Oι έλληνες εβραίοι εξέλεξαν πρόεδρο του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου (ΚΙΣ) τον κ. Δαυίδ Σαλτιέλ, ξάδελφο εξ αγχιστείας του γάλλου προέδρου Νικολά Σαρκοζί. Ο κ. Σαλτιέλ είναι ο πρώτος έλληνας εβραίος πρόεδρος της Κοινότητας Θεσσαλονίκης, της πάλαι ποτέ «Μητέρας του Ισραήλ»- Μadre d΄ Ιsrael-, που καταλαμβάνει την κορυφαία θέση του Ισραηλιτικού Συμβουλίου μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και το Ολοκαύτωμα, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 50.000
εβραίοι της συμπρωτεύουσας.
Γεννημένος στην Αθήνα δύο χρόνια μετά τον τερματισμό του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο κ. Σαλτιέλ μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται, λέγεται, για έναν επιχειρηματία ο οποίος συνεχίζει τη μακραίωνη παράδοση των εμπόρων των Βαλκανίων που είχαν δημιουργήσει οι Σαλτιέλ και οι Μαλλάχ της Θεσσαλονίκης. Οι Μαλλάχ ανήκουν σε μία από τις ιστορικότερες οικογένειες της «Μητέρας του Ισραήλ», από την οποία προήλθαν ακόμη και γερουσιαστές του κόμματος του Ελ. Βενιζέλου. Από τους Μαλλάχ κατάγεται και ο γάλλος πρόεδρος.
Οι κκ. Σαρκοζί και Σαλτιέλ γνωρίζονται πολύ καλά, λένε φίλοι της οικογένειας από τη Θεσσαλονίκη, αφού, όπως προσθέτουν, ο γάλλος πρόεδρος είναι τρίτος εξάδελφος της συζύγου του νέου προέδρου του ΚΙΣ, της κυρίας Λουκίας Μαλλάχ. Μάλιστα όταν ο κ. Σαρκοζί ως υπουργός Εσωτερικών επισκέφθηκε την Αθήνα, είχε συνάντηση με τα μέλη της οικογένειας Μαλλάχ- Σαλτιέλ- Λεβί, την οποία γνώρισε από κοντά. Είχαν γνωριστεί τη δεκαετία του ΄70, όταν βρέθηκε μία και μόνη φορά στη Θεσσαλονίκη, την πατρίδα του παππού του, και συνάντησε τον πατέρα της κυρίας Σαλτιέλ, Νίκο Σολομών Μαλλάχ.
Ο Σεφαραδίτης κ. Δαυίδ Σαλτιέλ εξελέγη πρόεδρος του ΚΙΣ τα ξημερώματα της Κυριακής καθώς ο νόμος ίδρυσής του, το 1945, δεν επέτρεπε την παράταση της θητείας τού επί 12 χρόνια προέδρου και Ρωμανιώτη την καταγωγή κ. Μωυσή Κωνσταντίνη.
Οπως τονίζει στο «Βήμα» ο κ. Κωνσταντίνης, ο διάδοχός του εκ των πραγμάτων έχει να αντιμετωπίσει δύο σοβαρά προβλήματα. Πρόκειται για τον αντισημιτισμό που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται στη χώρα αλλά και την αφομοίωση και συρρίκνωση του πληθυσμού των ελλήνων εβραίων. Και ενδεικτική των προβλημάτων που προκαλεί η συρρίκνωση είναι και η έλλειψη ραβίνων. Μάλιστα η Κοινότητα της Θεσσαλονίκης στην προσπάθεια ανεύρεσης θρησκευτικού λειτουργού απευθύνθηκε στο Ισραήλ από όπου προέρχεται ο νέος ραβίνος της, ενώ στην Αθήνα οι δύο ραβίνοι είναι μεγάλη σε ηλικία. Οι Σεφαραδίτες, οι Ρωμανιώτες και οι Ασκεναζί
Οι Σεφαραδίτες, οι Ρωμανιώτες και οι Ασκεναζί είναι οι τρεις «ομάδες» από τις οποίες προέρχονται οι έλληνες εβραίοι.
Σεφαραδίτες είναι οι απόγονοι των εβραίων που ζούσαν στις χώρες της Ιβηρικής Χερσονήσου και εκδιώχθηκαν το 1492 από τον Φερδινάνδο και την Ισαβέλλα της Ισπανίας και το 1493 από τον Μανιουέλ της Πορτογαλίας και εγκαταστάθηκαν στα τότε εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη. Η διάλεκτος που μιλούν είναι εβραιοϊσπανική.
Οι Ρωμανιώτες είναι οι πρώτοι εβραίοι οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στον ελλαδικό χώρο κατά τους αρχαίους χρόνους και τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Οι Ρωμανιώτες έγραφαν στα ελληνικά χρησιμοποιώντας το εβραϊκό αλφάβητο. Σε αυτούς κήρυξε τον χριστιανισμό ο Απόστολος των Εθνών Παύλος στους Φιλίππους, στη Θεσσαλονίκη, στη Βέροια και στην Κόρινθο.
Στη χώρα μας υπάρχουν και ορισμένοι Ασκεναζί, δηλαδή εβραίοι που προέρχονται από τις χώρες της Βόρειας και Ανατολικής Ευρώπης όπου μετανάστευσαν όταν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες ισοπέδωσαν το Ισραήλ. Μιλούν τα λεγόμενα γίντις, δηλαδή ένα ιδίωμα μεσαιωνικής γερμανικής γλώσσας με στοιχεία της εβραϊκής και δάνεια από τις γλώσσες των χωρών όπου ζουν. Στην Ελλάδα οι Ασκεναζί αφομοιώθηκαν στη συντριπτική πλειονότητά τους από τους Ρωμανιώτες.