Από μηδενική βάση επανεξετάζεται ο νέος ενιαίος φόρος ακινήτων μετά τις αντιδράσεις βουλευτών των δύο κυβερνητικών κομμάτων και τον φόβο ότι έτσι όπως είχε διαμορφωθεί το σχέδιο νόμου δεν υπήρχε περίπτωση να περάσει από τη Βουλή.

Η πρώτη συνάντηση για τις αλλαγές στον νέο φόρο ακινήτων δεν έγινε στο υπουργείο Οικονομικών αλλά στο Μέγαρο Μαξίμου, ενδεικτικό του μηνύματος που θέλει να περάσει η κυβέρνηση ότι το αρχικό σχέδιο δεν ισχύει και όλα τα μεγέθη και οι συντελεστές θα εξεταστούν από την αρχή.

Η εντολή που έχει δώσει ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς στον έμπιστο σύμβουλό του κ. Χρύσανθο Λαζαρίδη είναι σαφής: Θα πρέπει να γίνουν οι αλλαγές ώστε και τα έσοδα του προϋπολογισμού να μην κινδυνεύσουν αλλά και να είναι δικαιότερος ο φόρος ώστε να ψηφιστεί από τη Βουλή.

Στο πλαίσιο αυτό διεξήχθη την Τρίτη η σύσκεψη υπό τον κ. Λαζαρίδη παρουσία βουλευτών και στελεχών της Νέας Δημοκρατίας και του ΠαΣοΚ όπως είναι η κυρία Φεβρωνία Πατριανάκου και ο κ. Αντώνης Παναγόπουλος από τη ΝΔ και οι κκ. Γιάννης Κουτσούκος και Ανδρέας Μακρυπίδης από το ΠαΣοΚ. Στη σύσκεψη αυτή συμμετείχε και ο κ. Νίκος Καραβίτης, σύμβουλος του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος θα κληθεί να κάνει τους απαραίτητους υπολογισμούς βάσει των προτάσεων που θα πέσουν στο τραπέζι των συζητήσεων ώστε να προκύψει το επιθυμητό εισπρακτικό αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες το Μέγαρο Μαξίμου έχει παραδώσει non paper με τις προτάσεις για τις αλλαγές στη φορολογία των ακινήτων στους εκπροσώπους των κομμάτων ώστε να ξεκινήσει ο επί της ουσίας διάλογος για τις αλλαγές που πρόκειται να συμβούν.

Αργά χθες βράδυ συνεδρίαζαν στο ΠΑΣΟΚ για τη φορολογία των ακινήτων προκειμένου να αποφασίσουν πως θα προχωρήσουν από δω και πέρα βάσει του νέου σχεδίου.

Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που προτείνονται προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις από τους κυβερνητικούς βουλευτές είναι να φορολογείται το κάθε ακίνητο ξεχωριστά αλλά με αρκετά χαμηλότερους συντελεστές σε σύγκριση με αυτούς που είχαν δοθεί πρόσφατα στη δημοσιότητα και στη συνέχεια να αθροίζεται η αντικειμενική αξία όλων των ακινήτων και εφόσον αυτή ξεπερνά το ύψος των 300.000 ευρώ να επιβάλλεται φόρος στα πρότυπα του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας ή του ΦΑΠ.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Βήματος από το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας θα εξαιρούνται όλα τα αγροτεμάχια τα οποία πλέον θα φορολογούνται ξεχωριστά με πολύ χαμηλότερους συντελεστές και αρκετές εξαιρέσεις.

Ο νέος ΦΑΠ πέραν του αφορολογήτου των 300.000 ευρώ θα έχει κλίμακα με προοδευτικούς συντελεστές ώστε να επιβαρύνεται περισσότερο η μεγάλη ακίνητη περιουσία και λιγότερο η χαμηλότερη. Ωστόσο μένει να αποδειχθεί στην πράξη και με παραδείγματα αν το ποσό του φόρου που θα προκύπτει για κάθε ακίνητο ξεχωριστά και στη συνέχεια ο ΦΑΠ που θα επιβάλλεται σε όσους έχουν ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ είναι δικαιότερος από την προηγούμενη πρόταση του υπουργείου Οικονομικών.

Ουσιαστικά το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει στη μερική διατήρηση τόσο του υφιστάμενου χαρατσιού όσο και του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας. Οπως αναφέρει παράγοντας που συμμετείχε στη χθεσινή σύσκεψη, ο νέος φόρος θα ελαφρύνει σημαντικό αριθμό ιδιοκτητών αλλά την ίδια στιγμή θα βαρύνει τους έχοντες με περισσότερα του ενός ακίνητα ή τις μεγάλες περιουσίες. Με βάση τις ίδιες πληροφορίες η μεσοσταθμική μείωση στη φορολογία των διαμερισμάτων και των κατοικιών σε σύγκριση με το υφιστάμενο χαράτσι θα είναι της τάξεως του 15%-17%.

Οσον αφορά τη φορολογία των αγροτών η πρόταση που έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων είναι να μειωθεί η συνολική φορολογία που θα επιβληθεί στα αγροτεμάχια των κατ’ επάγγελμα αγροτών από τα 150 εκατ. ευρώ στα 110 εκατ. ευρώ. Η ελάφρυνση αυτή θα προκύψει γιατί πρόκειται να εξαιρεθούν από τον φόρο οι κτηνοτρόφοι και οι πτηνοτρόφοι, ενώ την ίδια στιγμή θα υπάρξουν χαμηλότεροι και πιο αναλογικοί συντελεστές για τις μικρές γεωργικές εκτάσεις. Αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών δηλώνει στο Βήμα ότι όλα τα γεωργικά κτήρια θα εξαιρεθούν της φορολογίας. Αν όμως υπάρχουν κατοικίες μέσα στα αγροτεμάχια τότε αυτές θα φορολογηθούν κανονικά.

Μικρότερες επιβαρύνσεις πρόκειται να προκύψουν σύμφωνα με τις πληροφορίες και για τα οικόπεδα που για πρώτη φορά θα φορολογούνταν ουσιαστικά.

Με βάση τα παραπάνω ενδεχομένως ο νέος φόρος να αποδώσει στα δημόσια ταμεία όχι 2,9 δισ. ευρώ που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός αλλά περίπου 300 εκατ. ευρώ λιγότερα, δηλαδή περίπου 2,6 δισ. ευρώ ή και παρακάτω.

Οσον αφορά τις υπόλοιπες αδικίες (ακίνητα που έχει γίνει διακοπή ρεύματος για να μην επιβαρύνονται με χαράτσι) στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν τα συγκεκριμένα ακίνητα να μη εξαιρούνται της φορολογίας αλλά να επιβαρύνονται με νέους σημαντικά μειωμένους συντελεστές.

Ωστόσο, τα ακίνητα που δεν έχουν ηλεκτροδοτηθεί ποτέ όπως είναι για παράδειγμα τα ημιτελή θα φορολογούνται με πολύ μειωμένους συντελεστές.

Μεγάλο αγκάθι στον καθορισμό του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας αποτελούν οι υψηλές αντικειμενικές αξίες ακινήτων οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις είναι ακόμη και διπλάσιες από τις πραγματικές. Κατά συνέπεια το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ για το σύνολο της ατομικής ακίνητης περιουσίας πλην των αγροτεμαχίων και των εκτός σχεδίου οικοπέδων, με βάση τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες είναι χαμηλό. Για το λόγο αυτό στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν και «σχέδιο Β» που όπως υποστηρίζουν θα ξεπεράσει αυτό το πρόβλημα.

Το τελικό σχέδιο για το νέο φόρο ακινήτων

– Αποτελείται από κύριο και συμπληρωματικό φόρο
– Στον κύριο φόρο υπάγονται τα πάσης φύσεως ακίνητα (κτίρια, οικόπεδα, αγροτεμάχια)
– Ο συμπληρωματικός φόρος υπολογίζεται στο σύνολο της αξίας των αστικών ακινήτων με αφορολόγητο και προοδευτική κλίμακα (εξαιρούνται τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και αγροτεμάχια)

Υπολογισμός κύριου φόρου (στα πρότυπα του «χαρατσιού»)

– 12 κλιμάκια που κυμαίνονται από 2 ευρώ έως 13 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο επιφάνειας και ανάλογα την τιμή ζώνης (χαμηλότερος από 4,4% έως 21,6% σε σύγκριση με το χαράτσι 2013 ή μεσοσταθμικά 16%)
– Παραμένουν οι συντελεστές παλαιότητας, ορόφου, μονοκατοικίας και πρόσοψης
– Τα ακίνητα αγροτικής χρήσης εξαιρούνται της φορολογίας (στάνες, κοτέτσια, αποθήκες κτλ.)
– Οι βοηθητικοί χώροι φορολογούνται στο 1/10 του συντελεστή
– Τα οικόπεδα φορολογούνται με βασικό φόρο από 3 ευρώ έως 9.000 ευρώ το στρέμμα με 25 κλιμάκια ανάλογα την τιμή ζώνης και το Συντελεστή Αξιοποίησης Οικοπέδου (χαμηλότερος από 70% έως 90% σε σχέση με το προηγούμενο σχέδιο νόμου)
– Αγροτεμάχια
– Βασικό φόρος 1 ευρώ ανά στρέμμα με συντελεστή θέσης από 1 έως 3, συντελεστή άρδευσης 1,1, συντελεστή χρήσης (δασικά 0,1, βοσκότοποι 0,5, καλλιέργειες κάθε είδους 2, λατομεία 5, εκθέσεις 8), συντελεστή απαλλοτρίωσης 0,75 και συντελεστή κατοικίας 5

Υπολογισμός συμπληρωματικού φόρου (ΦΑΠ)

– Υπολογίζεται επί της συνολικής αξίας των αστικών ακινήτων του ιδιοκτήτη όπως ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
– Αφορολόγητο φυσικών προσώπων 300.000 ευρώ (από 200.000 που είναι ο ΦΑΠ)
– Ελάχιστος συντελεστής 2 τοις χιλίοις – ανώτατος συντελεστής φορολογίας 1% (από 2% του ΦΑΠ)
– Νομικά πρόσωπα φορολογούνται με συντελεστές 0,5% και 0,25%

Φορολόγηση ευπαθών ομάδων

– Θα εξαιρούνται ή θα μειώνεται ο φόρος στις εξής κατηγορίες φορολογουμένων: Άνεργους, τρίτεκνους, πολύτεκνους, ανάπηρους
– Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή μπορεί να βελτιωθούν τα περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια)

Πόσα θα πληρώσουν τα νοικοκυριά

Η βεβαίωση του φόρου θα ανέλθει για το 2014 σε 3,24 δισ. ευρώ (3,1 δισ. ευρώ χωρία τα αγροτεμάχια), από 3,18 δισ. ευρώ που προβλέπεται για το 2013
Η είσπραξη θα διαμορφωθεί σε 2,65 δις. ευρώ (από 2,9 δις. ευρώ που προέβλεπε το αρχικό σενάριο), από 2,5-2,6 δις. ευρώ που προβλέπεται για το 2013

Οι παραδοχές:
– Οι αστικές αντικειμενικές αξίες είναι «εικονικές»
– Δεν είναι εφικτή ακόμη η ενιαία φορολόγηση περιουσίας

HeliosPlus