Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για να σβηστούν κρατικές ενισχύσεις 800 εκατ. ευρώ, ειδάλλως η εταιρεία κινδυνεύει με λύση και εκκαθάριση, αποκαλύπτει στο «Βήμα της Κυριακής» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Νίκος Σταθόπουλος.
Η προειδοποίηση του κ. Σταθόπουλου έρχεται την ώρα που το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ξεκινά τις παρουσιάσεις στους υποψήφιους αγοραστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) και το διεθνές ενδιαφέρον για τη χρήση του ελληνικού «δρόμου του μεταξιού» εντείνεται.
Θα ζητηθεί η επιστροφή
«Μόνο σε περίπτωση επιτυχούς ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η Επιτροπή θα σβήσει κρατικές ενισχύσεις, ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ. Σε αντίθετη περίπτωση, οι Βρυξέλλες θα ζητήσουν να επιστραφεί αυτό το ποσό στο Δημόσιο, με κίνδυνο να τεθεί η εταιρεία σε εκκαθάριση» λέει στο «Βήμα της Κυριακής» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Νίκος Σταθόπουλος.
Οπως λέει, ο επίτροπος Ανταγωνισμού κ. Χοακίν Αλμούνια έχει δεσμευθεί στην Ελλάδα να εισηγηθεί την παραγραφή των κρατικών ενισχύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην περίπτωση που η ιδιωτικοποίηση επιτύχει. Η δέσμευση όμως αυτή καλύπτει μόνο την τρέχουσα σύνθεση της Κομισιόν και όχι αυτούς που θα τη διαδεχθούν.
Σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο, πρόκειται για «χάρη» της Επιτροπής στην Ελλάδα διότι το σύνολο των κρατικών ενισχύσεων ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ υπερβαίνει κατά πολλές δεκάδες φορές το πιθανό αντίτιμο της ιδιωτικοποίησης. «Αυτό επιτεύχθηκε μέσω μιας πολύ δύσκολης διαπραγμάτευσης, με όλες τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν στον όμιλο τα τελευταία χρόνια, και θα ήταν μια πολύ κακή εξέλιξη να ξαναρχίσει εκ του μηδενός αυτή η διαπραγμάτευση με μια νέα Επιτροπή που θα προκύψει τον Οκτώβριο μετά τις ευρωεκλογές» τονίζει.
Παράλληλα, η τύχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνδέεται και με τον φάκελο του ΟΣΕ, με τον οποίο η Ελλάδα ζητεί από την Κομισιόν να σβήσει κρατικές ενισχύσεις ύψους 2,5 δισ. ευρώ. Ο κ. Σταθόπουλος θεωρεί ότι αν αποτύχει η ιδιωτικοποίηση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Ελλάδα θα βρεθεί με την πλάτη στον τοίχο ως το τέλος του έτους, αφού θα αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο εκκαθάρισης, έστω και προσωρινά. «Σε τέτοια περίπτωση κανείς δεν μπορεί να αποτρέψει την οποιαδήποτε ευρωπαϊκή εταιρεία από τη διεκδίκηση των συχνοτήτων που σήμερα μονοπωλιακά έχει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό θα έχει επίπτωση στον ΟΣΕ, ο οποίος θα χάσει, για ένα διάστημα, το 1/3 των εσόδων του» καταλήγει.
Road show σε επενδυτές
Στο μεταξύ βρίσκονται σε εξέλιξη παρουσιάσεις του ΤΑΙΠΕΔ προς τους υποψήφιους αγοραστές των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO. Την Πέμπτη η σύμπραξη των Ρώσων της RZD και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε σε βάθος ενημέρωση για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τις προοπτικές της στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Παρουσιάσεις έχουν γίνει και για την ΕΕΣΣΤΥ στους Γάλλους της Alstom, οι οποίοι έφυγαν ικανοποιημένοι. Είχαν προηγηθεί επισκέψεις τόσο των Γάλλων όσο και των Γερμανών της Siemens σε αμαξοστάσια της εταιρείας, που τους άφησαν θετικές εντυπώσεις.
Μεταφορές για τη Sony στη Σλοβακία
- Και η Sony ετοιμάζεται να ανέβει στο άρμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», ο πολυεθνικός όμιλος έχει ζητήσει δοκιμαστικό εμπορευματικό δρομολόγιο για τη μεταφορά εξαρτημάτων από τον Πειραιά στη Σλοβακία. Πρόκειται για «καρπό» της συνεργασίας της Cosco με τη Foxconn, έναν από τους μεγαλύτερους υπεργολάβους των τεχνολογικών ομίλων, η οποία φέρνει όλο και περισσότερες ευκαιρίες στον Πειραιά. Μία εξ αυτών είναι η Sony, για λογαριασμό της οποίας η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα στείλει ένα δοκιμαστικό δρομολόγιο τις επόμενες εβδομάδες σε εργοστάσιο στη Σλοβακία, δίνοντας μια ευκαιρία για διερεύνηση της σκοπιμότητας της χρήσης του ελληνικού «δρόμου του μεταξιού». Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συζητεί με τη ΖΤΕ, στο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στον Πειραιά, ενώ στην τελική ευθεία βρίσκεται και η σύμπραξη με τις Hewlett-Packard και Cosco.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ