Οι τηλεοπτικές συνήθειες των πολιτών αλλάζουν. Αυτό τουλάχιστον μαρτυρούν τα νούμερα τηλεθέασης. Η κατάρρευση του εγχώριου lifestyle οδήγησε αναπόφευκτα στην αποδυνάμωση των εκπομπών που στήριξαν τη θεματολογία και την αισθητική τους σε αυτό, ενώ παράλληλα η επικαιρότητα, πολιτική και οικονομική, έστρεψε τον κόσμο στην ενημέρωση εκτοπίζοντας όχι μόνο πρόσωπα και εκπομπές της ψυχαγωγίας αλλά και παραδοσιακές ζώνες.
Από το 2008 που η κρίση χτύπησε την πόρτα στην καθημερινότητα πολλών στην υφήλιο ως και σήμερα που βρισκόμαστε στην πιο έντονη περίοδό της, η συνολική τηλεθέαση άλλαξε. Αισθητή αύξησή της, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Nielsen, είδαμε το 2008 οπότε o κόσμος άρχισε να περνά περισσότερο χρόνο στο σπίτι του. Συγκεκριμένα, τη σεζόν 2007-2008 ο μέσος όρος ημερήσιας τηλεθέασης ήταν 4 ώρες και 47 λεπτά, ενώ σήμερα έχει αυξηθεί στις 5 ώρες και 3 λεπτά.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που αφορούν τις ηλικίες των 65+ για τους οποίους το 2007-2008 η τηλεθέαση έφτανε τις 6 ώρες και 50 λεπτά καθημερινά, ενώ σήμερα η ημερήσια τηλεθέαση έχει φτάσει τις 7 ώρες και 33 λεπτά.

Η κυριαρχία του prime time
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το prime time τις καθημερινές (Δευτέρα – Παρασκευή 21.00-24.00), μια ζώνη που συσπειρώνει μαζικά τον πληθυσμό της χώρας ημερησίως (περίπου 4.500.000 τηλεθεατές). Η τηλεθέαση έστω και 1 λεπτό ημερησίως σε αυτή τη ζώνη έχει εκτοξευτεί στα 6.760.000 τηλεθεατές. Στη σεζόν 2007-2008 η μέση τηλεθέαση στο prime time τις καθημερινές ήταν 41,7%, ενώ από το 2008 ως σήμερα έχει διαμορφωθεί στο 44,3%.
Το κανάλι που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση είναι το Mega το οποίο τη σεζόν 2007-2008 είχε μερίδιο 19,7%. Από τότε ως σήμερα (2011-2012) το κανάλι έχει επιτύχει αύξηση 50,8% στο μερίδιό του, που έχει φτάσει στο 29,6%. Σημαντική αλλαγή στις συνήθειες τηλεθέασης έχει επιφέρει και η περίπτωση του Alter. Την προηγούμενη σεζόν 2010-2011 το εν λόγω κανάλι είχε 5% μερίδιο τηλεθέασης στο prime time τις καθημερινές, ενώ εφέτος το ποσοστό αυτό έχει… εξαφανιστεί δεδομένου ότι δεν εκπέμπει πρόγραμμα. Από την εξέλιξη αυτή το κανάλι που επωφελήθηκε, σύμφωνα με τα στοιχεία, είναι το Mega, το οποίο εφέτος έχει αυξήσει κατά 3,1% το μερίδιό του από πέρυσι (είχε 26,5%).
Στη σεζόν που διανύουμε οι υψηλότερες τηλεθεάσεις που έχουν καταγραφεί στη ζώνη του prime time είναι: την Πέμπτη 2.2.2012 «Οι Βασιλιάδες» έκαναν 48,8% (4.974.000 τηλεθεατές), τη Δευτέρα 14.11.2011 η έναρξη προγράμματος του Mega κατέγραψε 47,5% (4.835.000 τηλεθεατές) και τη Δευτέρα 16.1. 2012 επίσης η ζώνη prime time του Mega άγγιξε το 47,1% (4.795.000 τηλεθεατές).

Η δύση του κουτσομπολιού
Τα νεανικά κοινά στα οποία κάποτε κυριαρχούσε με άνεση η Ελεονώρα Μελέτη με την εκπομπή «Πρωινή Μελέτη» την εγκαταλείπουν και κινούνται στις αμιγώς ενημερωτικές εκπομπές και κυρίως στο «Πρωινό ΑΝΤ1». Τα μεσημεριανά έδυσαν με τηλεθεάσεις γύρω στο 10%, με εξαίρεση την εκπομπή «Καφές με την Ελένη», ενώ η ενημερωτική εκπομπή της Πόπης Τσαπανίδου «ΣΚΑΪ τώρα» τις τελευταίες ημέρες περνά σε τηλεθέαση την ψυχαγωγική ζώνη του ΑΝΤ1.
Σε ό,τι αφορά τα δελτία ειδήσεων, τη σεζόν 2007-2008 και την περίοδο από Νοέμβριο ως Ιανουάριο (τις καθημερινές) η ποσοστιαία τηλεθέασή τους ήταν 37,4%, ενώ εφέτος (2011-2012) για το διάστημα από την αρχή της σεζόν ως και χθες το ποσοστό για τα κεντρικά δελτία ειδήσεων ανήλθε σε 39,8%. Σημαντική είναι η πτώση στο δελτίο ειδήσεων του Star, το οποίο βλέπει τα νεανικά κοινά να το εγκαταλείπουν και να ενισχύουν αυτό του ΑΝΤ1.
Επίσης στο Mega, το οποίο είναι το μοναδικό κανάλι που έχει βραδινές ενημερωτικές εκπομπές, είχαμε σημαντική αύξηση τηλεθεατών. Συγκεκριμένα πέρυσι στο σύνολο των ενημερωτικών εκπομπών ο αριθμός των τηλεθεατών ήταν 518.000 για το διάστημα Νοέμβριος – Ιανουάριος, ενώ εφέτος για το ίδιο χρονικό διάστημα ο αριθμός ανέρχεται στις 600.000.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ