«Small is beautiful» είπε μεσούσης της οικονομικής κρίσης ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης και έσπευσαν οι απεσταλμένοι στη Θεσσαλονίκη των πιο ισχυρών εφημερίδων στον κόσμο να δουν τι ακριβώς εννοεί ένας δήμαρχος στην Ελλάδα της μιζέριας, των διαδηλώσεων, του γιαουρτώματος, των προπηλακισμών, των καταλήψεων και των δακρυγόνων.
Δημοσιογράφοι από την «Die Zeit», το «Spiegel», τους «New York Times», τον «Observer», τη «Zaman», τη «Hurriyet», τη «Jerusalem Post» και πολλά άλλα ξένα ΜΜΕ φάνηκε ότι διψούν για περιπτώσεις που αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα μπορεί να έχει υγιή αντίδραση στη χειρότερη κρίση που έχει περάσει στην ιστορία της και έσπευσαν να συναντηθούν με τον κ. Μπουτάρη, τους αντιδημάρχους και τους επιτελείς του, έτοιμοι να παρουσιάσουν ό,τι κάτι καλό γεννιέται σε αυτόν τον τόπο από τις στάχτες και τη μιζέρια.
Τι είναι όμως αυτό που προτείνει ο κ. Μπουτάρης και που εντυπωσίασε τους ξένους δημοσιογράφους οι οποίοι αφιέρωσαν ολοσέλιδα σε έγκριτες εφημερίδες για την επιχειρηματική κινητικότητά του; Κατ’ αρχήν, η φράση «small is beautiful». Δεν πρόκειται βεβαίως ούτε για ευφυολόγημα ούτε για πολιτική φούσκα, αλλά για μια ρήση που την κάνει πράξη ή μπορεί ο κάθε Ελληνας μέσα στην κρίση να την κάνει πράξη.
«Οι Ελληνες πρέπει να επικεντρωθούν στα μικρά πράγματα που ξέρουν καλά και να τα δημιουργήσουν με πραγματικά άριστο τρόπο, είτε πρόκειται για αμπέλια, για φρούτα, για ελιές και λάδι είτε για φωτοβολταϊκά πάρκα ή για ρεσεψιόν ξενοδοχείων» εξήγησε ο Δήμαρχος.
Με αφετηρία τη φράση αυτή η εβδομαδιαία εφημερίδα «Die Zeit» αφιερώνει εκτενές άρθρο στη χώρα με τίτλο «Η νέα Ελλάδα» και υπότιτλο «Στην Αθήνα ακόμη θρηνούν, αλλά αλλού στη χώρα γεννιούνται επιχειρηματικές ιδέες – ανθίζει νέα ελπίδα».
Η ιστορική στήλη του Βήματος στο inbox σου
Γίνε μέλος του καθημερινού newsletter που αποκαλύπτει όσα συμβαίνουν στο πολιτικό παρασκήνιο και απόκτησε πρόσβαση σε αποκλειστικό περιεχόμενο. Το άρθρο, υπογεγραμμένο από τον
Michael Thumann, αναφέρεται στις εξαιρετικές ποικιλίες κρασιών της Οινοποιίας Μπουτάρη, σε ένα νέο ροζέ αφρώδους οίνου με το οποίο, όπως λέει ο κ.
Στ. Μπουτάρης, φιλοδοξεί να κερδίσει το κοινό της Βόρειας Ευρώπης και κυρίως της Γερμανίας.
Στόχος, όπως επισημένεται, είναι να σταματήσει η ταύτιση του ελληνικού κρασιού με τη ρετσίνα «του έλληνα εστιάτορα της γειτονιάς» και «να εισέλθουν ανταγωνιστικά στις ξένες αγορές οι εξαιρετικές ελληνικές ποικιλίες». Σύνθημα για το νέο ελληνικό επιχειρηματικό μοντέλο είναι «να κάνουμε πραγματικά σωστά αυτό που μπορούμε να κάνουμε».
Κατά τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, «στον βαθμό που μπορεί να παρουσιάσεις σε αυτά τα μέσα ενημέρωσης μια πειστική πρόταση όσον αφορά τους προγραμματικούς σου στόχους και τα βήματα που αναλαμβάνεις για να τους υλοποιήσεις, δεν θα σε αντιμετωπίσουν με δυσπιστία, αλλά με ενδιαφέρον και διάθεση να αναδείξουν την περίπτωσή σου».
Ετσι οι γερμανοί αναγνώστες της «Die Zeit» ανακάλυψαν το Γιαννακοχώρι όπου, όπως αναφέρεται στην εφημερίδα,
«γεννιέται η νέα Ελλάδα, όπως και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης». Φορείς της είναι εκείνοι οι Ελληνες που δεν ελπίζουν πλέον στο κράτος.
Ισως γι’ αυτό κάτι παρόμοιο είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί στην Αθήνα, ανάμεσα στα αφεντικά των συνδικάτων του χθες, τους διεφθαρμένους πολιτικούς που σαμποτάρουν τις μεταρρυθμίσεις για τα συμφέροντα της πελατείας τους, τους βουλευτές που σωρεύουν εκατομμύρια στο εξωτερικό, τους δημόσιους υπαλλήλους που δεν μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους έξω από τα θερμαινόμενα γραφεία τους και τονίζει: «Ας επισκεφθούμε εκείνους τους Ελληνες που θέλουν να ζουν ως κύριοι του εαυτού τους».
Αυτά είναι ίσως και τα μοναδικά δημοσιεύματα ξένων εφημερίδων που είναι τόσο αισιόδοξα για το μέλλον της χώρας μας και των Ελλήνων, αλλά και για την επιχειρηματικότητά τους, καθώς ο ξένος Τύπος παραμένει στο σύνολό του εχθρικός προς την Ελλάδα: για τη διαφθορά, για τα «μαϊμούδες» επιδόματα αναπηρίας, για τη μη υλοποίηση των αποφάσεων, για τα δανεικά που ζητούσαν οι Ελληνες για να ζήσουν πλουσιοπάροχα.
Τα ξένα μέσα ενημέρωσης επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στον κ. Μπουτάρη, τον δήμαρχο
«που τολμά μεταρρυθμίσεις με κυριότερη αυτή του εξορθολογισμού των θέσεων εργασίας στον Δήμο Θεσσαλονίκης του οποίου προΐσταται».
Πρέπει, όπως λέει και ο ίδιος ο δήμαρχος, ο λόγος σου να είναι τεκμηριωμένος για να πετύχεις κάτι και η διάθεσή σου να συγκρουστείς με καθεστωτικές πρακτικές δεδομένη (σ.σ.: όπως αυτή με τον Μητροπολίτη Ανθιμο προεκλογικά και το άνοιγμα σε Τουρκία και Ισραήλ), παρ’ όλη την αντίδραση της συντήρησης.
Ολο αυτό το διάστημα της πολιτικής και οικονομικής μιζέριας που περνούσε και περνά η χώρα μας ο κ. Μπουτάρης προσπαθούσε να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και αυτός ήταν ο λόγος που επισκέφθηκε το Αμβούργο για να αντλήσει τεχνογνωσία που θα οδηγήσει σε επιτυχή αποτελέσματα.
Την ώρα που πολλοί Αθηναίοι, σημείωναν οι συνεργάτες του, θεωρούσαν φορτικές τις συμβουλές (και τις εντολές) της τρόικας, ο κ. Μπουτάρης ζήτησε να ενημερωθεί για τις διαδικασίες διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης θεωρεί απαραίτητη την εκπαίδευση, ιδιαίτερα στον τομέα παραγωγής ανταγωνιστικών αγροτικών προϊόντων. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, οι απόφοιτοι της οποίας βρίσκουν σχεδόν αμέσως εργασία και πολλοί από αυτούς έχουν γίνει επιτυχημένοι επιχειρηματίες.
Η ευνοϊκή ειδησεογραφία για τη χώρα μας, λόγω ακριβώς της δραστήριας επιχειρηματικότητας που επιδεικνύουν επιχειρηματίες από τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και ο Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, ήταν καταλυτική όσον αφορά την προσπάθεια που γίνεται να αλλάξει η εικόνα για την Ελλάδα και τον πολιτικό της κόσμο στα ξένα ΜΜΕ.
Οι ξένοι δημοσιογράφοι, για παράδειγμα, αφιέρωσαν αρκετές σελίδες για να περιγράψουν την αλλοτινή άνθηση της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη, αλλά και τη φυγή των επιχειρήσεων σε γειτονικές βαλκανικές χώρες μετά την πτώση του κομμουνισμού, καθώς και την παρακμή που ακολούθησε και την εκτόξευση της ανεργίας όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά και στην ευρύτερη γεωγραφική της περιοχή.
Προσφάτως πραγματοποιήθηκεε στη Θεσσαλονίκη ένα οικονομικό συνέδριο (το οποίο κάλυψαν ειδησεογραφικά οι ξένες εφημερίδες – κυρίως οι γερμανικές), στο οποίο συμμετείχαν επιχειρηματίες από τη βόρεια Ελλάδα. Οι γερμανοί δημοσιογράφοι κατέγραψαν την αντίθεση προς την γκρίνια και τη μιζέρια που υπάρχει στην Αθήνα για τα χρήματα των δανείων από την ΕΕ και την τρόικα – οι ομιλητές άσκησαν ανοιχτά κριτική στο υπερτροφικό ελληνικό Δημόσιο και στην κωλυσιεργία της κεντρικής διοίκησης και των πολιτικών για την προώθηση απολύτως αναγκαίων μεταρρυθμίσεων.
«Το κράτος είναι η κρίση»
είπε ένας από τους ομιλητές, ο καθηγητής Οικονομικών κ.
Μωυσής Σιδηρόπουλος, ενώ άλλοι προέτρεψαν τους Ελληνες να σταματήσουν να αναζητούν
«το βόλεμα στο Δημόσιο» και ζήτησαν να αλλάξει ριζικά ακόμη και η νοοτροπία των επιχειρηματιών στην Ελλάδα:
«Δεν θέλουμε επιχειρηματίες που αναζητούν κρατική προστασία. Θέλουμε επιχειρηματίες που βγαίνουν και παλεύουν στην αγορά».
Ζήτησαν επίσης, ο μεγάλος στόλος των εφοπλιστών να επιστρέψει στην Ελλάδα, με παράλληλη μείωση των φόρων και των εισφορών, να προωθηθεί η παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές – αέρα και ήλιο διαθέτει σε αφθονία η Ελλάδα.
Επεσήμαναν ότι η χώρα μας διαθέτει μια μικρή αλλά δυναμικά αναπτυσσόμενη φαρμακοβιομηχανία, ιδίως όσον αφορά την εξειδίκευση στην παραγωγή γενοσήμων φαρμάκων. Ζήτησαν, εξάλλου, η αγροτική οικονομία να επικεντρωθεί στην εξαγωγή περισσότερο ποιοτικών, άρα ανταγωνιστικών, παρά ποσοτικών προϊόντων, να δημιουργηθούν ιχθυοτροφεία ώστε να παταχθεί η υπεραλίευση και κυρίως να αναπτυχθεί ο τουρισμός, που αποτελεί τον σημαντικότερο αναπτυξιακό παράγοντα της χώρας.
Ο κ. Μπουτάρης ίσως να είναι ο πρώτος από τους νυν δημάρχους που δηλώνει από τώρα ότι θα είναι και πάλι υποψήφιος στις προσεχείς εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εμφανίζεται μάλιστα διατεθειμένος να συγκρουστεί με συμφέροντα για να αλλάξει την εικόνα της πόλης του, όχι μόνο για τους κατοίκους της, αλλά και για τους ξένους. Γιατί τέτοια ευνοϊκά δημοσιεύματα στις πιο έγκριτες εφημερίδες φέρνουν επενδύσεις και λεφτά.