Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια διαρκής φροντίδα των εκδοτών αλλά και των media για τους πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς. Και σε παλαιότερες εποχές είχε αναβιώσει ένας φιλονεϊσμός εξυπηρετώντας κάθε φορά διαφορετικές ανάγκες. Ο σημερινός έχει τα θεμέλιά του στις αλλαγές που συντελούνται γύρω μας. Οι εκδότες αναζητούν εναγωνίως νέα ονόματα και, παρά το ότι τα έντυπα συρρικνώνουν τις σελίδες των βιβλίων και τα ηλεκτρονικά μέσα εξοβελίζουν τα βιβλία από τις εκπομπές τους, αμφότερα δεν λένε ποτέ όχι στο «φρέσκο αίμα», αν μάλιστα αυτό εκπροσωπείται από μια ευειδή νεαρά ακόμη καλύτερα.
Την αγωνία για τους νέους μπορούμε να την καταλάβουμε αν σκεφθούμε ότι έχουμε μπει στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα και οι μεγάλοι μας πεζογράφοι και ποιητές έχουν γεννηθεί στο πρώτο μισό του προηγούμενου αιώνα. Από την άλλη μεριά, η γενιά που ξεπήδησε στη δεκαετία του ’80 – πλην εξαιρέσεων – μοιάζει, και λόγω της κρίσης, ανεπίκαιρη ή εξαντλημένη. Η εκδοτική αγορά και ιδίως οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι είναι αναγκασμένοι να κυνηγήσουν τους νέους συγγραφείς και κυρίως νέους πεζογράφους για να ανανεώσουν την προσφορά τους. Tο να εκδώσεις σήμερα ένα βιβλίο είναι μια αρκετά φτηνή υπόθεση, κάτι που αποτελεί κίνητρο για τους μικρούς εκδότες να μπουν στο κυνήγι των νέων συγγραφέων. Βεβαίως πολλές φορές ζητούν και την οικονομική συμμετοχή των ίδιων των συγγραφέων, συνήθεια που έρχεται από πολύ μακριά και η οποία δεν είναι «προνόμιο» μόνο των μικρών οίκων.
Τα βραβεία για τους πρωτοεμφανιζόμενους καθιερώθηκαν το πρώτον από το περιοδικό «Διαβάζω» στη δεκαετία του ’90 επί Ηρακλή Παπαλέξη, για να υιοθετήσουν τον θεσμό και τα Κρατικά Βραβεία, το ΕΚΕΒΙ και ανεξάρτητοι φορείς, ακόμη και εκδότες – όπως το Βραβείο Ποίησης των εκδόσεων Τυπωθήτω στη μνήμη της Κάτιας Γρηγορίου-Θεοχαράκη ή οι διαγωνισμοί διηγήματος που οργανώνουν οι εκδόσεις Πατάκη με τον Μισέλ Φάις και υπό τον τίτλο «Hotel», με ειδική θεματολογία κάθε φορά.
Σε αυτό το πλαίσιο οργιάζει και το κυνήγι του μπεστ σέλερ από εκδότες, ποιοτικούς και μη, που αναζητούν το εύκολο πιασάρικο βιβλίο – αστυνομικό, αισθηματικό, περιπετειώδες. Δεκάδες άγνωστοι συγγραφείς συνωθούνται στα ράφια πιστεύοντας ότι εκπροσωπούν τον κρυμμένο Ουμπέρτο Εκο και την Ελληνίδα Μπάρμπαρα Κάρτλαντ. Πολλοί είναι οι νέοι ποιητές, αλλά η μεγαλύτερη προσοχή δίνεται πια στους νέους διηγηματογράφους. Το διήγημα γνωρίζει μια ανάταση καθώς και καθιερωμένοι συγγραφείς καταφεύγουν σε αυτό, αλλά οι νεότεροι φαίνονται πιο έτοιμοι να το ανανεώσουν.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ