Ο ανταγωνισμός μεταξύ της Nike και της Adidas είναι ένας αιώνιος πόλεμος που διεξάγεται σε πολλά μέτωπα ταυτόχρονα (στα εργαστήρια, στην τηλεόραση, στις συμφωνίες χορηγίας, στις εκστρατείες μάρκετινγκ) και ποτέ δεν βγάζει «καθαρό αποτέλεσμα» καθώς κάθε εταιρεία έχει καταφέρει νίκες σε διαφορετικά «γήπεδα».
Η Nike κατέχει ένα μερίδιο σχεδόν 60% της αμερικανικής αγοράς σε αντίθεση με την Adidas που έχει μόλις το 4,4%. Η γερμανική εταιρεία, από την άλλη, είναι πολύ πιο ανταγωνιστική σε αγορές εκτός των ΗΠΑ, ενώ οι δύο εταιρείες τερματίζουν σχεδόν ταυτόχρονα στη Δυτική Ευρώπη. Οσον αφορά την ασιατική αγορά, η Adidas διατηρεί μια μακρά πορεία στη Ρωσία και η Nike έχει ένα μικρό προβάδισμα στην Κίνα. Ολοι αυτοί οι συσχετισμοί όμως μάλλον πρόκειται να μεταβληθούν καθώς τα δύο γιγαντιαία εμπορικά σήματα επιδίδονται σε νέα μάχη για την παγκόσμια κυριαρχία στον χώρο των αθλητικών ειδών.
Η Nike είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία αθλητικών ειδών στον κόσμο από πλευράς πωλήσεων και κατά το έτος που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιούνιο τα έσοδά της αυξήθηκαν στα 30,6 δισ. δολάρια. Η Adidas ανέφερε 6% αύξηση των εσόδων, στα 14,5 δισ. ευρώ, για το 2014.
Ομφαλός του κόσμου
Τον μεγαλύτερο δρόμο για τον τίτλο του πρωταθλητή της βιομηχανίας φαίνεται ότι έχει να διασχίσει η Adidas αφού το ελάχιστο μερίδιο που κατέχει στην αμερικανική αγορά αποτελεί τροχοπέδη για την ανάδειξή της σε πρωτοπόρο του χώρου. «Οι ΗΠΑ για πολλά χρόνια είναι ο ομφαλός του κόσμου του εμπορίου αθλητικών ειδών, ειδικά των αθλητικών παπουτσιών. Για να κερδίσουν οι εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο πρέπει πρώτα να κατακτήσουν τις ΗΠΑ. Και η Nike έχει μια βαθιά και πλούσια κατανόηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Αμερικανών» επισημαίνουν αναλυτές της σχετικής αγοράς. Επιπλέον, η Nike έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος και στη δυτικοευρωπαϊκή αγορά, γεγονός που αποδεικνύει πόσο σκληρός θα είναι ο αγώνας για την κυριαρχία.
Στο ίδιο επίπεδο
Σύμφωνα με οικονομικές αναλύσεις της UBS, τα τελευταία τρία χρόνια η αύξηση των πωλήσεών της στην περιοχή έχει ξεπεράσει εκείνη της Adidas (και άλλων επώνυμων θυγατρικών του γερμανικού ομίλου, όπως η Reebok) κατά 10% κατά μέσον όρο, με αποτέλεσμα οι δύο εταιρείες να βρίσκονται τώρα στο ίδιο επίπεδο σε μια περιοχή που παραδοσιακά αποτελούσε το εμπορικό προπύργιο της Adidas. Η γερμανική εταιρεία, υποστηρίζουν οι αναλυτές, είναι σε θέση να διατηρεί αυτή την «ισοπαλία» διότι δαπανά περίπου το 14% των εσόδων της σε διαφημιστικές καμπάνιες και στον σχεδιασμό στρατηγικών μάρκετινγκ. Εγείρονται όμως προβληματισμοί για τη βιωσιμότητα αυτής της κοστοβόρας τακτικής και αμφιβολίες για το αν θα μπορέσει η Adidas να την ακολουθεί στο διηνεκές ή αν θα αναγκαστεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο προωθεί τα προϊόντα της.
Η Nike δεν είναι εύκολος αντίπαλος και αυτό η Adidas το γνωρίζει καλά. Οχι μόνο διαθέτει την οικονομική δύναμη αλλά αναγνωρίζει και ανταποκρίνεται γρήγορα στις ανάγκες της εποχής, όπως τη σημασία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των διαφημίσεων στο YouTube. Η Adidas πρέπει να «ποντάρει» στους ηλικιακά νέους καταναλωτές, λένε οι ειδικοί της αγοράς, καθώς πρόκειται για έναν τομέα που μπορεί να της δώσει τη δυνατότητα να καλύψει τη διαφορά με τη Nike. Πράγματι ήδη η Adidas σχεδιάζει να βελτιώσει τις πρακτικές μάρκετινγκ, να είναι πιο καινοτόμα με τα προϊόντα της και να τα διαθέτει γρηγορότερα στην αγορά, επισημαίνει ο βρετανικός Τύπος.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ