Σε συζητήσεις για το ενδεχόμενο συνεργασίας ή και σύμπραξης όσον αφορά την ανάληψη, τη διαχείριση, τη συντήρηση και τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων βρίσκονται οι επιχειρηματικοί όμιλοι του κ. Δημήτρη Κοπελούζου και του κ. Σωκράτη Κόκκαλη, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής».
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι οποίες επιβεβαιώνονται και από τις δύο πλευρές, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για τη διερεύνηση της μορφής συνεργασίας που θα μπορούσαν να έχουν οι δύο όμιλοι στην ανάπτυξη των εγκαταστάσεων των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ωστόσο στελέχη και των δύο ομίλων σημειώνουν ότι τίποτε δεν έχει κλείσει ακόμη και ότι δεν υπάρχει κάποια οριστική συμφωνία, καθώς, όπως φαίνεται, η κοινοπραξία Fraport – Slentel εξετάζει διάφορα σενάρια για το σχήμα που θα «τρέξει» τα αεροδρόμια, όπως για παράδειγμα τη διενέργεια διαγωνισμού για την εξεύρεση υπεργολάβων για την κατασκευή, τη λειτουργία και τη συντήρηση των υποδομών. Αλλωστε, όπως λένε στην αγορά, «σε αυτή τη φάση όλοι μιλούν με όλους».
Τα οφέλη


Αν τελικά υπάρξει συμφωνία, παρατηρούν πηγές της αγοράς, για την Intrakat του ομίλου Intracom, η συγκεκριμένη εξέλιξη ενδέχεται να αποτελέσει ευκαιρία για την αναβάθμισή της στον χάρτη των υποδομών και των κατασκευαστικών ομίλων της χώρας. Αλλωστε η εταιρεία έχει αναλάβει ήδη στο έργο «Νέο Πεδίο Ελιγμών Κρατικού Αερολιμένα Πάρου» προϋπολογισμού 15,3 εκατ. ευρώ, έχει εκτελέσει την κατασκευή νέων κτιρίων του αεροσταθμού της Καρπάθου και έχει αναλάβει έργα εγκαταστάσεων τόσο στο «Ελ. Βενιζέλος» όσο και στο αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων.
Παράλληλα, αν οι δύο πλευρές δώσουν τα χέρια, ο όμιλος Κοπελούζου θα έχει εξασφαλίσει έναν σημαντικό «παρτενέρ» με εμπειρία σε μεγάλα έργα υποδομής, με τον οποίο ήδη έχει σημαντική συνεργασία για την κατασκευή του αγωγού υψηλής παροχής φυσικού αερίου μεταξύ Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης, μήκους 54 χλμ., για λογαριασμό της Prometheus Gas.
Βέβαια από τις πρώτες ημέρες της κυβέρνησης του κ. Αλέξη Τσίπρα πολλά μέλη της έχουν προβεί σε αντικρουόμενες δηλώσεις για το μέλλον της παραχώρησης των αεροδρομίων, οι οποίες έχουν προκαλέσει αποπροσανατολισμό στην αγορά.
Η διάσταση


Πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να έχει πια αποδεχθεί τη δέσμευσή της για τη συγκεκριμένη εμβληματική ιδιωτικοποίηση, δίνοντας το «πράσινο φως» για την εκκίνηση διαπραγματεύσεων με τον προτιμητέο παραχωρησιούχο. «Το θέμα έχει κλείσει» σημειώνει πηγή με γνώση της υπόθεσης, αλλά συμπληρώνει ότι υπάρχει ακόμη διάσταση μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών γύρω από το πού θα διοχετευθούν τα έσοδα της συναλλαγής, δηλαδή στο χρέος, όπως ορίζει το Μνημόνιο, ή στο ασφαλιστικό σύστημα, όπως επιδιώκει το υπουργείο Οικονομικών.
Ωστόσο και αυτή η διαδικασία δεν θα είναι απλή. Το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας έχει «αστερίσκους» τόσο για τη διάρκεια της παραχώρησης όσο και για τον εξ ολοκλήρου ιδιωτικό χαρακτήρα της εταιρείας ειδικού σκοπού. Ετσι η κυβέρνηση θα επιδιώξει τη μείωση της περιόδου της παραχώρησης των αεροδρομίων από 40+10 χρόνια σε 25-30, αλλά και τη συμμετοχή είτε του Δημοσίου είτε των ΟΤΑ στην εταιρεία διαχείρισης των αεροδρομίων, προκειμένου να υπάρχει ρόλος του κράτους στη λήψη των αποφάσεων και ρύθμιση των χρεώσεων.
Ο κίνδυνος


Βέβαια, όπως μεταδίδουν πηγές της αγοράς, ναι μεν το Δημόσιο έχει δυνατότητες ευελιξίας, όμως δεν μπορεί μονομερώς να προχωρήσει σε ανατροπή ουσιωδών όρων του διαγωνισμού, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος των δικαστικών προσφυγών. Αντίθετα, αν υπάρχει συναίνεση των Fraport – Slentel είναι εφικτό να εγκριθούν οι θέσεις της. Ωστόσο, παρ’ όλο που το υπουργείο Οικονομίας μετέδιδε τις προηγούμενες ημέρες ότι θα κληθεί η κοινοπραξία σε διαπραγματεύσεις, μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια συνάντηση με τους επενδυτές.
Σημειωτέον ότι στα Χανιά, όπου εκλέγεται ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης, έχουν υπάρξει προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της μεταβίβασης του τοπικού αερολιμένα στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και ασκούνται έντονες πιέσεις προκειμένου το «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» να επιστρέψει στο Δημόσιο.
Και το επιχείρημα είναι ότι ο ιδιώτης θα παραλάβει ένα αεροδρόμιο στο οποίο βρίσκονται σε εξέλιξη δημόσια έργα, τα οποία χρηματοδοτούνται από την ΕΕ –ένα επιχείρημα που θα μπορούσε να ισχύσει τόσο για το «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης όσο και για το αεροδρόμιο της Σκιάθου, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη δημόσια έργα, και να ανατρέψει την παραχώρηση εν γένει. Ωστόσο, σύμφωνα με νομικούς κύκλους, αυτό δεν θα είναι εύκολο, καθώς οι συμβάσεις παραχώρησης των αεροδρομίων έχουν λάβει την έγκριση τόσο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ όσο και του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


Fraport – Slentel
«Η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους»

Η παραχώρηση αφορά τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, ο οποίος είχε προκαλέσει διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον, επικράτησε η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport – Slentel, η οποία προσέφερε εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ, ετήσια αμοιβή ύψους 22,9 εκατ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές (1,3 δισ. ευρώ συνολικά), μερίδιο από τα EBITDA 28,5% (περί τα 6,2 δισ. ευρώ) κ.τ.λ.
Λόγω των εκλογών, αναφέρεται στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της Fraport, «υπάρχει η πιθανότητα η ολοκλήρωση της συναλλαγής είτε να καθυστερήσει ή ακόμη και τα ελληνικά σχέδια ιδιωτικοποιήσεων να ανασταλούν».
Ωστόσο το εκτελεστικό συμβούλιο της εταιρείας θεωρεί ότι η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015 ή τις αρχές του 2016 και ότι η Fraport θα ξεκινήσει να λειτουργεί τα αεροδρόμια. Φυσικά θα υπάρξει η εμπροσθοβαρής καταβολή πληρωμής 1,234 δισ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Βερολίνο είχε εκφράσει με πολλούς τρόπους το ενδιαφέρον του για τη συμμετοχή γερμανικών εταιρειών στη διαδικασία παραχώρησης των αεροδρομίων, πιέζοντας και πετυχαίνοντας μάλιστα να οριστεί η Lufthansa Consulting, η μητρική της οποίας συμμετέχει στη Fraport με ποσοστό 8,5%, ως ο τεχνικός σύμβουλος της αποκρατικοποίησης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ