Υποαπασχολούμενος με χαμηλές αποδοχές είναι ένας στους τρεις εργαζόμενους του λεκανοπεδίου Αττικής, ενώ όσοι βρεθούν εκτός εργασίας παραμένουν άνεργοι ( έξι στους δέκα) για διάστημα άνω των δύο ετών.
Ως εκ τούτου, ένα στα δύο νοικοκυριά του λεκανοπεδίου αντιμετωπίζει οξύ οικονομικό πρόβλημα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να πληρώσει εγκαίρως τους λογαριασμούς του (ηλεκτρικό ρεύμα, τηλέφωνο, νερό, κοινόχρηστα ή ενοίκιο) και το 43% να δηλώνουν πως δεν δύνανται να εξασφαλίσει ικανοποιητική θέρμανση στο σπίτι τους.
Την εικόνα αυτή των κατοίκων της Αττικής, μετά από οκτώ χρόνια οικονομικής κρίσης, καταγράφει έρευνα της εταιρείας MARC που έγινε για λογαριασμό της περιφέρειας Αττικής και ου Εργατικού Κέντρου Αθήνας την περίοδο από 22 Νοεμβρίου έως 15 Δεκεμβρίου 2017
Στόχος της έρευνας ήταν η καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης στους τομείς της εργασίας, των συνθηκών διαβίωσης και της συνδικαλιστικής απήχησης, τόσο στον πληθυσμό των εργαζομένων όσο και των ανέργων στην Αττική.
Ραγδαία επιδείνωση των συνθηκών στην αγορά εργασίας με έξαρση της μερικής απασχόλησης (57% των νέων προσλήψεων) και την ισχυρή τάση απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων ανέδειξαν τα στοιχεία της έρευνας αφού πάνω από τις μισές προσλήψεις ου τελευταίου χρόνου έγιναν με καθεστώς μερικής απασχόλησης.
Οι επτά στους δέκα μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα δήλωσαν πως εργάζονται με πλήρες ωράριο ενώ το 30% εργάζονται με μερική απασχόληση (λιγότερες ώρες ή ημέρες).
Η μερική απασχόληση στις γυναίκες και στους νέους εργαζόμενους 18-34 ετών ξεπερνά το 40% (γυναίκες 41,1%, νέοι 41,5%).
Το 32% (ένας στους τρεις) των εργαζομένων αναφέρει πως το αντικείμενο της εργασίας του δεν ανταποκρίνεται στην ειδίκευση ή στο αντικείμενο των σπουδών του. Το ποσοστό αυτό δείχνει αυξητικές τάσεις στις προσλήψεις του τελευταίου έτους.
Το 43% αναγκάζεται να εργάζεται τις Κυριακές, ενώ το 25% των προσλήψεων των τελευταίων ετών δεν έχει πλήρη ασφάλιση

Αμοιβές:
Ο μέσος όρος των καθαρών μηνιαίων αποδοχών ανέρχεται στα 806 ευρώ. Τις χαμηλότερες αποδοχές έχουν οι γυναίκες και οι νέοι. Ένας στους πέντε εργαζόμενους πληρώνεται με μισθό κάτω των 500 ευρώ. Οι εργαζόμενοι κάτω των 35 ετών πληρώνονται με μισθό κάτω των 500 ευρώ σε ποσοστό 31,5%, ενώ όσοι προσλήφθηκαν τους τελευταίους 12 μήνες δηλώνουν πως έχουν μισθό κάτω των 500 ευρώ σε ποσοστό 42,1%, γεγονός που καταδεικνύει την σαφή και συνεχή τάση μείωσης των αποδοχών. Το 35% των εργαζομένων δήλωσε πως για τις τυχόν υπερωρίες εκτός του συμφωνημένου ωραρίου, δεν πληρώνονται επιπλέον, ενώ το 42,5% των εργαζομένων αναφέρει προβλήματα στην τακτική καταβολή του μισθού τους. Ο συνηθέστερος χρόνος καθυστέρησης είναι ο ένας μήνας
Άνεργοι : Έξι στους 10 που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν πως παραμένουν σε καθεστώς ανεργίας περισσότερο από δύο χρόνια, ενώ το επίδομα λαμβάνει μόνο ένας στους δέκα ανέργους. Μέσω του ΟΑΕΔ αναζητά εργασία ο ένας στους πέντε άνεργους (20,9%), με τους μισούς από αυτούς να δηλώνουν τον ΟΑΕΔ ως τον κύριο τρόπο αναζήτησης εργασίας. Οι 6 στους 10 άνεργους (62,1%) αναζητούν μια οποιαδήποτε εργασία, ενώ μόλις ο ένας στους τέσσερις αναζητούν συγκεκριμένη εργασία στο αντικείμενό τους. Όσο αυξάνεται ο χρόνος ανεργίας αλλά και η ηλικιακή κατηγορία των ανέργων τόσο αυξάνεται και το ποσοστό όσων αναζητούν μια οποιαδήποτε εργασία με μειωμένες απαιτήσεις.

Αδυναμία κάλυψης λογαριασμών:
Το ένα στα δύο νοικοκυριά του πληθυσμού της Αττικής αντιμετωπίζει δυσκολίες στην έγκαιρη εξόφληση λογαριασμών ρεύματος, τηλεφώνου, νερού, κοινοχρήστων ή ενοικίου. Στην κατηγορία των ανέργων το ποσοστό των οικονομικών δυσκολιών με συνέπεια να μην μπορούν να πληρώσουν έγκαιρα λογαριασμούς ανέρχεται στο 60% έναντι 44% των εργαζομένων. Το 43% δήλωσε πως δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσει ικανοποιητική θέρμανση στο σπίτι τους. Αδυναμία εξασφάλισης ικανοποιητικής θέρμανσης ανέφεραν το 60% των ανέργων και το 34% των εργαζόμενων του ιδιωτικού τομέα.

Συγκοινωνίες:
Πάνω από το 50% του πληθυσμού χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις του, με το 48,5% αυτών να δηλώνει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης από τις υπηρεσίες αυτές. Βασικό πρόβλημα (76,6%) είναι η συχνότητα των δρομολογίων κυρίως των λεωφορείων, ενώ υψηλότερο βαθμό ικανοποίησης παρουσιάζουν το μετρό και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος.