Συνεχίζοντας την παράδοση του Αισώπου οι Έλληνες είναι όχι μόνο Μυθολάγνοι αλλά και μυθοπλάστες. Όσο πιο αστήρικτο είναι κάτι στα δεδομένα και την πραγματικότητα, τόσο περισσότερο το πιστεύουμε χωρίς να ζητάμε αποδείξεις. Αν του εξηγήσεις ότι είναι λάθος, τότε και μόνο τότε ζητάει 1002 αποδείξεις για αυτό και τελικά εμμένει στην αρχική του άποψη-μύθο. Πολλά σχετικά παραδείγματα: αεροψεκασμοί, ο μεγιστάνας Σώρρας, ο τεμπέλης Έλληνας, τα κακά ελληνικά πανεπιστήμια, ο «τεράστιος» ελληνικός δημόσιος τομέας, κλπ.

Ένας τέτοιος όμορφος –όπως είναι όλοι- μύθος είναι αυτός των «αιώνιων φοιτητών» που αποτελούν πληγή για τα πανεπιστήμια και τον Έλληνα φορολογούμενο. Πανηγυρίσαμε την διαγραφή των 80,000 «αιώνιων φοιτητών» σαν να απαλλάχτηκε η χώρα από μέρος του μνημονίου… Επίσης αυτό που με ενοχλεί ιδιαίτερα είναι οι συγκρίσεις με το εξωτερικό όπου μαθαίνουμε πόσο «κακοί» είναι οι Έλληνες φοιτητές που δεν τελειώνουν έγκαιρα στα 4 χρόνια τις σπουδές τους. Καιρός να διαλύσουμε τον μύθο αυτό. Γιατί ιδιαίτερα μετά την κρίση οι φοιτητές μου είναι και συνεπείς, και πολύ αξιόλογα παιδιά, με φιλοδοξίες και ανοιχτά μυαλά καλύτερα από τα δικά μας.

Ιδιαιτερότητες στα Ελληνικά ΑΕΙ

Οι συγκρίσεις με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα δεν έχουν νόημα αν δεν υπολογίζουμε τις ιδιαιτερότητες των συστημάτων αλλά και των συνθηκών:

-Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ο θεσμός των σπουδών part-time οπότε de facto δημιουργείται από τους φοιτητές μας που αδυνατούν να σπουδάσουν full-time για πολλούς λόγους: οικονομικούς, οικογενειακούς, κλπ.

-Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν δίδακτρα για να πιέζουν τους φοιτητές να τελειώσουν γρηγορότερα όπως γίνεται με τις χώρες των συγκρίσεων.

-Σε καμία περίπτωση τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχουν τόσοι πολλοί αιώνιοι φοιτητές όσους λέει ο αστικός μύθος. Τουλάχιστον σε μας, στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης, τα παιδιά τελειώνουν τις σπουδές τους το πολύ στα 5 χρόνια ενώ τα περισσότερα στα 4-4.5.

-Αυτός που έχει εγγραφεί κάποια στιγμή δεν σημαίνει και απαραίτητα ότι είναι ενεργός φοιτητής και θα ξανάρθει στο πανεπιστήμιο. Μένει στις λίστες ενώ ουσιαστικά δεν είναι πλέον φοιτητής.

-Ακόμα, οι «επί πτυχίω» φοιτητές/τριες δεν επιβαρύνουν σε καμία περίπτωση τον Έλληνα φορολογούμενο! Δεν δικαιούνται ούτε σίτιση, ούτε στέγαση, ούτε πάσο, ούτε βιβλία, τίποτα, μηδέν, zero.

-Επίσης ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα το κράτος ορίζει τους εισακτέους ανά τμήμα. Για πολιτικούς λόγους αυτοί είναι τουλάχιστον διπλάσιοι από όσο θα έπρεπε να είναι. Αποτέλεσμα; από τους 100 που εισάγονται σε ένα τμήμα οι 30-50 πέρασαν σχετικά εύκολα γιατί πλέον όλοι περνάνε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση! Οπότε, μέσα σε αυτούς που δεν αποφοιτούν εγκαίρως είναι και αυτοί που δεν ενδιαφέρονται πραγματικά αλλά περάσανε επειδή μπορούσανε και είναι και δωρεάν…

Συγκρίσεις

Τα graduation rates και στην Αμερική δεν είναι τόσο καλά όσο νομίζουμε! Τα ποσοστά αποφοίτησης εγκαίρως είναι της τάξης του 18 – 30% σε πολλά πανεπιστήμια στις ΗΠΑ. Μάλιστα, σύμφωνα με τα ίδια τα πανεπιστήμια και τις σχετικές Ομοσπονδιακές υπηρεσίες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα που χρήζει αντιμετώπισης. Πολλά ακούγονται και για την παρακολούθηση των μαθημάτων. Όπου και να πήγα ως φοιτητής ή ως επισκέπτης σε πανεπιστήμιο σε Αμερική-Καναδά, πουθενά δεν υπήρχαν υποχρεωτικές παρακολουθήσεις. Ούτε στην Ελλάδα έχουμε στα προπτυχιακά. Όμως, στα μαθήματα οι φοιτητές/τριες μου σε κάποια μαθήματα κάθονται ακόμα και όρθιοι ή στα σκαλιά. Σε άλλα μαθήματα συμμετέχει πάνω από το 50% των εγγεγραμμένων φοιτητών/τριών ενώ πάντα μέσα στους εγγεγραμμένους περιλαμβάνονται όσοι εργάζονται, όσοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να έρθουν από την πόλη τους και συμμετέχουν μόνο στις εξετάσεις και αυτοί που γράφτηκαν γιατί οι βάσεις ήταν χαμηλές…

Δεδομένα

Αν δώσουμε προσοχή στα δεδομένα, θα δούμε ότι και στις ΗΠΑ δεν είναι καλύτερα τα πράγματα, αλλά χειρότερα. Ο πίνακας παρακάτω δείχνει τα ποσοστά αποφοίτησης στην πολιτεία της Νέας Υόρκης η οποία μάλιστα έχει από τα καλύτερα σχετικά ποσοστά στις ΗΠΑ. Ο δεύτερος πίνακας δίνει την συνολική εικόνα στις ΗΠΑ.

* Ο Περικλής Γκόγκας είναι Επίκουρος Καθηγητής Οικονομικής Ανάλυσης και Διεθνών Οικονομικών στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών – Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης