Oταν το 1991 ο Γεράσιμος Βασιλόπουλος αποφάσισε να «τοποθετήσει» τη μετοχή της εταιρείας που ο ίδιος δημιούργησε στο ταμπλό της τότε Σοφοκλέους, αρκετοί προέβλεψαν ότι δεν θα αργούσε να πωληθεί. Ηταν μια εποχή που όλο το ευρωπαϊκό λιανεμπόριο βρισκόταν σε περίοδο ανακατατάξεων, οι αγορές της Ανατολικής Ευρώπης επέστρεφαν στο καθεστώς της «ελεύθερης αγοράς» και μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες αναζητούσαν νέες αγορές. Την ίδια χρονιά στα νότια προάστια της Αθήνας έκανε την εμφάνισή του το πρώτο Μega, ένας τύπος καταστήματος που έγινε το σημείο αναφοράς της αλυσίδας Βασιλόπουλος. Πράγματι οι προβλέψεις επιβεβαιώθηκαν και η βελγική Delhaize Le Lion, μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες στην Ευρώπη, έκανε την είσοδό της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην ελληνική αγορά. Είκοσι τρία χρόνια από τη δημιουργία της ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, «το πρότυπο του ελληνικού λιανεμπορίου», όπως την είχε χαρακτηρίσει τότε ανταγωνιστής από την πρώτη γενιά των επιχειρηματιών του κλάδου, η εταιρεία άλλαξε χέρια σηματοδοτώντας παράλληλα και μία δεκαετία εντυπωσιακών αλλαγών στον κλάδο των σουπερμάρκετ. Βέβαια η εμβληματική φυσιογνωμία του δημιουργού της εταιρείας εμφανίζεται στην αγορά πολύ νωρίτερα, λίγο πριν από το τέλος του Μεσοπολέμου, το 1939.
Ηταν τότε που τρία από τα αδέλφια Βασιλόπουλοι, οι Γεράσιμος, Χαράλαμπος και Γιώργος, αγοράζουν από έναν μακρινό θείο τους, ονόματι Παναγόπουλο, το μπακάλικο επί της οδού Βουλής 29. Το ανανεώνουν με την δική τους «φρέσκια» – πρωτοποριακή για την εποχή- γνώση και το μετατρέπουν σε ένα εκλεκτό παντοπωλείο με την επωνυμία Αφοί Βασιλόπουλοι. Είναι το κατάστημα που μεταπολεμικά επισκεπτόταν καθημερινά η «καλή κοινωνία» της Αθήνας και αποτέλεσε ταυτόχρονα την αφετηρία για τη δημιουργία της αλυσίδας σουπερμάρκετ και κυρίως της φήμης που ακόμη και σήμερα τη συνοδεύει. Αυτό το κατάστημα διατηρήθηκε ως το 1966 με την ίδια επωνυμία. Εκτός όμως από το κατάστημα της οδού Βουλής, το 1950 θα δημιουργήσουν άλλο ένα σημείο αναφοράς, το κατάστημα της οδού Σταδίου, που λειτουργεί ακόμη και σήμερα.
Από τις αρχές όμως της δεκαετίας του 1960 ένας νέος τύπος εμπορικού καταστήματος, που έμελλε εν συνεχεία να αντικαταστήσει το παραδοσιακό παντοπωλείο, εμφανίζεται στο ελληνικό λιανεμπόριο. Το σουπερμάρκετ. Ο Γεράσιμος και ο Χαράλαμπος Βασιλόπουλος αποφασίζουν λίγο πριν από το τέλος της δεκαετίας, το 1969, να ανοιχτούν σε αυτή τη νέα αγορά που δημιουργείται. Ιδρύουν την ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ και το πρώτο ομώνυμο σουπερμάρκετ δημιουργείται στον Φάρο του Ψυχικού, το οποίο απ΄ ό,τι λέγεται ήταν από τα σύγχρονα καταστήματα της εποχής.
Σιγά σιγά τα σουπερμάρκετ αρχίζουν και κατισχύουν των παντοπωλείων και λίγο πριν από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 έχουν κατορθώσει να επιβεβαιώσουν την ηγεμονία τους στην αγορά.
Η ανάπτυξη στα πρώτα είκοσι χρόνια της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι μάλλον «λελογισμένη», αφού περιορίζει τη δραστηριότητά της στην αγορά της Αττικής και κυρίως στις «καλές συνοικίες». Προσφέρει εξαιρετική ποικιλία- εξ ου και το σλόγκαν «και του πουλιού το γάλα»- και απευθύνεται στα μεσαία και ανώτερα καταναλωτικά εισοδήματα. Μόνο 9 καταστήματα λειτουργούσαν στην Αθήνα ως και το 1989, ενώ λίγο προτού μπει στο Χρηματιστήριο η εταιρεία ανοίγει το πρώτο κατάστημά της εκτός Αττικής, στον Πύργο της Ηλείας, που είναι και ο τόπος καταγωγής των ιδρυτών της. Από τη στιγμή όμως που η εταιρεία περνά στα χέρια των Βέλγων αλλάζει και η στρατηγική στην επέκτασή της.
Η φρενήρης ανάπτυξη των αλυσίδων σουπερμάρκετ, και όχι μόνο των μεγάλων, στην ελληνική αγορά, ο ανταγωνισμός που αγγίζει τα όρια της «πολεμικής σύρραξης», η εμφάνιση σε μαζική κλίμακα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και οι συνεχείς «εχθροπραξίες» μεταξύ των λιανεμπόρων και των προμηθευτών τους (βιομήχανοι και εισαγωγείς) είναι τα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πιο συγκλονιστική περίοδο που γνώρισε μεταπολεμικά το ελληνικό λιανεμπόριο. Σε αυτό το πλαίσιο η ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ διεκδικεί, και μάλιστα με δυναμικό τρόπο, λεόντειο μερίδιο της αγοράς. Τούτο γίνεται εμφανές με την εντυπωσιακή είσοδό της σε περιφερειακές αγορές όπως της Πελοποννήσου και της Στερεάς.
Η ΑΒ σε αριθμούς
ΗΒΕΛΓΙΚΗDelhaize Le Lion, μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες στην Ευρώπη, η οποία ελέγχει το 65% της ΑΒ και έχει κάνει δημόσια προσφορά για την εξαγορά και του υπολοίπου 35%, στη διάρκεια του 2007 είχε πωλήσεις 18,9 δισ. ευρώ με δραστηριότητα σε οκτώ χώρες και περισσότερα από 2.500 καταστήματα. Η πιο σημαντική αγορά της είναι των ΗΠΑ, όπου διαθέτει περίπου 1.500 καταστήματα σε 16 Πολιτείες.
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2009 οι ενοποιημένες πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθαν σε 347,1 εκατ. ευρώ από 313 εκατ.
ευρώ το 2008, σημειώνοντας αύξηση 10,9% και τα ενοποιημένα λειτουργικά κέρδη σε 6 εκατ. ευρώ έναντι 10,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Για το 2009 η εταιρεία σκοπεύει να ανοίξει 16 νέα καταστήματα και να επεκτείνει το δίκτυό της σε 219 σημεία πώλησης.
Παράλληλα ανακοίνωσε την αποχώρησή της από το Χρηματιστήριο, μια απόφαση η οποία ίσως συναντήσει δυσκολίες, αφού δεν φέρεται να είναι σύμφωνη με αυτήν η οικογένεια Βασιλόπουλου. Η αγορά της Βόρειας Ελλάδας και οι εξαγορές
Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 και δεδομένων των σκληρών συνθηκών ανταγωνισμού που επικρατούν στη Βόρεια Ελλάδα, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας κ. Κ. Μαχαίρας επιχειρεί την πρώτη μεγάλη κίνηση. Πλησιάζει τον βορειοελλαδίτη επιχειρηματία κ. Δ. Μασούτη, που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, και ύστερα από επίμονες συζητήσεις ανακοινώνεται ο «αρραβώνας». Σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά τότε, οι δύο εταιρείες θα έκαναν κατ΄ αρχάς κοινές αγορές, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο εισόδου της ΑΒ στο μετοχικό κεφάλαιο της Μασούτης ΑΕ. Ωστόσο λίγους μήνες αργότερα ο αρραβώνας έληξε άδοξα- φαίνεται ωστόσο ότι ο κ. Μαχαίρας ουδέποτε παραιτήθηκε από αυτό το σχέδιο αφού κατά καιρούς και ως πρόσφατα επανήλθε αρκετές φορές στην πρόταση μετοχικής συνεργασίας με τον κ. Μασούτη, επί ματαίω όμως.
Τελικά, ύστερα από αυτή την άδοξη προσπάθεια η ΑΒ Βασιλόπουλος ανοίγει το 1999 τέσσερα μεγάλα καταστήματα στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Ο,τι όμως δεν πέτυχε ο κ. Μαχαίρας με τη Μασούτης ΑΕ, το κατόρθωσε με τον όμιλο Τροφό. Στις 16 Οκτωβρίου του 2000 αγοράζει από τους αδελφούς Δ. & Κ. Σπανό την αλυσίδα σουπερμάρκετ Τροφό ΑΕ και την αλυσίδα cash & carry ΕΝΑ. Μια μάλλον επεισοδιακή εξαγορά αφού ακόμη βρίσκεται σε οικονομική εκκρεμότητα με τους πρώην ιδιοκτήτες της Τροφό. Ωστόσο τον στόχο του τον πέτυχε. Η ΑΒ Βασιλόπουλος κατόρθωσε να ανέβει αρκετά σκαλοπάτια στην αγορά και το μερίδιο της να διευρυνθεί σημαντικά.
Στα χρόνια που ακολουθούν η εταιρεία εφαρμόζει επιθετική πολιτική τιμών με αιχμή τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αναπτύσσει με ταχύτατους ρυθμούς, αλλά παράλληλα αναπροσαρμόζει τις τιμές σε 700 κωδικούς βασικών κατηγοριών προϊόντων. Το επόμενο μεγάλο της βήμα είναι η εξαγορά της Ρlus μετά μια μάλλον αποτυχημένη προσπάθεια της γερμανικής Τέγκελμαν να αναπτυχθεί στην ελληνική αγορά, που όμως για την ΑΒ ήταν μάννα εξ ουρανού αφού πρόσθεσε στο δίκτυό της περίπου 29 καταστήματα.
Τα τελευταία χρόνια έχει κατοχυρώσει τη δεύτερη θέση στον κλάδο μεταξύ της Carrefour Μαρινόπουλος ΑΕ και της Σκλαβενίτης ΑΕ, αναπτύσσοντας παράλληλα τρεις νέους τύπους καταστημάτων, τα μεσαίου μεγέθους ΑΒ Food Μarket, τα μικρού μεγέθους με το σήμα ΑΒ Shop & Go και τα Lion Food Stores.