Λογικά θα έπρεπε να ασχοληθώ με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που, για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια, ετοιμάζει η ελληνική πολιτεία για τη βαριά ασθενούσα ανώτατη παιδεία της. Μπροστά όμως στο ενδεχόμενο να επαναλάβω θέσεις που πιθανόν να έχουν ήδη διατυπωθεί μέσα στην πληθώρα των σχετικών κειμένων που έχουν δει το φως της δημοσιότητας από αρμόδιους και μη – κείμενα που στάθηκε αδύνατο να παρακολουθήσω-, άλλαξα πορεία πλεύσης. Αφήνω τα νέα μέτρα για την ανώτατη παιδεία, που προτείνονται από ευφραδείς και δραστήριους επαΐοντες, οι οποίοι κατά την ταπεινή μου άποψη δεν διαμένουν στη χώρα αυτή, και στρέφομαι σε ένα επίσης επίκαιρο θέμα, που αφορά όμως τον σιωπηρό και αδρανή κόσμο των νεκρών. Η καύση των νεκρών είναι μια πρακτική που εμφανίζεται τον τελευταίο καιρό στη χώρα μας όλο και πιο συχνά, ενώ παράλληλα ακούγονται εξαγγελίες δημοτικών αρχόντων ότι προτίθενται να εγκαταστήσουν στους δήμους τους αποτεφρωτήρες.
Βλέπουμε λοιπόν ότι στην αρχαιότητα, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σήμερα, στην εναλλαγή των δύο παραπάνω τρόπων ταφής δεν παρεμβαίνει ο παράγων θρησκεία. Ορισμένοι βέβαια, όπως οι Πυθαγόρειοι, απαγόρευαν την αποτέφρωση των θανόντων μελών τους: «μην καταστρέφετε τον φυσικό δεσμό της ψυχής με το σώμα κατά τον δρόμο προς την τελείωση». Ωστόσο αυτοί δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν οπαδοί θρησκείας. Ο χριστιανισμός, καθώς αναπτύχθηκε στο ανατολικό τμήμα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, φυσικό ήταν να υιοθετήσει τα ταφικά έθιμα που κυριαρχούσαν στην περιοχή αυτή, τα οποία άλλωστε από τη φύση τους είναι εξαιρετικά συντηρητικά. Επιπλέον, ο ενταφιασμός των νεκρών και όχι η καύση τους ταίριαζε καλύτερα με τη δοξασία των χριστιανών για την ανάσταση των νεκρών «εν σώμασι». Χωρίς αμφιβολία ο χριστιανισμός πρέπει να έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην παρατηρούμενη από τον 3ο αι. μ.Χ. επικράτηση του ενταφιασμού σε όλη την έκταση του ρωμαϊκού κράτους.
Αξίζει να μνημονεύσουμε ότι στα νεότερα χρόνια η καύση των νεκρών ενεπλάκη και στην πάλη των τάξεων. Το σύνθημα «μια προλεταριακή ζωή, ένας προλεταριακός θάνατος και αποτέφρωση στο πνεύμα της πολιτιστικής προόδου» ακουγόταν συχνά στα τέλη του 19ου αι. Πάντως στις ημέρες μας η άποψη της Ορθόδοξης Εκκλησίας, σύμφωνα με την οποία η αποτέφρωση είναι ασυμβίβαστη με τη χριστιανική δοξασία της Κρίσης των νεκρών, δεν φαίνεται να έχει βάση. Οχι μόνο επειδή το σώμα του νεκρού αποσυντίθεται και επακολουθεί η ανακομιδή των οστών του, αλλά και επειδή έχει κάνει την εμφάνισή της η διαδικασία της δωρεάς μελών του ανθρώπινου σώματος, στην οποία πρωταγωνιστούν, προς τιμή τους, και ανώτατοι κληρικοί.
Ο κ. Μιχάλης Α. Τιβέριος είναι καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ