«Την προς αρετήν εκ παίδων παιδείαν»
ΠΛΑΤΩΝ (Νόμοι 643 Ε)
(Παιδεία είναι η διαπαιδαγώγηση προς
την αρετή από τα παιδικά χρόνια)
Κύριε Υπουργέ,
Οι μαθητές στη Νέα Μανωλάδα Ηλείας, όπως έδειξαν οι τηλεοπτικές εικόνες, εκπαιδεύονται στο προαύλιο του Σχολείου κάτω από άθλιες συνθήκες. Δυστυχώς οι μαθητές εκπαιδεύονται σε συνθήκες χειρότερες από εκείνες της δεκαετίας του 1950, όταν ο ίδιος και πολλοί άλλοι συγχωριανοί μου, μαθητές στην Ά τάξη Δημοτικού, περπατούσαμε περισσότερο από 7 χιλιόμετρα για να πάμε στο σχολείο του , διπλανού στη Ν. Μανωλάδα, χωριού Λάππα Αχαϊας. Η πορεία μας ήταν σε χωματόδρομο (με λάσπες πολλές φορές) και το κρύο ήταν μόνιμος σύντροφό μας.
Οι μεγαλύτεροι μαθητές μάς έπαιρναν αρκετές φορές στους ώμους τους. Το μαρτύριο εκείνο κράτησε τρεις μήνες μέχρις ότου τοποθετήθηκαν δάσκαλοι στο σχολείο της Ν. Μανωλάδας. Ακόμη, κ. Υπουργέ, μου θυμίζει τις αφόρητα σκληρές καταστάσεις που βιώσαμε οι δάσκαλοι της δεκαετίας του1960 στα απρόσιτα βουνά της Αργιθέας-Αγράφων σε σχολεία με σκορπιούς, σε σχολεία κακοστεγασμένα, σε σχολεία όπου τα αδύνατα παιδάκια πεζοπορούσαν με ένα ξύλο στα παγωμένα χεράκια τους. Μου θυμίζει το διδακτικό έργο της πρωτοδιόριστης δασκάλας Μυρσίνης Μωραϊτου-Παπαδημητρίου στο οστεοφυλάκιο του νεκροταφείου στη Μαγουλίτσα Καρδίτσας.( Όλα αυτά, καθώς και παρεμφερή βιώματα άλλων συναδέλφων, είναι καταγεγραμμένα στο περιοδικό « ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ» το οποίο επιμελείται ο αγαπητός συνάδελφος Ι. Αναγνώστου στη Μυτιλήνη). Σήμερα καταντήσαμε περίγελως του κόσμου με τις εικόνες των παιδιών στα θρανία στο σχολικό προαύλιο της γενέτειράς μου, γιατί η πολιτεία δεν φρόντισε να στεγάσει μαθητές και δασκάλους σε διδακτήριο που να πληρεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις.
Κύριε Υπουργέ, το ότι η εκπαίδευση,σε όλες τις βαθμίδες, στην πατρίδα μας χωλαίνει είναι ηλίου φαεινότερο. Την ευθύνη την φέρουν όλες οι κυβερνήσεις από την Γερμανοϊταλική κατοχή και πέρα. Η συνηθισμένη δικαιολογία ότι η οικονομική κατάσταση της χώρας είναι δύσκολη δεν ευσταθεί πλήρως. Ασφαλώς υπήρξαν και υπάρχουν οικονομικές δυσκολίες, αλλά με όλες τις κυβερνήσεις κάποιοι πλούτιζαν και εξακολουθούν να πλουτίζουν εις βάρος των φορολογουμένων. Ένα παράδειγμα– από τα πολλά και διάφορα που υπάρχουν- είναι των διοικητών κάποιων δημοσίων οργανισμών οι οποίοι αυξάνουν μόνοι τους κατά το δοκούν τις αποδοχές τους ( μισθό, σύνταξη,εφάπαξ) στηριζόμενοι σε νόμους που εψήφιζανοιπροηγούμενες κυβερνήσεις και αποδέχεται η σημερινή κυβέρνηση. Οι ιδιοποιούμενοι και σήμερα ατιμωρητί δημόσιο χρήμα ήσαν και είναι οι «χαραδριού βίον ζην» τουτέστιν οι αδηφάγοι, οι λαίμαργοι. Τα τεράστια ποσά εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ τα οποία κάποιοι «έξυπνοι» ενθυλακώνουν χωρίς ντροπή, θα μπορούσαν να διατεθούν στην παιδεία , στην υγεία και σε άλλους τομείς. Δυστυχώς το κοινό μένει με την αίσθηση της ατιμωρησίας αυτών των κυρίων, αφού με τις εξεταστικές των κομμάτων αποτέλεσμα συνήθως δε βγαίνει. Εάν τα χρήματα επέστρεφαν στο κράτος πολλά από τα νηπιαγωγεία της χώρας μας θα λειτουργούσαν σε κτίρια τα οποία θα διέθεταν και προαύλια κατάλληλα και κυρίως ευρύχωρα για νήπια. Στη ΜυτιΛήνη, όπου διαμένω, τα περισσότερα Νηπιαγωγεία στεγάζονται σε ενοικιαζόμενες αίθουσες οι οποίες στερούνται προαυλίων. Από το 1897 που η μεγάλη Παιδαγωγός Αικατερίνη Λασκαρίδου ίδρυσε το πρώτο(σωστό και ωραίο) Νηπιαγωγείο στη χώρα μας, το κτιριολογικό πρόβλημα της Προσχολικής Εκπαίδευσης παραραμένει τέτοιο που θλίψη προκαλεί.
Κύριε Υπουργέ, όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης χωλαίνουν, αλλά, πέρα από τον προαναφερόμενο τομέα της Προσχολικής Εκπαίδευσης, ο δεύτερος τομέας ο οποίος υπήρξε και παραμένει οικτρά παραμελημένος είναι ο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Παραθέτω, εν συντομία, κάποια κραυγαλέα παραδείγματα παραμέλησης της Ειδικής Αγωγής. Ο γράφων και άλλοι 15 Σύμβουλοι Ειδικής Αγωγής τη δεκαετία του 1990 πλήρωναν από δικά τους χρήματα (δεκάδες χιλιάδες δραχμές) ,για να επισκέπτονται σχολεία στις αχανείς Περιφέρειές τους , τα οποία τα κατέβαλε μεν το κράτος στους δικαιούχους , αλλά μετά έξι, οχτώ, δέκα μήνες, πληθωρισμένα δηλαδή χρήματα με πολύ μειωμένη την αγοραστική τους αξία. Προσωπικά πολλές φορές πλήρωσα εξ ιδίων τα καύσιμα επισκεπτόμενος σχολεία της Λέσβου, λόγω υπέρβασης του ορίου ημερών εκτός έδρας που είχα δικαίωμα χρήσης. Η υπέρβαση οφείλετο σε διάθεση πολλών ημερών στα σχολεία των πολλών νησιών της Περιφέρειας Ειδικής Αγωγής Ανατ. Αιγαίου στην οποία ήμουν σύμβουλος.Η Περιφέρεια ήταν τεράστια και συγκοινωνιακώς ιδιαίτερα δύσκολη. Δυστυχώς οι Υπουργοί κώφευαν σε παρακλήσεις μου να διχοτομηθεί. Ύστερα από πολλά χρόνια, μετά τη συνταξιοδότησή μου από την υπηρεσία, διχοτομήθηκε. Η Περιφέρεια Ειδικής Αγωγής Βορείου Αιγαίου εδώ και δυο χρόνια δεν έχει σύμβουλο. Το κενό καλύπτει ο σύμβουλος Ειδ. Αγωγής- Εκπαίδευσης της Κρήτης. Δηλαδή ουσιαστικά η Περιφέρεια Β. Αιγαίου είναι χωρίς σύμβουλο. Κι αυτό συμβαίνει ,κ. Υπουργέ, γιατί δεν καλύψατε τη θέση του συνταξιοδοτηθέντος τελευταίου συμβούλου Ε. Α.-Ε. Βορ. Αιγαίου.
Ο γράφων πλήρωσε εξ ιδίων δεκάδες χιλιάδες δραχμές για να μεταμορφώσει ένα δωμάτιο- αχυρώνα σε Γραφείο της Περιφέρειας Ε. Α. διότι ο τότε Νομάρχης επέδειξε πλήρη αδιαφορία απέναντί μου και απέναντι στα παιδιά. Δεν ενδιαφέρθηκε, όπως είχε νομική υποχρέωση να φροντίσει για τη στέγαση της νεοϊδρυθείσης Περιφέρειας Ειδ. Αγωγής Ανατολ. Αιγαίου. Δυστυχώς η Ειδική Αγωγή , δεν στηρίχτηκε και δεν στηρίζεται όχι μόνο οικονομικά αλλά και οργανωτικά.
Κύριε Υπουργέ, ως Έλληνας πολίτης διατυπώνω την αγωνία μου για το μέλλον της παιδείας μας. Ως δάσκαλος και ως άνθρωπος ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Μανωλάδα εκφράζω τη θλίψη μου και την αγανάκτησή μου για την απαράδεκτη εικόνα με τα παιδιά να διδάσκονται και τους συναδέλφους μου να διδάσκουν στο προαύλιο του Δημοτικού Σχολείου. Παράκλησή μου όπως λυθεί το ακανθώδες πρόβλημα της στέγασης του Δημ. Σχολείου της Ν Μανωλάδας. Βέβαια το ενδιαφέρον σας παράκληση όπως στραφεί και στα πάμπολλα άλλα Δημοτικά Σχολεία της χώρας μας τα οποία βρίσκονται σε πολύ δύσκολη κατάσταση κτιριολογικά, οικονομικά , λειτουργικά.
Με τιμή
Σάκης Χαραλ. Παπαδημητρίου
-Καθηγητής Εδικής Παιδαγωγικής στην τ.Παιδαγωγική
Ακαδημία και στο Περιφερειακό Εκπαιδευτικό Κέντρο Μυτιλήνης.
-τ. συμμετέχων ως Διδάσκων τυφλότητα-τυφλοκωφό-
τητα σε σεμινάρια του Πανεπιστημίου Αθηνών.
-τ. Επιστημον. Συνεργάτης του CENTRO DI AUDIOFONOLOGOPEDIA