«O OTE δεν φοβάται τη ρύθμιση της τηλεπικοινωνιακής αγοράς. Αρκεί να κινείται σε λογικά πλαίσια, να μην παρεμποδίζει τις επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς και να μη στραγγαλίζει την εμπορική του δραστηριότητα σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά όπως η ελληνική» σημειώνει μιλώντας προς «Το Βήμα» η νομική σύμβουλος, Chief Officer Νομικών και Ρυθμιστικών Θεμάτων του ομίλου, κυρία Ειρήνη Νικολαΐδη.
Οπως αναφέρει, παρότι ο ΟΤΕ έχει δεσμεύσει μεγάλα κεφάλαια για την υλοποίηση επενδύσεων σε δίκτυα νέας γενιάς, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) καθυστερεί να εγκρίνει το πρόγραμμα ανάπτυξης της τεχνολογίας Vectoring, η οποία υπόσχεται ταχύτητες 100 Mbps και μάλιστα έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο ευρυζωνικότητας.
Θεωρεί ότι ήρθε πλέον η ώρα ο ΟΤΕ να σταματήσει να ελέγχεται εκ των προτέρων (ex ante), δηλαδή να μπορεί να βγάζει στην αγορά συνδυαστικά πακέτα χωρίς την προέγκριση του ρυθμιστή. Η ΕΕΤΤ μπορεί με έλεγχο να διακόψει άμεσα την παροχή τους αν διαπιστώσει ότι υπάρχει παραβίαση των όρων.
«Καλλιεργείται μία στρεβλή εικόνα για τη στάση του ΟΤΕ απέναντι στη ρύθμιση. Δεν είμαστε αντίθετοι στη ρύθμιση γενικά και αόριστα. Είμαστε αντίθετοι στη ρύθμιση ως αυτοσκοπό, στη ρύθμιση για χάρη της ρύθμισης που δίνει τεχνητές aνάσες στους ανταγωνιστές μας με στόχο να τους διατηρήσει στη ζωή» σχολιάζει η κυρία Νικολαΐδη, η οποία χαρακτηρίζει το φαινόμενο ως μία πρακτική «που δεν έχει μακρόπνοο αποτέλεσμα».
Στη χονδρική αγορά είναι εύλογο ο ΟΤΕ να παρέχει πρόσβαση στο δίκτυό του λόγω της μοναδικότητας του ακραίου δικτύου χαλκού. Ωστόσο, θεωρεί ότι η ρύθμιση δεν μπορεί να επεκτείνεται και στη λιανική, όπου ο ΟΤΕ έχει μερίδιο 43% στην ευρυζωνική αγορά.
Μύθος και πραγματικότητα
Οπως αναφέρει η κυρία Νικολαΐδη, υπάρχει ένας μύθος και μία πραγματικότητα. «Ο μύθος είναι ότι ο μόνος τρόπος για να προστατευθεί ο ανταγωνισμός είναι τα προϊόντα του ΟΤΕ να εγκρίνονται πριν βγουν στην αγορά. Η πραγματικότητα είναι ότι αυτή η διαδικασία ωφελεί μόνο τους ανταγωνιστές και όχι τους καταναλωτές». Και εξηγεί:
«Με τον μέσο χρόνο έγκρισης των τιμολογίων του ΟΤΕ από την ΕΕΤΤ να είναι 3,2 μήνες –έχουν υπάρξει και περιπτώσεις που τιμολόγιο εγκρίθηκε μετά από 15 μήνες –το αποτέλεσμα είναι μια χριστουγεννιάτικη προσφορά να εγκριθεί το επόμενο Πάσχα!»
. «Αυτό που ζητάμε είναι ο ΟΤΕ να μπορεί να λανσάρει τα προϊόντα του κατόπιν μιας διαδικασίας αυτοελέγχου με μεθοδολογία που θα έχει συμφωνηθεί με την ΕΕΤΤ» εξηγεί. Οπως τονίζει, αν η ΕΕΤΤ διαπιστώσει ότι το η διαδικασία δεν τηρήθηκε, θα έχει το δικαίωμα να σταματά αμέσως τη διάθεση των προϊόντων. «Δεν λέμε «μη μας ελέγχετε», λέμε «μη μας βγάζετε εκτός αγοράς«» σχολιάζει, και επισημαίνει την ανάγκη να υπάρχουν «ίσοι όροι για όλους, όχι για όλους πλην του ΟΤΕ».
«Είμαστε οι μόνοι που έχουμε δεσμευθεί σε ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο για την επόμενη τετραετία που ξεπερνά τα 1,2 δισ. ευρώ, το οποίο έχει συμπεριληφθεί στο εθνικό ευρυζωνικό σχέδιο που αποτελεί και προαπαιτούμενο για τη χρηματοδότηση χώρας από το ΕΣΠΑ» σημειώνει. Ωστόσο, η υλοποίηση της επένδυσης προϋποθέτει τη λήψη αποφάσεων από την ΕΕΤΤ προκειμένου να επιτραπεί η τεχνολογία Vectoring που υπόσχεται ταχύτητες 100 Mbps. «Περιμένουμε αποφάσεις που καθυστερούν σχεδόν έναν χρόνο. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν υπάρχει πρόεδρος στην ΕΕΤΤ, αλλά κυρίως στις αντιδράσεις των εναλλακτικών παρόχων, οι οποίοι θα υποχρεωθούν να φύγουν από τα λόγια και να πάνε στην πράξη. Δηλαδή, να δηλώσουν τις επενδύσεις που θα κάνουν και να δεσμευθούν για αυτές».
Η βολική σιγουριά
«Αυτό δεν θα τους είναι ευχάριστο διότι θα βρεθούν μπροστά στη σκληρή πραγματικότητα του επενδυτή και θα βγουν από τη βολική σιγουριά του γκρινιάρη μεταπωλητή που πιέζει τον ρυθμιστή να νοικιάζει τις υποδομές του ΟΤΕ με φθηνότερο ενοίκιο. Το μεταπρατικό μοντέλο δεν είναι αναπτυξιακό και η αγορά έδειξε ότι έχει αποτύχει» σχολιάζει.
«Εμείς λέμε όχι στην υπερρύθμιση που σκοτώνει τις επενδύσεις» τονίζει και σημειώνει ότι για τον λόγο αυτόν η Ευρώπη δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα κεφάλαια που απαιτούνται για την ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς σύμφωνα με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ενωσης για το 2020. Το ζήτημα, όπως επισημαίνει, είναι «πώς θα πειστούν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι και οι επενδυτές να βάλουν χρήματα, την ώρα που οι αποδόσεις τους βαίνουν μειούμενες».
«Για να ρυθμίσεις κάτι, αυτό το κάτι θα πρέπει να υπάρχει και όχι να το πνίξεις εν τη γενέσει του» υπογραμμίζει η κυρία Νικολαΐδη.
Η επικεφαλής Νομικών και Ρυθμιστικών Θεμάτων του ομίλου συνδέει το ζήτημα των δικτύων νέας γενιάς με την ανάπτυξη της Ψηφιακής Οικονομίας. «Ο ΟΤΕ είναι εδώ και λέει «θέλω να επενδύσω»» τονίζει η κυρία Νικολαΐδη. «Δεν ζητάμε χρηματοδότηση. Με δικές μας επενδύσεις μπορούμε να βοηθήσουμε να πετύχει η χώρα τους στόχους της ψηφιακής ατζέντας».
«Η Ψηφιακή Οικονομία παρέχει στην Ευρώπη τη μοναδική ευκαιρία να ανακτήσει το χαμένο έδαφος της ανάπτυξης και της απασχόλησης και να αποκτήσει ξανά έναν ηγετικό ρόλο σε παγκόσμιο επίπεδο. Ραχοκοκαλιά της Ψηφιακής Οικονομίας είναι τα δίκτυα νέας γενιάς και οδηγός για τις επενδύσεις είναι οι ιδιώτες επενδυτές».
Για την υπόθεση της προσφυγής της Vodafone στην ΕΕΤΤ το 2011 για την καρτοκινητή η κυρία Νικολαΐδη σημειώνει: «Είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε αυτή η υπόθεση να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν. Εξακολουθεί να μας εκπλήσσει το πώς ο ανταγωνισμός προσπαθεί να μετατρέψει μία ανταγωνιστική διαδικασία από εμπορική μάχη σε ρυθμιστική διαμάχη. Οι εμπορικές μάχες κερδίζονται ή χάνονται στην αγορά και όχι στις αίθουσες των δικαστηρίων».
Παράλληλα, τονίζει ότι οι καθυστερήσεις στην αδειοδότηση των κεραιοσυστημάτων ανατρέπουν το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας και αυξάνουν τα κόστη εμποδίζοντας τη μείωση των τιμών. «Οταν υπάρχει αδειοδοτικό πρόβλημα, τα χρήματα των επενδύσεων χάνονται» λέει.
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΟΝΟΜΑΣΙΑ
ΟΤΕ υπό το brand της Cosmote
Η πρόσφατη ενοποίηση της εμπορικής ονομασίας του ΟΤΕ υπό το brand της Cosmote αποτελεί το επιστέγασμα της λειτουργικής ενοποίησης του ΟΤΕ, ενώ θα ακολουθήσει και η νομική ενοποίηση στο μέλλον. Οπως σημειώνει η κυρία Νικολαΐδη, «η ενοποίηση του brand είναι σημαντική και για το θέμα των συνδυαστικών πακέτων σταθερής, κινητής κ.λπ. Τεχνητά ο ΟΤΕ έχει σχεδόν ουσιαστικά αποκλειστεί από τη δυνατότητα να παρέχει τέτοιου είδους υπηρεσίες με ανταγωνιστικό τρόπο και αυτό είναι αποτέλεσμα της ρύθμισης, η οποία έχει μείνει στην προηγούμενη δεκαετία, όταν ο ΟΤΕ ήταν μονοπώλιο. Η υπόλοιπη αγορά κινείται με όρους και τιμές 2015 όταν ο ΟΤΕ υποχρεώνεται ρυθμιστικά να κινηθεί με όρους 2010».
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΟΝΟΜΑΣΙΑ
ΟΤΕ υπό το brand της Cosmote
Η πρόσφατη ενοποίηση της εμπορικής ονομασίας του ΟΤΕ υπό το brand της Cosmote αποτελεί το επιστέγασμα της λειτουργικής ενοποίησης του ΟΤΕ, ενώ θα ακολουθήσει και η νομική ενοποίηση στο μέλλον. Οπως σημειώνει η κυρία Νικολαΐδη, «η ενοποίηση του brand είναι σημαντική και για το θέμα των συνδυαστικών πακέτων σταθερής, κινητής κ.λπ. Τεχνητά ο ΟΤΕ έχει σχεδόν ουσιαστικά αποκλειστεί από τη δυνατότητα να παρέχει τέτοιου είδους υπηρεσίες με ανταγωνιστικό τρόπο και αυτό είναι αποτέλεσμα της ρύθμισης, η οποία έχει μείνει στην προηγούμενη δεκαετία, όταν ο ΟΤΕ ήταν μονοπώλιο. Η υπόλοιπη αγορά κινείται με όρους και τιμές 2015 όταν ο ΟΤΕ υποχρεώνεται ρυθμιστικά να κινηθεί με όρους 2010».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ