«Ωρολογιακή βόµβα» στα θεµέλια της παραγωγής και του εµπορίου τροφίµων και ποτών αποτελούν πλέον οι οφειλές προς τους προµηθευτές του µεγαλύτερου λιανεµπόρου, της Carrefour Μαρινόπουλος ΑΕ – που υπερβαίνουν ακόµη και τις 200 ηµέρες για την αποπληρωµή τους. Δεδοµένου ότι ο ετήσιος τζίρος της εταιρείας υπερβαίνει τα 1,7 δισ. ευρώ, οι οφειλές 200 ηµερών αναλογούν σε εκατοντάδες εκατοµµύρια ευρώ, δηµιουργώντας συνθήκες ασφυξίας για εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν παραδώσει τα εµπορεύµατά τους και περιµένουν να πληρωθούν.
Εγκυρες πηγές µιλώντας στο «Βήµα» εξηγούν ότι αν η επιχείρηση – που προφανώς έχει βρεθεί σε ταµειακό αδιέξοδο, όπως µαρτυρούν και τα «τρύπια ράφια» καταστηµάτων της αλυσίδας – µειώσει µόνο κατά µία ηµέρα τον χρόνο αποπληρωµής των προµηθευτών της χρειάζεται ρευστότητα 5 εκατ. ευρώ.
Η ανησυχία για την προοπτική της µεγάλης αυτής αλυσίδας είναι µεγάλη. Στέλεχος µεγάλης επιχείρησης εµπορίας και διανοµής ποτών, επισηµαίνει ότι η εταιρεία του αναγκάστηκε από το τέλος του περασµένου Αυγούστου να διακόψει τις παραδόσεις προϊόντων στην Carrefour Μαρινόπουλος και την προµήθευσε µόλις στις αρχές του Δεκεµβρίου εν όψει των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, αφού όµως πήρε µεταχρονολογηµένες επιταγές στα χέρια του. Σύµφωνα µε διασταυρωµένες πληροφορίες η Carrefour Μαρινόπουλος οφείλει σε µεγάλη εταιρεία διανοµών προϊόντων σουπερµάρκετ, την ΕΛΓΕΚΑ, από τις κορυφαίες στην ελληνική αγορά, περί τα 17 εκατ. ευρώ.
Στη µεγάλη γαλακτοβιοµηχανία ΦΑΓΕ οφείλει περισσότερα από 8 εκατ. ευρώ. Η γαλακτοβιοµηχανία προκειµένου να προστατευθεί έχει περιορίσει τους κωδικούς των προϊόντων στα ψυγεία των καταστηµάτων της αλυσίδας. Η Carrefour Μαρινόπουλος οφείλει άλλα περίπου 8 εκατ. ευρώ και στη µεγάλη βιοµηχανία τροφίµων Elbisco.
Οι συγκεκριµένες περιπτώσεις είναι απλώς ενδεικτικές της κατάστασης χάους που επικρατεί στην αγορά εξαιτίας των χρεών της Carrefour Μαρινόπουλος. Σε δυσµενέστερη θέση βρίσκονται οι βιοµηχανίες και οι βιοτεχνίες που παράγουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για την αλυσίδα – στη µεγάλη τους πλειονότητα πρόκειται για µικρές παραγωγικές µονάδες που εξαρτούν την επιβίωσή τους από την παραγωγή αυτών των προϊόντων –, περιέγραφαν µάλιστα πρόσφατες σκηνές απελπισίας των παραγωγών στα γραφεία του οµίλου στον Αλιµο. Η συνέχιση αυτής της κατάστασης οδηγεί σε τραγικό αδιέξοδο πολλές επιχειρήσεις, τις οποίες απειλεί να τινάξει στον αέρα, αλλά από την άλλη πλευρά δεν είναι εύκολη η διόρθωσή της.
Παρά το γεγονός ότι στη διάρκεια του 2011 η διοίκηση της εταιρείας άλλαξε τρεις φορές – η τελευταία αλλαγή έγινε τον περασµένο Σεπτέµβριο – ο χρόνος αποπληρωµής προς τους προµηθευτές της δεν άλλαξε, οι οποίοι παράλληλα λόγω της αδυναµίας του τραπεζικού συστήµατος αδυνατούν να πλησιάσουν τα γκισέ των τραπεζών, µε αποτέλεσµα να βρίσκονται σε απόγνωση. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι πολλές εταιρείες έχουν περιορίσει σηµαντικά την προσφορά προϊόντων στα καταστήµατα της ελληνογαλλικής αλυσίδας σουπερµάρκετ, κάτι το οποίο συχνά διαπιστώνουν οι καταναλωτές που τα επισκέπτονται – πρόκειται για τις λεγόµενες «τρύπες στα ράφια», δηλαδή είτε ελλιπείς ποσότητες είτε απουσία προϊόντων συγκεκριµένης µάρκας.
Η οικονοµική της «υπερέκθεση» έναντι των προµηθευτών της έχει οδηγήσει εταιρείες ασφάλισης πιστώσεων στο να µην ασφαλίζουν πωλήσεις προς την ίδια, µια εξαιρετικά δυσµενής εξέλιξη στην παρούσα συγκυρία, και φυσικά οι φήµες «δίνουν και παίρνουν» σε όλη την έκταση της αγοράς – και η ανακύκλωσή τους επιβαρύνει ακόµη περισσότερο το δυσµενές κλίµα της αγοράς. Δεκάδες διαµαρτυρόµενοι προµηθευτές έχουν καταφύγει στη Γενική Γραµµατεία Εµπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης ζητώντας από την πολιτική ηγεσία «να κάνει κάτι» γιατί αλλιώς θα κλείσουν. Ηταν µάλιστα τέτοιο το κύµα των διαµαρτυριών ώστε λίγες ηµέρες προτού εκπνεύσει το 2011 θορυβηµένη η Υπηρεσία Εποπτείας της Αγοράς, που ανήκει στη Γενική Γραµµατεία Εµπορίου, ξεκίνησε εσπευσµένα έλεγχο για να διαπιστωθεί το αληθές των καταγγελλοµένων.
Η έρευνα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, ενώ ανησυχία προκαλεί και η σωρεία υγειονοµικών παραβάσεων που έχει διαπιστωθεί σε πολλά καταστήµατα της αλυσίδας Carrefour Μαρινόπουλος ανά την Ελλάδα. Μάλιστα ο ΕΦΕΤ έχει αναγκαστεί να επιβάλει πρόστιµα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώτον τελευταίοχρόνο.
Η πτώση των πωλήσεων του μεγαλύτερου λιανεμπορικού ομίλου της ελληνικής αγοράς – τόσο σε δίκτυο όσο και σε πωλήσεις – στο δεύτερο εξάμηνο του 2011 δεν ανακόπηκε παρά την επιθετική εμπορική πολιτική που εγκαινίασε από τον περασμένο Σεπτέμβριο ο κ. Ζερόμ Λουμπέρ άμα τη αναλήψει των καθηκόντων του διευθύνοντος συμβούλου. Υπολογίζεται ότι η πτώση του δευτέρου εξαμήνου ίσως είναι και μεγαλύτερη του 10%, ενώ οι ζημιές του δεν αποκλείεται να ξεπεράσουν και τα 100 εκατ. ευρώ.
Ο μεγάλος χρόνος αποπληρωμής των προμηθευτών είναι πάγια τακτική που ο όμιλος ακολουθεί από τη δεκαετία του 1990, όμως από το 2009 αυτή η συμπεριφορά επιδεινώθηκε διότι στον πρώτο χρόνο μετά την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης η αλυσίδα είχε μεγάλη πτώση πωλήσεων στην κατηγορία των μη τροφίμων (ένδυση, υπόδηση κ.λπ.). Η πτώση μάλιστα ήταν μεγαλύτερη του 30%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα σημαντικό μέρος των πωλήσεων της Carrefour Μαρινόπουλος ΑΕ – άνω του 30% – πραγματοποιείται σε κατηγορίες του λεγόμενου bazaar και η μεγάλη πτώση που παρατηρήθηκε στη διάρκεια του 2009 δημιούργησε προβλήματα ρευστότητας στη λειτουργία της επιχείρησης.
Μετά την ανάληψη της διοίκησης από τον κ. Λουµπέρ, η Carrefour Μαρινόπουλος ΑΕ προχώρησε σε αύξηση του µετοχικού κεφαλαίου της κατά 50 εκατ. ευρώ, όχι τόσο για να ενισχύσει τη ρευστότητά της όσο για να χρηµατοδοτήσει µια εξαιρετικά επιθετική πολιτική προσφορών στο τελευταίο τρίµηνο του χρόνου – που ούτως ή άλλως θεωρείται ότι είναι το καλύτερο από πλευράς πωλήσεων – και να περιορίσει τις απώλειες τζίρου που κατέγραφε µήνα µε τον µήνα, κυρίως στο δεύτερο εξάµηνο του 2011. Πηγή της αγοράς όµως έλεγε ότι είναι αµφίβολο αν τελικώς πέτυχε τους στόχους της, δεδοµένου ότι σε σηµαντικές κατηγορίες προϊόντων, που έχουν υψηλό τζίρο την περίοδο του Δεκεµβρίου, είχε «τρύπες» στα ράφια µεγάλων καταστηµάτων της, ενώ ήταν ελλιπής και ο εφοδιασµός των καταστηµάτων της µε αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παράγονται στην Ελλάδα.
Η ανακύκλωση της αρνητικής φηµολογίας επιβαρύνει ακόµη περισσότερο τη σχέση της µε την υπόλοιπη αγορά. Μάλιστα οι πιο ακραίες φήµες, ενδεικτικές του κλίµατος που έχει δηµιουργηθεί, κάνουν λόγο ακόµη και για το ενδεχόµενο «κουρέµατος» των οφειλοµένων προς τους προµηθευτές της ή και για το ενδεχόµενο στάσης πληρωµών.
Εφιαλτικά σενάρια, που δεν είναι δυνατόν, λένε, να έχουν βάση, δεδοµένου ότι πρόκειται για τον µεγαλύτερο ελληνικό λιανεµπορικό όµιλο, που σχετίζεται µε τον δεύτερο σε µέγεθος όµιλο της διεθνούς αγοράς, την Carrefour.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ