Κοσμογονικές θα είναι οι αλλαγές που πρόκειται να γίνουν στο Δημόσιο τις προσεχείς 100 ημέρες, όπως προκύπτει και από τις νέες δεσμεύσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση έναντι της τρόικας και της task force, κατά τις πρόσφατες επαφές που είχαν μαζί τους κυβερνητικά στελέχη τόσο στην Αθήνα όσο και στις Βρυξέλλες. Η κυβέρνηση, παρ’ ότι θεωρεί ως «κόκκινη γραμμή» την απόλυση, για εφέτος τουλάχιστον, 15.000 υπαλλήλων, διατηρεί σε ισχύ τον στόχο για 150.000 αποχωρήσεις υπαλλήλων ως το τέλος του 2015 και επεξεργάζεται «ισοδύναμα μέτρα» ώστε να υπάρξει μείωση των δημοσίων δαπανών.

Στα μέτρα που θα ληφθούν άμεσα, εκτός από τη μείωση της γραφειοκρατίας κατά 25% – το κόστος της οποίας «εκτοξεύθηκε» από τα 16 δισ. ευρώ στα 20 δισ. ευρώ τα δύο τελευταία χρόνια, αν και υποτίθεται ότι θα έπρεπε να μειωθεί δραστικά – περιλαμβάνονται:

– Η μείωση κατά 40% των δομών του κράτους.
– Η κατάργηση περίπου 2.000 οργανικών μονάδων των υπουργείων, 20 ειδικών γραμματειών, 60 δημόσιων οργανισμών και 200 επιτροπών (αν και οι περισσότερες δεν είναι αμειβόμενες).
– Η ταχεία ολοκλήρωση της αξιολόγησης του προσωπικού (διαδικασία από την οποία δεν θα πρέπει να αποκλείονται ούτε και απολύσεις προσωπικού).
– Ο δραστικός περιορισμός των θέσεων ευθύνης και
– Το περαιτέρω κλείσιμο της στρόφιγγας των προσλήψεων με την αλλαγή του κανόνα «1 προς 5 » σε «1 προς 10» και η μη ανανέωση των συμβάσεων του προσωπικού ορισμένου χρόνου που θα λήξουν εντός του έτους.
Ενα από τα πρώτα μέτρα τα οποία έχει κληθεί να λάβει ο νέος υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντώνης Μανιτάκης, ο οποίος έχει αναλάβει και τον συντονισμό της μεταρρύθμισης του κράτους, είναι να «ξεπαγώσει» και να επικαιροποιήσει τη νομοθετική ρύθμιση την οποία είχε καταρτίσει ο πρώην υπουργός κ. Δημήτρης Ρέππας για τη μείωση των δομών των υπουργείων. Στη ρύθμιση αυτή αναμένεται, πρώτον, να ενταχθούν και τα νεοσύστατα υπουργεία (Τουρισμού, Εμπορικής Ναυτιλίας, Βορείου Ελλάδος), καθώς και τα υπουργεία που συγχωνεύθηκαν (Παιδείας-Πολιτισμού, Υποδομών και Ανάπτυξης) και, δεύτερον, να αποτυπωθεί η νέα δομή των υπουργείων μετά και την κατάργηση των ειδικών γραμματειών, παρ’ ότι δεν έχει αποφασιστεί ακόμη ποια νομική μορφή θα λάβει.
Σε κάθε περίπτωση πάντως η κατάργηση άνω των 2.000 οργανικών μονάδων των υπουργείων που έχει αποφασιστεί εκτιμάται ότι θα επιφέρει όφελος γύρω στα 6 εκατ. ευρώ. Η ελάφρυνση του προϋπολογισμού θα είναι πολύ μεγαλύτερη αν συνυπολογισθούν τα ποσά που θα εξοικονομηθούν από την κατάργηση των ειδικών γραμματειών, από τη μείωση των λειτουργικών εξόδων και από τον δραστικό περιορισμό των θέσεων ευθύνης.
Η κατάργηση, από την άλλη πλευρά, των ειδικών γραμματειών διευκολύνει το σχέδιο που έχει εκπονηθεί από την task force και προβλέπει την ενοποίηση όλων των μονάδων διοικητικής υποστήριξης των υπουργείων. Ετσι, σε κάθε υπουργείο θα συσταθεί μία και μόνο Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών και μία Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που θα υπάγονται στον γενικό γραμματέα.
Η μείωση κατά 40% των δομών του κράτους θα επιφέρει, εκτός των άλλων, και ευρείες ανακατατάξεις προσωπικού. Κατ’ αρχάς, θα μειωθούν δραστικά οι θέσεις ευθύνης. Εχει αποφασιστεί ένας αριθμός στελεχών να επανατοποθετηθεί στις μονάδες που θα διατηρηθούν, ένας αριθμός θα υποχρεωθεί σε συνταξιοδότηση εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις και ένας άλλος αριθμός στελεχών θα μετακινηθεί σε οργανικές μονάδες άλλων υπουργείων. Σε κάθε περίπτωση όμως η επανατοποθέτηση των στελεχών στην ιεραρχία θα γίνει με βάση τα νέα κριτήρια αξιολόγησης που έχουν ήδη θεσπιστεί, κάτι που σημαίνει ότι ορισμένα από αυτά τα στελέχη θα υποχρεωθούν να μετακινηθούν ακόμη και σε υπηρεσίες της περιφέρειας.
Παρόμοια διαδικασία θα ακολουθηθεί και για τους υπαλλήλους που εργάζονται στις υπό κατάργηση υπηρεσίες. Μετά και την ολοκλήρωση της αξιολόγησής τους, που θα περιλαμβάνει ακόμη και γραπτά τεστ δεξιοτήτων υπό την επίβλεψη του ΑΣΕΠ, θα μπορούν να μετακινούνται από τη μία υπηρεσία του ίδιου υπουργείου στην άλλη, να μεταφέρονται από το ένα υπουργείο στο άλλο, να στέλνονται «από το κέντρο στην περιφέρεια» ή ακόμη και να απολύονται στην περίπτωση κατά την οποία κρίνονται ως ακατάλληλοι με βάση και τα νέα περιγράμματα θέσεων που θα δημιουργηθούν σε δεύτερη φάση σε κάθε υπηρεσιακή μονάδα.
Το ερώτημα όμως που ανακύπτει είναι τι θα γίνει με τους υπαλλήλους των περίπου 60 οργανισμών που έχει αποφασιστεί να κλείσουν ως το τέλος του έτους. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε μετακίνηση του προσωπικού αυτού στον «στενό» δημόσιο τομέα θεωρείται από την τρόικα ως νέα πρόσληψη, κάτι που καθιστά σχεδόν αδύνατη την εφαρμογή στην πράξη του κανόνα τού «1 προς 10» που θέλει να θεσπίσει η κυβέρνηση. Η κυβέρνηση λοιπόν έχει να επιλέξει: Ή θα απολύσει αυτό το προσωπικό ή θα το διατηρήσει σε θέσεις οι οποίες θα καλύπτονταν με νέες προσλήψεις, κάτι που θεωρείται σχεδόν αδύνατον, αφού οι νέες προσλήψεις αφορούν κυρίως εκπαιδευτικό και νοσηλευτικό προσωπικό.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ