Η μετατροπή του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά σε αμιγώς πολεμικό ναυπηγείο και η εγκατάλειψη των εμπορικών δραστηριοτήτων αποτέλεσαν το κλειδί για όλες τις εξελίξεις που προηγήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες (πώληση του Ναυπηγείου από τη γερμανική ΤhyssenΚrupp στην αραβική Αbu Dhabi Μar, με τις ευλογίες της κυβέρνησης) αλλά και για αυτές που θα ακολουθήσουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφώνησε να «αποσιωπήσει», δηλαδή να μη διεκδικήσει το πρόστιμο των 200 εκατομμυρίων ευρώ που έχει επιβάλει στο Ναυπηγείο για παράνομες κρατικές ενισχύσεις, υπό τον όρο (που έγινε αποδεκτός από την Ελλάδα) ότι θα κλείσει τις δεξαμενές που εξυπηρετούν εμπορικά πλοία, αυτά δηλαδή που διεκδικούνται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό (φορτηγά, δεξαμενόπλοια, κοντέινερ) και θα ασχοληθεί εφεξής μόνον με κατασκευές και επισκευές πολεμικών πλοίων. Τη δυνατότητα διατήρησης ενός πολεμικού ναυπηγείου σε κάθε χώρα, που μπορεί να δέχεται και κρατικές ενισχύσεις για λόγους εθνικής ασφαλείας, δίνει η ΕΕ στα κράτη-μέλη της και γι΄ αυτό η Κομισιόν θα «πνίξει» το πρόστιμο των 200 εκατομμυρίων.
Μάλιστα ως πριν από ένα μήνα υπήρχε η άποψη ότι ο Σκαραμαγκάς θα πρέπει να πουλήσει και τις εμπορικές δεξαμενές σε ανταγωνιστή για να μην τις έχει καθόλου, αλλά τελικώς συμφωνήθηκε απλώς να μην τις χρησιμοποιεί με ένα είδος «σφράγισης».
Μπορεί όμως η συμφωνία πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά να βρίσκεται μία ανάσα πριν από την υπογραφή και όλα να θεωρούνται έτοιμα για τις «τελικές υπογραφές» το αργότερο ως τις 30 Σεπτεμβρίου, ωστόσο στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας κρατούν «μικρό καλάθι». Σπεύδουν να προσγειώσουν όλους όσοι ομιλούν για «απλές λεπτομέρειες που απομένουν» χρησιμοποιώντας την αγ γλοσαξονική έκφραση «ο Διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες». Η συμφωνία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, των Γερμανών και των νέων ιδιοκτητών της αφού ολοκληρωθεί θα πρέπει να εγκριθεί διαδοχικά από το ΚΥΣΕΑ, τη διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, το ελεγκτικό συνέδριο και στη συνέχεια να κυρωθεί διά νόμου από την Ολομέλεια της Βουλής ως το τέλος του μήνα.
Ο υπουργός Αμυνας ζήτησε και πάλι ευρεία συναίνεση καλώντας τη ΝΔ να υπερψηφίσει τη συμφωνία παραλαβής των τεσσάρων γερμανικών υποβρυχίων, τη συμφωνία παραγγελίας ακόμη δύο υποβρυχίων με κόστος 1 δισ. ευρώ και μεταβίβασης των ναυπηγείων στην αραβική εταιρεία Αbu Dhabi Μar. Η κυβέρνηση επιμένει στην ανάγκη συναίνεσης καθώς η λύση που δίνεται είναι η πλέον ωφέλιμη για το Ελληνικό Δημόσιο εν όψει των προβλημάτων και των εκκρεμοτήτων που είχαν διαμορφωθεί ως τον Οκτώβριο του 2009 και εν όψει των δραματικών επιπτώσεων (κυρίως για τους εργαζομένους) που θα έχει η ματαίωση της συμφωνίας. Εκτός από την παραλαβή των τριών υποβρυχίων που είναι σχεδόν έτοιμα στον Σκαραμαγκά, συμφωνήθηκε η ναυπήγηση των δύο επιπλέον υποβρυχίων Τype 214, αλλά και των τροποποιήσεων των συμβάσεων ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ και ΝΕΡΤUΝΕ ΙΙ.
Από το τέλος του μήνα η Αbu Dhabi Μar θα αρχίσει να πληρώνει και τους 1.200 εργαζομένους. Οι Αραβες θα καταβάλουν μετρητοίς 250 εκατ. ευρώ στους Γερμανούς και τον Δεκέμβριο άλλα 50 εκατομμύρια ως τίμημα για τη μεταβίβαση.
Ο ενιαίος φορέας
Αμέσως, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αρχίσουν οι αναλυτικότερες διαπραγματεύσεις για την ενοποίηση των τριών ναυπηγείων της χώρας («ΕΝΑΕ» που έχει τον Σκαραμαγκά και «Νεώριον» που έχει τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου) ώστε να υλοποιηθεί η ιδέα για τον Ενιαίο Ναυπηγικό Φορέα στη χώρα μας.
Τις προηγούμενες ημέρες ο πρόεδρος της Αbu Dhabi Μar κ. Ισκαντάρ Σάφα που βρίσκεται στην Αθήνα, είχε διακριτικές και μάλλον «αθόρυβες» συναντήσεις και με τον πρόεδρο του Νεωρίου κ. Ν.Ταβουλάρη στις οποίες συμφωνήθηκε, μόλις λήξουν οι εκκρεμότητες του Σκαραμαγκά και περάσει στα χέρια των Αράβων, δηλαδή από την 1η Οκτωβρίου, να αρχίσουν διαπραγματεύσεις για την ενοποίηση.
Ευνόητο είναι ότι θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες νομικές δικλίδες όπως ο νομικός διαχωρισμός, ώστε ο ενιαίος φορέας να χαρακτηριστεί επίσης πολεμικό ναυπηγείο, αφού για μεν τον Σκαραμαγκά ως σωτηρία θεωρούνται τα γερμανικά υποβρύχια ενώ για την Ελευσίνα η λύση για την επιβίωση είναι οι γαλλικές φρεγάτες. Με τη λύση του ενιαίου «πολεμικού» φορέα το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορεί να κάνει απευθείας αναθέσεις χωρίς πρόβλημα. Είναι ακόμη άγνωστο ποια λύση θα επιλεγεί για το τρίτο ναυπηγείο της… παρέας, αυτό της Σύρου.
Οι δύο πλευρές κρατούν χαμηλούς τόνους μετά το ξεκαθάρισμα της τύχης που είχε το πρόστιμο αφού η λύση της ενοποίησης θεωρείται ευκολότερη, αλλά όχι απλή. Είναι φανερό ότι και εκεί υπάρχουν πολλοί… διάβολοι που κρύβονται σε ακόμη περισσότερες λεπτομέρειες.