Ο κ. Νίκος Κουτσιανάς, ο φαρµακοποιός που ίδρυσε την πρώτη εταιρεία φυτικών καλλυντικών στην Ελλάδα, την Aπvita, έχει επεκταθεί πλέον στο εξωτερικό, αυξάνοντας τις εξαγωγές της κατά 70% τον τελευταίο χρόνο, καθώς πιστεύει ότι, παρ’ όλο που υπάρχουν προβλήµατα στην αγορά, όλες οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρµοστούν στα νέα δεδοµένα και να εµφανίσουν υγιή ανάπτυξη. Στόχος της εταιρείας να δώσει µεγάλη έµφαση στις αγορές της Κίνας και της Ιαπωνίας, στις οποίες να αποκτήσει τουλάχιστον 30 καταστήµατα ως το 2013, αλλά και της Αµερικής. Τα τελευταία δύο χρόνια η εταιρεία λάνσαρε καινούργια και καινοτόµα προϊόντα, όπως τα serum, τα βιολογικά προϊόντα, τα παιδικά καλλυντικά, οι βαφές, διακινώντας σήµερα 300 προϊόντα σε 5.000 φαρµακεία.

Στην κρίση οι εταιρείες που επιβιώνουν είναι εκείνες που έχουν «σωστό» brand, «σωστό» προϊόν, «σωστές» υπηρεσίες, σταµατώντας την απραξία και κάνοντας ορθολογική διαχείριση των δαπανών, επισηµαίνει ο ιδιοκτήτης της Aπvita, η οποία εντατικοποίησε τη δραστη ριοποίησή της στο εξωτερικό και από 11 χώρες όπου έχει παρουσία εκτός Ελλάδας σκοπεύει να φθάσει τις 17 το 2012. Η κρίση έχει επηρεάσει και την Aπvita, συνεχίζει ο ίδιος επιχειρηµατίας, καθώς η ανάπτυξη θα ήταν µεγαλύτερη, ενώ ο τζίρος της εταιρείας αναµένεται να παρουσιάσει αύξηση κατά 10% σε ενοποιηµένη βάση, ξεπερνώντας τα 29 εκατ. ευρώ, και σταθερότητα όσον αφορά την Ελλάδα. Γι’ αυτό και η εταιρεία έχει επικεντρωθεί στη διεθνή αγορά, µε προτεραιότητα την Ασία και την Αµερική, έτσι ώστε οι εξαγωγές να καταλαµβάνουν το 50% του τζίρου ως το 2013 από το 20% που είναι σήµερα.

Διείσδυση στο εξωτερικό

Στην Ασία η Aπvita έχει 14 καταστήµατα (έξι στην Ιαπωνία, έξι στο Χονγκ Κονγκ, ένα στη Σιγκαπούρη και ένα στην Ταϊβάν, το οποίο θα ανοίξει το 2012). Επίσης έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες εισόδου στην Κίνα, οι οποίες προβλέπεται να οδηγήσουν στο άνοιγµα ενός καταστήµατος στη Σανγκάη και ενός καταστήµατος στο Πεκίνο. Η Aπvita συνεργάζεται στην Ιαπωνία µε τον όµιλο εταιρειών µε πρώτες ύλες για τρόφιµα και καλλυντικά Ajinomoto, ο οποίος έχει τζίρο 12 δισ. ευρώ, και στο Χονγκ Κονγκ και στην Κίνα µε την ImagineX, η οποία έχει τζίρο 6 δισ. ευρώ και δραστηριοποιείται στο retail µε ρούχα, καλλυντικά κ.ά. Ως το 2013 στόχος της Aπvita είναι να αποκτήσει τουλάχιστον 30 καταστήµατα σε Κίνα και Ιαπωνία.

Αλλη µία αγορά στην οποία δίνει έµφαση η Aπvita είναι η Αµερική, όπου υπέγραψε το 2011 συµφωνία µε τα πολυκαταστήµατα Dillars, ώστε να έχει παρουσία µέσα σε αυτά. Ηδη η ελληνική εταιρεία εµφανίζεται σε 16 πολυκα ταστήµατα Dillars, τα οποία αριθµούν συνολικά 280 σε όλη την Αµερική. Επιπλέον όσον αφορά αυτή την ήπειρο η εταιρεία έχει συνάψει συµφωνίες µε άλλους 40 ανεξάρτητους συνεργάτες, όπως και µε τη στυλίστρια της τηλεοπτικής σειράς «Sex and the City» κυρία Patricia Fields.

Για τις χώρες της Ευρώπης, η εταιρεία έχει καλύψει την Ισπανία ιδρύοντας δική της θυγατρική και διανέµει τα προϊόντα της σε φαρµακεία στα El Corte Ingles αλλά και σε αυτόνοµα καταστήµατα, ενώ έχει παρουσία στη µεγαλύτερη αλυσίδα φαρµακείων της Ρουµανίας, στην Κύπρο, στη Σουηδία, στο Βέλγιο, στην Ολλανδία και στο Λουξεµβούργο. Επίσης το 2012 ξεκινάει η συνεργασία µε Κροατία, Σλοβενία, Ρωσία, Σιγκαπούρη, ∆ανία, ενώ έχει παρουσία και στην Αυστραλία.

Ακόµη, η εταιρεία συνεργάζεται µε τα γυµναστήρια Holmes Place σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ως αποκλειστική τους προµηθεύτρια σε καλλυντικά, ξεκινώντας από την Ελλάδα. Μια άλλη τάση που προσπαθεί να εκµεταλλευθεί η Aπvita είναι το ∆ιαδίκτυο και γι’ αυτό το 2011 δηµιούργησε e-shop προκειµένου να ενι σχύει τις εξαγωγές της. Το e-shop λειτουργεί σε όλες τις χώρες της ΕΕ, εκτός Ελλάδας, στην Αµερική, στον Καναδά, στην Αυστραλία και στη Νέα Ζηλανδία. Είναι εµφανές ότι η εταιρεία «έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στο εξωτερικό, καθώς στοχεύουµε να ενδυναµώσουµε την παρουσία µας στις αγορές όπου ήδη δραστηριοποιούµαστε και να στήσουµε την Aπvita µε βάση τη διεθνή αγορά.

∆ηλαδή η Ελλάδα να αποτελεί ένα µέρος του κόσµου και όχι το επίκεντρο» τόνισε ο κ. Κουτσιανάς.

Τα σχέδια για την Ελλάδα

Στην Ελλάδα η εταιρεία, σύµφωνα µε τον κ. Κουτσιανά, κυκλοφόρησε νέα προϊόντα και αύξησε τη δραστηριότητά της στα φαρµακεία, δηµιουργώντας shop-in-shop γωνιές, τα σηµεία πώλησης, καθώς και την παρουσία της στον χώρο των σπα και των ξενοδοχείων. Σηµειώνεται ότι η εταιρεία έχει διεισδύσει και στα ξενοδοχεία της Ελλάδας, όπως Ελούντα, Grecotel, και άλλων χωρών, όπως η Ισπανία, η Τουρκία και το Χονγκ Κονγκ. Τα ξενοδοχεία, αναφέρει ο κ. Κουτσιανάς, είναι ένας καλός τρόπος για να διαφηµίσουµε τα προϊόντα µας και να τα γνωστοποιήσουµε στους τουρίστες, έτσι ώστε να τους είναι γνώριµα όταν θα τα ξαναδούν στη χώρα τους.

Επίσης η Aπvita συνεχίζει την κατασκευή του νέου βιοκλιµατικού εργοστασίου της, στο Μαρκόπουλο Αττικής, µια επένδυση ύψους 11,5 εκατ. ευρώ, ενώ δηµιούργησε και µια νέα εταιρεία, την Απgaia (2.000 µελίσσια), η οποία ασχολείται µε τα µελισσοκοµικά προϊόντα (µέλι, βασιλικό πολτό κ.ά.).

Τα τελευταία δύο χρόνια η εταιρεία έχει διευρύνει τις δραστηριότητές της, παράγοντας περισσότερα από 300 προϊόντα τα οποία διατίθενται σε 5.000 φαρµακεία, ενώ υπάρχει Aπvita corner στο Notos Galleries, στο Attica κ.α. Τον Μάρτιο του 2006 εγκαινιάστηκε το πρώτο κατάστηµα της Aπvita στην Ελλάδα, στο κέντρο της Αθήνας. Απασχολεί 169 εργαζοµένους στην Ελλάδα και 31 στην Ισπανία. Ο ενοποιηµένος τζίρος για το 2010 ανήλθε σε 27 εκατ. ευρώ, τα κέρδη σε 1 εκατ. ευρώ, οι εξαγωγές σε 3,6 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2011 αναµένονται ενοποιηµένες πωλήσεις 29,2 εκατ. ευρώ, εξαγωγές 6 εκατ. ευρώ και κέρδη 1,5 εκατ. ευρώ.

Η μελισσοτροφία ήταν πηγή έμπνευσης
Καινοτόμα καλλυντικά από αγνά προϊόντα της ελληνικής φύσης, βότανα και αιθέρια έλαια

Η ενασχόλησή του µε τα µελίσσια απετέλεσε πηγή έµπνευσης για τον Νίκο Κουτσιανά, η ιστορία του οποίου ξεκινά από ένα µικρό χωριό έξω από τη Λαµία, ενώ σήµερα διανύει όλον τον κόσµο, για να κλείνει συµφωνίες µε κορυφαία εµπορικά καταστήµατα, µε επιτυχηµένους ξένους επιχειρηµατίες και να ελέγχει την πορεία των εξαγωγών του. Το 1979 ο κ. Κουτσιανάς ίδρυσε µαζί µε τη γυναίκα του, Νίκη Κουτσιανά, την εταιρεία φυσικών καλλυντικών Apivita, το όνοµα της οποίας αντανακλά και το σύνολο της φιλοσοφίας της, καθώς σηµαίνει «η ζωή της µέλισσας». Υστερα από 32 χρόνια, ο έλληνας φαρµακοποιός έχει απλώσει τα φτερά του σε όλες τις ηπείρους. «Η µεγάλη αγάπη για την ελληνική φύση και το χόµπι της µελισσοτροφίας µε ώθησαν να ασχοληθώ µε τη δηµιουργία φυσικών καλ λυντικών. Το 1975 παρασκεύασαστο φαρµακείο που διατηρούσα το πρώτο σαπούνι µε πρόπολη, το οποίο, παρ’ όλο που είχε µαύρο χρώµα, ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του και έτυχε µεγάλης αποδοχής» θυµάται ο κ. Κουτσιανάς. Εκεί, στο φαρµακείο στην οδό Κατεχάκη 56, γνώρισε τη γυναίκα του, η οποία είναι επίσης φαρµακοποιός και σήµερα αποτελεί την ψυχή της εταιρείας. Αυτό το φαρµακείο, προσθέτει ο κ. Κουτσιανάς, «έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε όλα τα επίπεδα της ζωής µου, καθώς δύο νούµερα πιο κάτω βρισκόταν η έδρα της εταιρείας Ρεµέκ, η οποία ανήκε στον Παπαέλληνα. Το 1999 αγόρασα το φαρµακευτικό τµήµα της Ρεµέκ, αλλά µετά το πούλησα για να ασχοληθώ µε τη βασική δραστηριότητα της Aπvita». Εκείνη την εποχή, στη δεκαετία του ‘70, ξεκίνησε επίσηµα η λειτουργία της Aπvita, η οποία είναι µια αµιγώς ελληνική εταιρεία, που κατέχει σηµαντικό ρόλο στον χώρο του ελληνικού φαρµακείου. Είναι επίσης η πρώτη ελληνική εταιρεία που αξιοποίησε αγνά, µελισσοκοµικά προϊόντα της ελληνικής φύσης (µέλι, κερί, πρόπολη, γύρη, βασιλικό πολτό), βότανα υψηλής βιολογικής αξίας (θυµάρι, καλέντουλα, δενδρολίβανο κ.ά.) ή φυτικά παράγωγα (ζαφορά Κοζάνης, µαστίχα Χίου κ.ά.) και αιθέρια έλαια για να παραγάγει νέα, καινοτόµα καλλυντικά, αγνά, φυτικά και αποτελεσµατικά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ