Με καθαρές ζημιές ύψους 73 εκατ. ευρώ αντί ζημιών 293 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος έκλεισε τελικά το 2012 ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), σύμφωνα με τις Ετήσιες Οικονομικές Καταστάσεις του ομίλου.
Στο μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης αποφάσισε νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της λαθρεπιβίβασης και την αποτροπή της αύξησης του κομίστρου, που ζητά η τρόικα, μεταξύ των οποίων είναι να ανεβαίνουν οι επιβάτες λεωφορείων και τρόλεϊ μόνο από την πόρτα του οδηγού προκειμένου να ελέγχεται ότι διαθέτουν εισιτήριο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου, το προ επιδότησης μεικτό αποτέλεσμα για το 2012 βελτιώθηκε καθώς από μεικτές ζημίες ύψους 267 εκατ. ευρώ το 2011, μειώθηκε σε μεικτές ζημίες ύψους 231 εκατ. ευρώ το 2012. Βασικός λόγος, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία, ήταν η αύξηση της κρατικής επιδότησης, η οποία από 157 εκατ. ευρώ ανήλθε σε 197 εκατ. ευρώ και παραμένει στο πνεύμα του «νόμου Ρέππα», καθώς προβλέπεται η κατά μέγιστον επιχορήγηση έως και του 40% του λειτουργικού κόστους του ΟΑΣΑ.
Έτσι, μετά την κρατική επιδότηση, ο ΟΑΣΑ έφτασε σε μεικτό αποτέλεσμα με ζημίες ύψους 33 εκατ. ζημίες αντί αρνητικού αποτελέσματος ύψους 109 εκατ. ευρώ το 2011. Προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων, το οικονομικό αποτέλεσμα ήταν για μία ακόμη χρονιά αρνητικό, φτάνοντας σε ζημίες 82 εκατ. ευρώ, αντί ζημίων 178 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, ενώ το τελικό καθαρό αποτέλεσμα έκλεισε με ζημίες 73 εκατ. ευρώ, αντί ζημίων 293 εκατ. ευρώ το 2011.
Άλλα αξιοσημείωτα ευρήματα είναι:
* η μείωση των παροχών προς το προσωπικό από 374 εκατ. ευρώ το 2011 σε 308 εκατ. ευρώ το 2012,
* η μείωση του κύκλου εργασιών στα 247 εκατ. ευρώ αντί 256 εκατ. ευρώ το 2011,
* η μείωση των εξόδων από 593 εκατ. ευρώ το 2011 σε 538 εκατ. ευρώ,
* η ύπαρξη βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων ύψους 470 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 332 εκατ. ευρώ αποτελούν υποχρεώσεις προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους λόγω της ανάληψης δανειακών υποχρεώσεων του ΟΑΣΑ,
* η διεκδίκηση «τρίτων για αποζημιώσεις κ.λπ.», ύψους 771 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνεται στις επίδικες διαφορές χωρίς οικονομική πρόβλεψη,
* η μείωση του προσωπικού σε 8.943 αντί 9.705 το 2011.
Σύμφωνα με την έκθεση των ορκωτών, στο τέλος του 2012 ο όμιλος είχε απαιτήσεις 173 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 168 προέρχονταν από το Δημόσιο. Εξ αυτών, αναφέρει η έκθεση, περιλαμβάνεται απαίτηση από το υπουργείο Υγείας ποσού 161 εκατ. ευρώ, το οποίο προέρχεται από πωλήσεις χρήσεως και προηγούμενες χρήσεις (2001 έως και 2012) και τις οποίες το υπουργείο δεν έχει καταβάλει ακόμη.
Επίσης, οι ορκωτοί αναφέρουν την ύπαρξη βραχυπρόθεσμου δανείου, ύψους 66 εκατ. ευρώ, που είχε δοθεί στην άλλοτε ΕΑΣ η οποία τελεί υπό εκκαθάριση, και το οποίο έχει περάσει στο Δημόσιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατ’ εφαρμογήν του «νόμου Ρέππα» έχουν μεταβιβαστεί στο κράτος χρέη σχεδόν 3 δισ. ευρώ από τις αστικές συγκοινωνίες.
Νέα μέτρα για τη λαθρεπιβίβαση
Από την μπροστινή θύρα θα επιβιβάζονται οι επιβάτες σε λεωφορεία και τρόλεϊ από τα τέλη του Ιουνίου, έχοντας μάλιστα τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου από τον οδηγό. Αυτό αποφασίστηκε στη σύσκεψη μεταξύ του γενικού γραμματέα Μεταφορών κ. Νίκου Σταθόπουλου και των διοικήσεων των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη.
Οι επιβάτες θα μπορούν να αγοράζουν μόνο ενιαία εισιτήρια (των 1,40 ευρώ) στην τιμή των 1,50 ευρώ από τους οδηγούς. Παράλληλα, ενισχύονται τα σώματα ελεγκτών με 150 εργαζομένους στη ΣΤΑΣΥ και 230 υπαλλήλους στην ΟΣΥ. Στόχος είναι η μείωση της λαθρεπιβίβασης κατά 10% στα οδικά μέσα και κατά 5% στους σιδηροδρόμους, στόχος που συνδυαστικά με την αύξηση των πωλήσεων εισιτηρίων και καρτών κατά 10% θα οδηγήσει στην αποτροπή της αύξησης της τιμής του κομίστρου που ζητά η τρόικα. Το «ισοδύναμο» που αναζητείται είναι της τάξης των 120 εκατ. ευρώ.