Αντίστροφη μέτρηση για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ σηματοδοτεί το νομοσχέδιο για την πώληση του ΑΔΜΗΕ, της θυγατρικής της στα δίκτυα ηλεκτρισμού, με το 66% να περνά σε στρατηγικό επενδυτή και το 34% στο Δημόσιο.
Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Σ΄αυτό προβλέπεται η πώληση του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος διαχειρίζεται τα περίπου 11.100 χιλιόμετρα υπέργειων, υπόγειων και υποθαλάσσιων δικτύων πανελλαδικά που μεταφέρουν την ενέργεια από τις μονάδες παραγωγής της ΔΕΗ, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2014.
Αμέσως μετά θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της «μικρής ΔΕΗ», της εταιρείας δηλαδή στην οποία θα εισφερθεί το 30% των μονάδων και του χαρτοφυλακίου της σημερινής επιχείρησης, ενώ η πορεία αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ αναμένεται να ολοκληρωθεί σε τρίτη φάση με την πώληση σε στρατηγικό επενδυτή του 17% της μητρικής επιχείρησης.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, που σήμερα ελέγχεται κατά 100% από τη ΔΕΗ, θα γίνει σε μία φάση. Το 66% θα πουληθεί σε στρατηγικό επενδυτή και το 34% στο Δημόσιο, που έτσι θα διατηρήσει την καταστατική μειοψηφία στον έλεγχο των δικτύων μεταφοράς. Ο έλεγχος επί του 34% θα ασκείται από διαφορετικό φορέα του Δημοσίου και όχι από τη ΔΕΗ ή θυγατρική της.
Ακριβώς επειδή το Δημόσιο δεν έχει χρήματα για να αποκτήσει το 34% από τη ΔΕΗ, προβλέπεται ότι το ποσό εξαγοράς που θα κληθεί να καταβάλει θα συμψηφιστεί με μια σειρά οφειλές που έχει η ΔΕΗ προς αυτό (όπως οφειλόμενοι φόροι, τέλη κτλ.), συμπεριλαμβανόμενων και πιθανών μελλοντικών απαιτήσεων (π.χ., τέλος λιγνίτη).
Επειδή ακριβώς έχει εγκαταλειφθεί το αρχικό πλάνο που προέβλεπε πώληση σε πολλές φάσεις, το ΥΠΕΚΑ ευελπιστεί η πώληση του ΑΔΜΗΕ να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο ως τον προσεχή Ιούνιο.
Οι όροι
Δυνατότητα να διεκδικήσουν τον ΑΔΜΗΕ έχουν μόνο εταιρείες που διαχειρίζονται δίκτυα ηλεκτρισμού και όχι όσες εμπορεύονται ρεύμα, όπως προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία για λόγους ανταγωνισμού. Στις αρχές Νοεμβρίου, κατά τη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά ο επικεφαλής της ιταλικής Τerna, της εταιρείας που διαχειρίζεται τα δίκτυα μεταφοράς της χώρας, εξέφρασε την επιθυμία του να διεκδικήσει τον ΑΔΜΗΕ. Το ίδιο είχαν κάνει παλαιότερα εκπρόσωποι των εταιρειών διαχείρισης δικτύων της Ολλανδίας, του Βελγίου.