Είναι χρήσιμο να κατανοηθούν από όλους μας, και ιδιαίτερα από την κυβέρνηση, τα λόγια του γάλλου φιλοσόφου Luis Althusser ότι «το μέλλον διαρκεί πολύ». Και γι’ αυτό σήμερα οι επιλογές της χώρας είναι κρίσιμες και προπαντός δεν είναι εύκολες· και γι’ αυτό τα κηρύγματα ευκολίας των ημερών κάνουν κακό στη χώρα· και γι’ αυτό τα δεινά της εποχής μας δεν χρειάζονται παραμορφωτικούς καθρέφτες΄ και γι’ αυτό ο λαός μας δεν αντέχει πλέον να γίνεται συνεχώς αντικείμενο εκμετάλλευσης και καπηλείας. Το μακρύ μέλλον χτίζεται σε κάθε οργανωμένη χώρα με βάση μακροπρόθεσμα σχέδια και όχι με πολιτικούς τακτικισμούς ενός ή δύο μηνών. Επειδή ακριβώς «το μέλλον διαρκεί πολύ», γι’ αυτό και τα επίχειρα της φοβικής αδράνειας και αβουλίας των τακτικισμών τα πληρώνει η χώρα και ο λαός.
Η χώρα θα περάσει δύσκολα χρόνια. Για να αντέξει θα απαιτηθεί να υιοθετηθούν από την ελληνική κοινωνία μεγάλες πειθαρχίες για να ξαναστήσει μια ανταγωνιστική και παραγωγική οικονομία και να αναζωογονήσει τους πολιτικούς, διοικητικούς και κοινωνικούς θεσμούς. Το λεγόμενο «παράλληλο πρόγραμμα» που κατέθεσε και αναγκάστηκε να αποσύρει η κυβέρνηση είναι ενδεικτικό του πόσο βαθιά είναι ριζωμένος ο παραπλανητικός λαϊκισμός αλλά και του πόσο πολύ απέχει η κυβέρνηση αλλά και όλες σχεδόν οι πολιτικές ελίτ της χώρας από το πραγματικό περιεχόμενο που πρέπει να έχει ένα εθνικής επιλογής πρόγραμμα, παράλληλο με το Μνημόνιο των εταίρων.
Ολοι μιλούν για ανάπτυξη. Ολοι λένε ότι θέλουν ανάπτυξη. Μεγαλαυχικός λόγος. Ξεχνούν όμως πως για να έρθει η ανάπτυξη πρέπει πρώτα να οικοδομηθούν οι προϋποθέσεις της ανάπτυξης. Μόνο πάνω σε αυτή την αλήθεια μπορεί να συγκροτηθεί ένα γνήσιο «παράλληλο πρόγραμμα».
Πολλοί μιλούν για μεταρρυθμίσεις και διαρθρωτικές αλλαγές και ταυτόχρονα αναρωτιούνται «ποιες στην ευχή είναι αυτές». Είναι αυτές που δεν περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα των δανειστών και είναι δική μας εθνική υποχρέωση να τις πραγματώσουμε. Ηρθε η ώρα να απαντήσουμε ως ράτσα τι στην ευχή θέλουμε για το μέλλον μας, αν πράγματι θέλουμε επενδύσεις, επιχειρήσεις και ένα σύστημα οργανωμένης και σύγχρονης διοίκησης, σύγχρονη Παιδεία και αποτελεσματικά συστήματα κοινωνικής μέριμνας κ.τ.λ. Θέλουμε να μείνουμε ή όχι στο ευρώ ή θέλουμε μόνο τα λεφτά της ευρωζώνης χωρίς να κάνουμε καμία προσπάθεια να μείνουμε σε αυτήν; Αναζητούμε στ’ αλήθεια ή όχι το νέο ήθος της χώρας, την επανάκαμψη του πνεύματος του εκσυγχρονισμού, τις νέες δομές δηλαδή ενός νέου πολιτιστικού, πολιτικού, διοικητικού, οικονομικού και κοινωνικού μηχανισμού, που αποτελούν θεμελιακό ζητούμενο αυτής τουλάχιστον της πενταετίας;
Το αληθές «παράλληλο πρόγραμμα» αφορά μια νέα θεσμική και διοικητική αναστήλωση της χώρας. Θα επιχειρήσω χωρίς ανάλυση και όλως ενδεικτικά να περιγράψω τι ακριβώς εννοώ με μερικές χαρακτηριστικές προτάσεις.
l Πολιτικοί θεσμοί: Ζούμε μια διαρκή παρεκτροπή του κοινοβουλευτισμού η οποία έχει τόσο πολύ ταυτιστεί με την πορεία του τόπου προς την καταστροφή ώστε να μην είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί με ημίμετρα και με εμβαλωματικές λύσεις. Απαιτείται, αντίθετα, μια θαρραλέα και ριζοσπαστική αντιπαράθεση με όλες τις παθογένειες του ισχύοντος κοινοβουλευτικού κακεκτύπου, με όλες τις κακοήθεις στρεβλώσεις των θεσμών επάνω στις οποίες οικοδομήθηκε το σημερινό, κλυδωνιζόμενο συθέμελα οικοδόμημα του ελληνικού πολιτικού συστήματος.
  • Ενίσχυση του Προέδρου της Δημοκρατίας:
  • Επαναφορά σχεδόν του συνόλου των αρμοδιοτήτων που διέθετε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας με το Σύνταγμα του ’75 αλλά και με κάποιες προσθήκες, όπως ενδεικτικά η επιλογή της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων και των ανεξάρτητων αρχών έπειτα από πρόταση πολλαπλάσιου αριθμού υποψηφίων από το παρακάτω προτεινόμενο δευτεροβάθμιο νομοθετικό σώμα.
  • Αρμοδιότητα του ΠτΔ να παραπέμπει ψηφισμένα νομοσχέδια στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο προκειμένου αυτό να ασκεί προληπτικό έλεγχο της συνταγματικότητάς τους.
  • Εκλογή του ΠτΔ από τον λαό με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία και με απόλυτη πλειοψηφία των ψηφισάντων (άρα και με δεύτερο γύρο, αν χρειαστεί). Η εκλογή αυτή θα γίνεται κάθε πέντε χρόνια, έναν μήνα πριν από τις βουλευτικές εκλογές, οι οποίες θα γίνονται επίσης κάθε πέντε χρόνια.
  • Καθιέρωση δευτεροβάθμιου νομοθετικού σώματος.
  • Περαιτέρω η θεσμική ενίσχυση του ΠτΔ να συνδυαστεί με την καθιέρωση Γερουσίας, με 50 αιρετά από τον λαό μέλη (και αντίστοιχη μείωση των μελών της Βουλής στα 250) και με αρμοδιότητες αφενός μεν νομοθετικές και ελεγκτικές, αφετέρου δε εγγυητικές και μετριαστικές.
  • Αποτροπή ενδιάμεσων εκλογών.
  • Αποτροπή των καταχρηστικών διαλύσεων της Βουλής με την καθιέρωση δήλης ημερομηνίας ως προς τη διεξαγωγή τους, ακόμη και αν μεσολαβήσουν για οποιονδήποτε λόγο ενδιάμεσες εκλογές. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση ενδιάμεσων εκλογών η βουλευτική περίοδος θα διαρκεί όσο το υπολειπόμενο χρονικό διάστημα.
  • Διοικητικοί θεσμοί: Το πνεύμα της δεκαετίας οδηγεί σε σαρωτικές αλλαγές. Εχουμε ανάγκη από σύγχρονα συστήματα δημόσιας διοίκησης. Θέλουμε μια δημόσια διοίκηση που δεν θα διοικεί τον εαυτό της αλλά θα διοικεί την ανάπτυξη της χώρας.
  • Επιτελικά υπουργεία και θαρραλέα αποκέντρωση είναι η βασική προϋπόθεση. Τα νέα υπουργεία θα έχουν την ευθύνη μόνο του στρατηγικού σχεδιασμού και ελέγχου, όπως ισχύει σε όλη την Ευρώπη. Θα στελεχώνονται από ολιγάριθμους υπαλλήλους υψηλών προσόντων
  • Οι εκτελεστικές αρμοδιότητες να μεταφερθούν είτε στην καθ’ ύλη είτε στην κατά τόπους αυτοδιοίκηση.
  • Να δημιουργηθεί ως ανεξάρτητη αρχή νέο Ανώτατο Συμβούλιο Δημοσίων Υπηρεσιών με σκοπό την παρακολούθηση και αξιολόγηση όλων των διοικητικών και αυτοδιοικητικών φορέων.
  • Μετατροπή των ΚΕΠ σε ολοκληρωμένα Τοπικά Διοικητικά Κέντρα που θα διεκπεραιώνουν αποκλειστικά όλες τις υποθέσεις των πολιτών.
  • Να καταργηθούν οι συμβάσεις δημοσίου δίκαιου για όλους τους υπαλλήλους και λειτουργούς του κράτους, με εξαίρεση τους υπηρετούντες στο δικαστικό σώμα, στις Ενοπλες Δυνάμεις, στην Αστυνομία και στο διπλωματικό σώμα. Ολοι οι άλλοι υπάλληλοι του κράτους να προσλαμβάνονται με συμβάσεις ιδιωτικού δίκαιου αορίστου ή ορισμένου χρόνου και να τελούν υπό συνεχή αξιολόγηση.
  • Να καταργηθεί το προληπτικό σύστημα ελέγχου για την παροχή του μεγαλύτερου μέρους διοικητικών αδειών με παράλληλη αυστηροποίηση του καταστατικού ελέγχου.
  • Να απεμπλακεί το Ελεγκτικό Συνέδριο από οποιαδήποτε δικαστικά καθήκοντα προκειμένου να αναβαθμιστεί ο ρόλος και οι λειτουργίες του στα καθοριστικής σημασίας ελεγκτικά καθήκοντά του.
  • Να καθιερωθεί ο θεσμός της έγκαιρης προειδοποίησης με τη δημιουργία ενός ανάλογου ευρωπαϊκού μηχανισμού ώστε να αποφεύγονται εγκαίρως οι μακροοικονομικές ανισορροπίες που οδηγούν σε χρεοκοπίες και μνημόνια.
  • Αλλαγή του νομικού καθεστώτος των πανεπιστημιακών, νοσηλευτικών και θρησκευτικών οργανισμών σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου δημοσίου χαρακτήρα.
Υπάρχουν ήδη επεξεργασμένες και άλλες ρηξικέλευθες προτάσεις για όλες τις λειτουργίες της δημόσιας ζωής, της οικονομίας και της κοινωνίας που δεν χωρούν σε αυτό το άρθρο, οι οποίες όλες μαζί μπορούν να συγκροτήσουν ένα παράλληλο προς το Μνημόνιο Πρόγραμμα Εθνικής Ανασυγκρότησης. Επειδή συνήθως τίθεται το δικαιολογημένο ερώτημα ποιος θα τα κάνει όλα αυτά, η απάντηση δεν είναι εύκολη όταν περνάμε συγχυσμένη και ηττημένη περίοδο όπως αυτή.
Πιστεύω όμως ότι είναι εκείνες οι δυνάμεις (μειοψηφικές ακόμη) που αντιστέκονται στον συνεχιζόμενο καταστροφικό λαϊκισμό της χώρας. Είναι εκείνες οι δυνάμεις που θα προκύψουν κυρίως από τις νεότερες δρώσες γενιές και θα εκφραστούν πολιτικά σε κάτι «Νέο και Μεγάλο». Η μόδα σήμερα φαίνεται να είναι το «Κέντρο» που τείνει και αυτό να ευτελιστεί από τον κυνικό ψηφοθηρισμό (Κεντροδεξιά, Κεντροαριστερά, έννοιες κατασκευασμένες και μηχανιστικές που υιοθετούνται με περίσσεια ιδιοτέλεια από τα περισσότερα πολιτικά κόμματα). Θεωρώ ότι το «Νέο και Μεγάλο» θα μπορούσε να είναι ιδεολογικά θεμελιωμένο πιο κοντά σε μια περισσότερο οριοθετημένη και ενσυνείδητη εκδοχή μιας ελληνικής ριζοσπαστικής σοσιαλδημοκρατίας. Μπορεί η ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία να γεννήθηκε κάτω από την ανάγκη του εξανθρωπισμού του καπιταλισμού και της αναδιανομής, η αντίστοιχη ελληνική σοσιαλδημοκρατία πρέπει να γεννηθεί πρωτίστως από την αδήριτη ανάγκη της «αναθέσμισης» του ελληνικού κράτους και τα άλλα θα έπονται ή θα βαίνουν παραλλήλως.
Ο κ. Αλέκος Παπαδόπουλος είναι πρώην υπουργός.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ