Σε κατάρρευση οδηγείται η ιδιωτική οικονομία της χώρας έπειτα από τη στάση πληρωμών στα έργα υποδομών που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αλλά και λόγω θεσμικής ανεπάρκειας.
Ηδη, όπως αποκαλύπτει «Το Βήμα της Κυριακής», μεγάλοι οδικοί άξονες που κατασκευάζονται με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης οδηγούνται εκ νέου σε αναστολή, όπως είχε συμβεί το 2010, χωρίς όμως να υπάρχει στον ορίζοντα καμία από τις εναλλακτικές εκείνης της εποχής.
Εναν χρόνο μετά την επανεκκίνηση των εργασιών επαναλαμβάνεται το σκηνικό του 2010, αφού δεν αναπτύσσονται νέα κατασκευαστικά μέτωπα, κάτι που συνεπάγεται νομοτελειακά τη διάλυση εργοταξίων και χιλιάδες απολύσεις σε όλη την Ελλάδα.
Οπως αναφέρουν πηγές του κατασκευαστικού κλάδου, τους τελευταίους μήνες τα χρονοδιαγράμματα πέφτουν έξω, καθώς οι απαλλοτριώσεις έχουν σταματήσει εντελώς, οι αρχαιολογικές εργασίες είναι «παγωμένες», το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει παύσει να χορηγεί εγκρίσεις, ενώ οι μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφελείας δεν προχωρούν.
«Τα εργοταξιακά μέτωπα εξαντλούνται. Σύντομα δεν θα μπορούμε να συνεχίσουμε να δουλεύουμε. Τα εργοτάξια θα διαλυθούν και θα γίνουν χιλιάδες απολύσεις» τονίζουν στελέχη της αγοράς. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα έχει τεθεί πολλές φορές στο υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας, χωρίς όμως να δοθεί λύση στο ζήτημα.
Πηγές του κλάδου μιλούν για «μια κατάσταση χειρότερη του 2010». Και αυτό διότι, εφόσον συνεχιστεί η οικονομική αβεβαιότητα και επιταχυνθεί η επιστροφή της χώρας σε καθεστώς ύφεσης, τότε θεωρείται βέβαιον ότι οι ξένοι δανειστές των έργων θα προχωρήσουν σε αναστολή χρηματοδότησης, καταγγελία των δανειακών συμβάσεων και αποχώρηση από το χρηματοδοτικό σχήμα.
Σημειωτέον ότι τα δάνεια των παραχωρήσεων είναι τα πλέον ελκυστικά στη χώρα, με επιτόκια πολύ χαμηλότερα από αυτά που πληρώνουν άλλοι μεγάλοι οργανισμοί και έχουν αποτελέσει «σημαία» προς τις διεθνείς αγορές για επιστροφή της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ξένοι μέτοχοι των κοινοπραξιών είναι ιδιαίτερα θορυβημένοι από τις εξελίξεις καθώς βρέθηκαν εκ νέου ενώπιον της μετατροπής του «project risk» σε «country risk».
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ξένες τράπεζες έχουν στείλει προειδοποίηση ότι τυχόν ανατροπή του οικονομικού περιβάλλοντος και της ισορροπίας των συμβάσεων θα οδηγήσει στην οριστική αποχώρησή τους από τα έργα.
Μάλιστα, καθ’ ότι το Δημόσιο έχει αναγνωρίσει στην τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης την ευθύνη του για την κατάρρευση των έργων το 2010, θεωρείται βέβαιον ότι οι οικονομικές αξιώσεις θα δικαιωθούν.
Η δέσμευση των χρημάτων του ΕΣΠΑ στην ΤτΕ, η οποία έχει λάβει εντολή από το Γενικό Λογιστήριο να μην πληρώνει, οδηγεί σε κατάρρευση πλήθος τεχνικών έργων.
Το φαινόμενο κατήγγειλε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών, ο οποίος αναφέρει ότι δεν έγιναν πληρωμές ύψους 262 εκατ. ευρώ για 59 έργα υποδομών. Μάλιστα, η κεντρική τράπεζα επιβεβαίωσε ότι εκτελεί εντολές πληρωμών αποκλειστικά σύμφωνα με τη ροή που καθορίζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Ετσι, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στην υπόθεση, δημιουργούνται δύο σοβαρά ζητήματα που θα ανακύψουν τους επόμενους μήνες. Το πρώτο είναι ότι η αναστολή συγχρηματοδοτούμενων έργων της περιόδου 2007-2013, στα οποία η επιλεξιμότητα των δαπανών λήγει στο τέλος του 2015, θα τα αφήσει ανολοκλήρωτα και η χώρα θα κληθεί ενώπιον του κινδύνου να επιστρέψει μεγάλα ποσά στις Βρυξέλλες.
Το δεύτερο είναι ότι, αν οι Βρυξέλλες το θελήσουν, θα μπορούσαν να επιβάλουν κυρώσεις για την κακή χρήση των ευρωπαϊκών πόρων, αν διαπιστωθεί ότι τα χρήματα του ΕΣΠΑ καλύπτουν άλλες «τρύπες».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ