Στο 24% του ΑΕΠ ή στα 43,2 δισ. ευρώ διαμορφώνεται το μέγεθος της παραοικονομίας στην Ελλάδα, σύμφωνα με αποτελέσματα της πιο πρόσφατης έρευνας της Visa Europe, που δόθηκαν στη δημοσιότητα την Τετάρτη.
Πρόκειται για ένα από τα υψηλότερα ποσοστά που καταγράφεται στην Ευρώπη, το οποίο κινείται στα επίπεδα των χωρών των πρώην ανατολικού μπλοκ, που εντάχθηκαν στην ΕΕ με το τελευταίο κύμα διεύρυνσης.
Σε όλη την Ευρώπη, ο μέσος όρος της «μαύρης» οικονομίας διαμορφώνεται στο 18,5% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με τον κ.Νίκο Καμπανόπουλο, αντιπρόεδρο και Γενικό Διευθυντή, Ελλάδας, Βουλγαρίας και Κύπρου της Visa Europe, στη χώρα μας το ποσοστό αυτό παρουσιάζει μικρή μεταβολή τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν έχει σημειωθεί ο κατάλληλος ρυθμός ανάπτυξης των ηλεκτρονικών συναλλαγών που θα συμβάλει στην κάμψη του μεγέθους της παραοικονομίας.
Οπως επεσήμανε σχετικά ο ίδιος, η έρευνα της Visa Europe έδειξε ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στον αριθμό των καταναλωτών που πραγματοποιούν online αγορές και στο μέγεθος της παραοικονομίας.
Πιο συγκεκριμένα, την περίοδο 2010-2012 ο αριθμός των online καταναλωτών αυξήθηκε κατά 8%, ενώ η παραοικονομία μειώθηκε κατά 1,4% του ΑΕΠ.
Η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει τις περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις στην υιοθέτηση μέτρων κατά της παραοικονομίας.
«Καθώς υπάρχει κοινή αντίληψη ότι τα μετρητά τροφοδοτούν την παραοικονομία, αναμένουμε αύξηση των πρωτοβουλιών που θα στοχεύουν στην αντικατάσταση των μετρητών με ηλεκτρονικές πληρωμές» τόνισε ο κ. Καμπανόπουλος.
Μείωση φοροδιαφυγής με κάρτες
Σύμφωνα με τη Visa, η παροχή κινήτρων προς τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις ώστε να επιλέγουν για τις συναλλαγές κάρτες πληρωμών έναντι μετρητών θα λειτουργούσε προς όφελος του κράτους και της εθνικής οικονομίας.
Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να δοθούν φορολογικές ελαφρύνσεις εφόσον η χρήση καρτών ξεπερνά συγκεκριμένο ποσοστό του προσωπικού εισοδήματος.
Οπως επίσης θα μπορούσε να υπάρχει μείωση ΦΠΑ με τη χρήση καρτών πληρωμών σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων ή για συγκεκριμένο χρόνο.
Ταυτόχρονα, διευρύνονται τα σημεία αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών (π.χ. σε χώρους εστίασης, περίπτερα, mini markets, μέσα μεταφοράς, κλπ) και αναβαθμίζονται σταδιακά ώστε να αποδέχονται πληρωμές μέσω νέων τεχνολογιών (π.χ. ανέπαφες κάρτες, κινητά, κτλ.).