Σε άμεση αναθεώρηση του σχεδιασμού του ΥΠΕΚΑ για τη δραστική μείωση των εγγυημένων τιμών των νεοεισερχόμενων φωτοβολταϊκών, θα πρέπει να οδηγήσει η απόφαση της Κομισιόν για επιβολή δασμών σε φωτοβολταϊκά πάνελ κινεζικής προέλευσης, τονίζει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών.
Oπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ΣΕΦ την Παρασκευή, οι δασμοί αυτοί (που μεσοσταθμικά αγγίζουν κατά πληροφορίες το 47%) θα αυξήσουν το επενδυτικό κόστος κατά 15%-20%, ανατρέποντας την πτωτική τάση των τιμών που παρατηρήθηκε τα τελευταία 5 χρόνια και την οποία επικαλείται η ΡΑΕ για να εισηγηθεί προς το ΥΠΕΚΑ την εν λόγω νέα μείωση των εγγυημένων τιμών.
Η Κομισιόν συμφώνησε την Τετάρτη να επιβάλει προσωρινούς δασμούς στις εισαγωγές φωτοβολταϊκών πάνελ από την Κίνα. Οι δασμοί θα ισχύουν από τις 6 Ιουνίου με τη δημοσίευση της απόφασης στην επίσημη εφημερίδα της Κομισιόν και ο μέσος συντελεστής φορολόγησης θα ανέρχεται στο 47%, όπως δήλωσαν αξιωματούχοι στο Reuters.
Στην ανακοίνωση του ΣΕΦ τονίζεται ότι: «Στο πλαίσιο της υποχρέωσης του ΥΠΕΚΑ για διαρκή προσαρμογή των εγγυημένων τιμών των νέων φωτοβολταϊκών σε επίπεδα που να παραμένουν βιώσιμα αλλά και να προκαλούν την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ που διατηρεί ο ΛΑΓΗΕ, στις 20.02.2013, ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Κ. Μαθιουδάκης απέστειλε επιστολή προς τη ΡΑΕ με θέμα “Αναπροσαρμογή τιμών πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκούς σταθμούς”, ζητώντας τη γνώμη της ρυθμιστικής αρχής. Η ΡΑΕ απάντησε στις 13.03.2013, γνωμοδοτώντας θετικά για την αναγκαιότητα αναπροσαρμογής των τιμών πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς. Αναφέρει μάλιστα πως “οι τιμές πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν σε τέτοια επίπεδα ώστε η απόδοση των έργων μετά φόρων σε τρέχουσες τιμές (after-tax nominal project IRR) να μην υπερβαίνει το 13% για φωτοβολταϊκά συστήματα τα οποία υπάγονται στο «Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις». Για όλους τους υπόλοιπους φωτοβολταϊκούς σταθμούς, το εύλογο εύρος απόδοσης κατά τα ως άνω, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 10% με 12%, με τις μεγαλύτερες αποδόσεις να αφορούν τα μικρότερα έργα.
Στην ανάλυση που πραγματοποίησε η ΡΑΕ, προκειμένου να εκτιμήσει τις εγγυημένες τιμές που εξασφαλίζουν τις ανωτέρω αποδόσεις (€165/MWh για τα οικιακά, €145/MWh για τα συστήματα ≤ 100kWp και € 105/MWh για τα μεγαλύτερα συστήματα) έκανε μια σειρά από παραδοχές, οι οποίες δεν παρουσιάζονται αναλυτικά στη γνωμοδότησή της. Τα αποτελέσματα, πάντως, στα οποία κατέληξε η ΡΑΕ επαληθεύονται μόνο αν στα σχετικά οικονομικά μοντέλα εισαχθούν μη ρεαλιστικές τιμές επενδυτικού και λειτουργικού κόστους. Μεταξύ των παραδοχών της ΡΑΕ είναι και αυτή για το τεκμαρτό κόστος προμήθειας και εγκατάστασης για έργα φωτοβολταϊκών που θα κατασκευασθούν το 2013. Το κόστος αυτό εκτιμάται από τη ΡΑΕ σε € 1.500/kWp για τα οικιακά, € 1.150/kWp για τα συστήματα ≤ 100kWp και € 1.000/kWp για τα μεγαλύτερα συστήματα. Είναι σαφές πως η εκτίμηση αυτή της ΡΑΕ είναι πλέον απολύτως εκτός πραγματικότητας, το δε προϋπολογιζόμενο κόστος προμήθειας και εγκατάστασης φωτοβολταϊκών είναι αδύνατον να επιτευχθεί στο άμεσο μέλλον, μετά και την επιβολή δασμών (της τάξης των € 200/kWp) στα φωτοβολταϊκά πάνελ κινεζικής προέλευσης. Αν το ΥΠΕΚΑ προχωρήσει στη δραστική μείωση των εγγυημένων τιμών που εισηγείται η ΡΑΕ, χωρίς να λάβει υπόψη του τα νέα δεδομένα, τα νέα φωτοβολταϊκά έργα θα καταστούν μη βιώσιμα για μακρό χρονικό διάστημα, οδηγώντας στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους και διακόπτοντας αδικαιολόγητα μια επιτυχημένη πορεία προς την επίτευξη των εθνικών στόχων, μέσω των φωτοβολταϊκών, τη στιγμή που αυτή καθίσταται οικονομικά «ουδέτερη» για τους καταναλωτές».