Tην τελευταία τριετία η εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό φαίνεται ότι είναι αντίστοιχη της ψυχολογίας των Ελλήνων στο εσωτερικό: παρατημένη, απαισιόδοξη, κατακερματισμένη και ανήμπορη να σταθεί στο ύψος των προσδοκιών που είχαν δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια.
Από την επιτυχημένη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και μετά, η εικόνα της Ελλάδας ως brand κατρακυλά συστηματικά σε όλες τις σχετικές διεθνείς μετρήσεις: από την 6η θέση όπου βρισκόταν στην έρευνα Country Brand Index2 τo 2005, η Ελλάδα βρέθηκε στην 27η θέση στη μέτρηση του 2011, με τα μόνα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν να είναι η ιστορία και η κληρονομιά της, η γαστρονομία και οι παραλίες της.
Παράλληλα με τη φθίνουσα πορεία της εικόνας της χώρας μας, μια νέα πραγματικότητα καθιερώνεται στον χώρο της επικοινωνίας και των νέων τεχνολογιών: τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η ταχύτητα με την οποία σήμερα διαχέεται η πληροφορία επιτρέπουν το «περιεχόμενο» να είναι πλέον διαθέσιμο και προσβάσιμο απ’ όλους τους χρήστες ανά πάσα στιγμή, όπου κι αν αυτοί βρίσκονται, μέσω πολλαπλών μέσων διασύνδεσης και συχνά χωρίς κόστος.
Σε ένα τέτοιο τοπίο η πραγματική εικόνα της Ελλάδας, απαλλαγμένη από τα σημάδια της οικονομικής κρίσης που αρκετά ξένα μέσα ενημέρωσης έτειναν να μεγεθύνουν, θα πρέπει να ταξιδέψει γρήγορα, ολοκληρωμένα και προς όλες τις κατευθύνσεις προκειμένου να καθιερωθεί η χώρα μας ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς διεθνώς.
Σε μια τέτοια, νέα πραγματικότητα, είναι απαραίτητη η δημιουργία μιας εξειδικευμένης τουριστικής ψηφιακής πλατφόρμας επικοινωνίας για την Ελλάδα.
Η πλατφόρμα θα πρέπει να έχει στόχο να γεφυρώσει τις υφιστάμενες πρωτοβουλίες, να συνδυάσει παραδοσιακές και νέες μορφές επικοινωνίας και τεχνολογίας, να δημιουργήσει μια αμφίδρομη σχέση με τους επισκέπτες της και να εμπνεύσει τη συμμετοχή μελών προκειμένου να ενισχύσει την προβολή της Ελλάδας.
Προσφέροντας τη δυνατότητα στον χρήστη να δημιουργήσει το προφίλ του ως «επισκέπτη», να επιλέγει τον προορισμό (περιοχή της Ελλάδας) που συνδέεται με συγκεκριμένες κατηγορίες ενδιαφέροντός του, να αναζητεί πληροφορίες και εικόνες πάνω σε αυτόν τον προορισμό, να γράφει σχόλια και να «συνομιλεί» με κατοίκους της περιοχής, η πλατφόρμα αποσκοπεί στο να εξελιχθεί σε μια δυναμική δεξαμενή εμπειριών και πληροφοριών για τον τουρισμό και για τις πολλαπλές επιλογές που προσφέρει η Ελλάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Ούσα mobile ready, δηλαδή διαμορφωμένη κατάλληλα ώστε να λειτουργεί πλήρως τόσο σε οθόνες υπολογιστών όσο και σε οθόνες tablets και έξυπνων κινητών τηλεφώνων και προσαρμοσμένη στις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, επιδιώκει να άρει τους περιορισμούς στην πρόσβασή της τόσο από μέσα επικοινωνίας όσο και από κοινωνικές ομάδες αντιστοίχως.
Μερικοί από τους προτεινόμενους τρόπους προβολής και προώθησης της συγκεκριμένης πλατφόρμας, εκτός από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και επικοινωνίας, είναι οι ακόλουθοι:
  • Διαμόρφωση και εκτέλεση μιας στρατηγικής Search Engine Optimization (SEO).
  • Google Adwords & AdSense.
  • Παρουσία σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και προσέγγιση αναδυόμενων αγορών μέσω τοπικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
  • Καταχώριση και προβολή σε ιστοσελίδες τουριστικού περιεχομένου και συμμετοχή σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις.
  • Πλήρες πλάνο δημοσίων σχέσεων με στόχο την ενημέρωση και φιλοξενία δημοσιογράφων από τον διεθνή Τύπο, αλλά και τον ορισμό διάσημων πρεσβευτών απ’ όλους τους χώρους.
  • Δημιουργία κοινωφελών σκοπών (causes) με διαφοροποιημένη εφαρμογή σε κάθε κράτος σύμφωνα με τις υπάρχουσες ανάγκες.
Το κόστος υλοποίησης μιας τέτοιας προσπάθειας μπορεί να καλυφθεί από τους θεσμικούς εκπροσώπους του ελληνικού τουρισμού με τη συμβολή των ιδιωτικών φορέων τουρισμού, οι οποίοι μέσω της ανάρτησης διαφημίσεων των υπηρεσιών τους στην πλατφόρμα και των εσόδων που θα προκύπτουν από αυτές θα συμβάλλουν στην κάλυψή του και στην περαιτέρω ανάπτυξη της ιστοσελίδας.
Το παρόν αποτελεί σύνοψη πρότασης της ομάδας σκέψης Μέσα Ενημέρωσης, Επικοινωνία και Τεχνολογία του Ελληνικού Συλλόγου Αποφοίτων του London School of Economics που δημοσιεύεται στο vima.gr.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ