Με την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις» επιδιώκεται η η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών και των επενδυτών απέναντι στη χώρα.
Διαβάστε ολόκληρο το σχέδιο νόμουΔιαβάστε την αιτιολογική έκθεση
Διαβάστε την παρουσίαση του σχεδίου νόμουΣτόχος του νέου νομοσχεδίου είναι η διατήρηση των θετικών στοιχείων του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και η αντιμετώπιση των αδυναμιών και των δυσλειτουργιών του. Οι αλλαγές που επέρχονται κινούνται σε έξι βασικούς άξονες:
Πρώτος, η επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών για την προσέλκυση και την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.
Δεύτερος, η άρση των αντικινήτρων και η παροχή επιπλέον κινήτρων για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα.
Τρίτος, η ενίσχυση της διαφάνειας και των διαδικασιών ελέγχου του αναπτυξιακού νόμου.
Τέταρτος, η ανάπλαση και ανάπτυξη του παράκτιου αττικού μετώπου στο πλαίσιο των προγραμματικών δεσμεύσεων του Πρωθυπουργού.
Πέμπτος, η παροχή ρευστότητας ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Εκτος, η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων.
Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται επίσης και για την αναδιάρθρωση της δομής των υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στο πλαίσιο της διοικητικής ανασυγκρότησης συστήνεται η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, στην οποία θα συγκεντρωθεί το σύνολο των αρμοδιοτήτων, των σχετικών με τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις με σκοπό την παραγωγή, υλοποίηση και συντονισμό ενιαίας επενδυτικής –αναπτυξιακής πολιτικής, την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών και την επιτάχυνση των επωφελών για τη χώρα επενδύσεων.
Το ιδιαίτερα περιορισμένο, έως σήμερα επενδυτικό ενδιαφέρον, αναφορικά με τις Στρατηγικές Επενδύσεις, οδήγησε στη διαπίστωση της ανάγκης εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης καθώς και στη δημιουργία Υπηρεσίας μιας στάσης για την αδειοδότηση και τον εν γένει συντονισμό Στρατηγικών Επενδύσεων, ως κίνητρο για την προσέλκυση τέτοιων επενδύσεων στη χώρα, μιας Υπηρεσίας που θα ανήκει στο στενό Δημόσιο τομέα, κατά τη σχετική συνταγματική επιταγή και θα νομιμοποιείται σε εκτέλεση των σχετικών διοικητικών διαδικασιών.
Στρατηγικές Επενδύσεις
– Ενισχύεται ο ρόλος της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων. Δίνεται η δυνατότητα στη Δ.Ε.Σ.Ε. να συγκροτεί ομάδες εργασίας σε επίπεδο γενικών γραμματέων προκειμένου να καταστεί αποτελεσματικότερος ο συντονισμός της δράσης των αρμόδιων υπουργείων.
– Διευρύνεται το πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων καθώς παρέχεται η δυνατότητα υπαγωγής στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων και επιχειρήσεων που ήδη λειτουργούν η διατήρηση των οποίων θεωρείται κρίσιμη για την εθνική οικονομία.
– Διευκολύνεται το σύστημα αδειοδότησης επενδυτικών σχεδίων καθώς συστήνεται η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων, η οποία θα χειρίζεται συνολικά τις αιτήσεις Στρατηγικών Επενδύσεων.
– Με την σύσταση της Γ.Δ.Σ.Ε. αποσαφηνίζεται πλήρως το τοπίο σχετικά με την διαδικασία της αδειοδότησης καθώς αναλαμβάνει την ευθύνη να διαχειρίζεται τον επενδυτικό φάκελο ενώ η «Επενδύστε στην Ελλάδα ΑΕ» στοχεύει με την αξιοποίηση του διεθνούς δικτύου που διαθέτει στην προσέλκυση όλο και περισσότερων επενδύσεων και την παροχή τεχνογνωσίας.
– Η «Επενδύστε στην Ελλάδα ΑΕ» εισηγείται στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) την υποβολή επενδύσεων που πιθανόν να μην πληρούν κάποια από τα κριτήρια που ενδεικτικά έχουν τεθεί από την εν λόγω επιτροπή, πλην όμως κρίνεται ότι θα επιφέρουν συνολικά σημαντικά αποτελέσματα για το σύνολο της οικονομίας της χώρας.
– Με δεδομένη την οικονομική συγκυρία, καταργείται η υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής συμμετοχής και προωθείται η αύξηση της Διαχειριστικής Αμοιβής η οποία θα καταβάλλεται σε δύο στάδια και σε συνάρτηση με την εξέλιξη της επένδυσης.
– Δίνεται επίσης έμφαση, στη δυνατότητα εισαγωγής φορολογικών κινήτρων για την ανάπτυξη στρατηγικών επενδύσεων, στο πλαίσιο των περιορισμών του κοινοτικού δικαίου και της υφιστάμενης δημοσιονομικής συγκυρίας.
– Για την άρση σημαντικών γραφειοκρατικών εμποδίων και με στόχο την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης, καταργείται η ανάγκη έκδοσης πολλαπλών αδειών και αντικαθίσταται με την έκδοση «πολυάδειας».
– Διευκολύνονται οι επενδυτές τρίτων κρατών ως προς την παραμονή τους στην Ελλάδα με την παροχή διευρυμένων χρονικών ορίων παραμονής για τους εκπροσώπους των επενδυτικών φορέων και των συνεργατών τους. Παράλληλα παρέχεται δυνατότητα χορήγησης αδειών διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών και σε μέλη οικογενειών τους, που προβαίνουν σε αγορά ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα η αξία της οποίας υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ.
Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων
Με το υφιστάμενο Σχέδιο Νόμου εισάγεται ο θεσμός των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ), που διέπουν τις Στρατηγικές Επενδύσεις επί ιδιωτικών ακινήτων αναφορικά με την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για το χωροταξικό προορισμό, την επενδυτική ταυτότητα ακινήτων, τη χωροθέτηση και την Παραχώρηση Αιγιαλού και Παραλίας και για τα οποία προβλέπεται αναλογική εφαρμογή των ΕΣΧΑΔΑ, του ν. 3894/2010, περί δημοσίων Ακινήτων. Χρήση των σχετικών πλαισίων μπορεί να γίνεται κατόπιν αιτήματος του επενδυτή.
Εισάγεται διάταξη προκειμένου να παρασχεθεί η δυνατότητα στην Εκκλησία της Ελλάδας να κάνει χρήση του θεσμικού πλαισίου περί στρατηγικών επενδύσεων και κατ΄επέκταση και των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ). Η υπαγωγή στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο στοχεύει στην αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, έτσι ώστε, πέραν των άμεσων και σημαντικών ποιοτικών και ποσοτικών αποτελεσμάτων για τη συνολική εθνική οικονομία, να ενισχυθεί το φιλανθρωπικό-κοινωνικό έργο της Εκκλησίας.
ΑΤΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ Α.Ε
Δημιουργείται, προς χάριν του Δημοσίου και υπό την εποπτεία του υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η «ΑΤΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ Α.Ε.», με διάρκεια ζωής 99 έτη και με σκοπό τη διοίκηση, διαχείριση και αξιοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας και ακρωτηρίου Σουνίου.
Στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι το Ελληνικό κράτος να καθορίσει μια ισορροπημένη και ενιαία στρατηγική ανάπτυξης για όλη την περιοχή, με συμπληρωματικές και όχι ανταγωνιστικές παρεμβάσεις που διασφαλίζουν:
•την πρόσβαση των πολιτών και επισκεπτών στο παράκτιο μέτωπο
•τη συνολική ανάπτυξη της περιοχής
•την πλήρη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς όρους
•το βέλτιστο καθορισμό χρήσεων γης και όρων δόμησης
•την υλοποίηση των αναγκαίων συμπληρωματικών υποδομών
• τη δημιουργία υπεραξιών για όλη την Αττική
Επενδυτικός Νόμος: Ρευστότητα – Ταχύτητα –Διαφάνεια
Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται επίσης ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου ιδιωτικών επενδύσεων, που υπάγονται σε επενδυτικούς νόμους.
Στο πλαίσιο αυτό:
1. Εισάγονται διατάξεις που αναμένεται να ενισχύσουν τη ρευστότητα των επενδυτών, δια της προκαταβολής έως και του συνολικού ποσού επιδότησης, κατά την έναρξη της επένδυσης, δια της κατάθεσης εγγυητικής επιστολής, προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
2. Καταργείται ο χρονικός περιορισμός υποβολής επενδυτικών σχεδίων, κάθε Απρίλιο και Οκτώβριο και παρέχεται δυνατότητα υποβολής επενδυτικών σχεδίων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
3. Με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας, για τα Μεγάλα Επενδυτικά Σχέδια, το ύψος των οποίων καθιερώνεται στο όριο των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ, προβλέπεται νομοθετική κύρωση.
4. Παρέχεται επίσης νομοθετική εξουσιοδότηση, για ανάθεση ελέγχων επενδυτικών σχεδίων σε πιστοποιημένους φορείς, προς υποβοήθηση του έργου των αρμοδίων Υπηρεσιών και υπό την τελική έγκριση της Διοίκησης. Με την έκδοση υπουργικής απόφασης, θα καθορισθούν οι προϋποθέσεις και η διαδικασία πιστοποίησης των φορέων.
5. Συστήνεται αυτοτελές τμήμα επιθεώρησης ιδιωτικών επενδύσεων, που υπάγεται απευθείας στον αρμόδιο υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σκοπός της υπηρεσίας αυτής είναι ο διαρκής έλεγχος τήρησης των διαδικασιών που διέπουν τις επιχορηγήσεις επιχειρηματικών σχεδίων και η πάταξη παραβατικών συμπεριφορών. Το γραφείο θα έχει και συμβουλευτικό ρόλο, διότι μέσω των πορισμάτων θα εντοπίζεται κάθε δυσλειτουργία των εφαρμοζόμενων διαδικασιών.
Υδατοδρόμια
Τέλος με το Παρόν σχέδιο Νόμου επιχειρείται να δοθεί μία μόνιμη λύση ως προς την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων, έτσι ώστε, εφόσον υπάρξουν ενδιαφερόμενοι πάροχοι τέτοιου είδους μεταφορών, να μπορούν να προχωρήσουν απρόσκοπτα στην ανάπτυξη της δραστηριότητας. Συγκεκριμένα, τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση και εκμετάλλευση υδατοδρομίων είναι η προσέλκυση επενδύσεων σε αυτόν τον κλάδο, η ανάπτυξη της δραστηριότητας των αερομεταφορών τέτοιου τύπου, η τόνωση του τουρισμού, ειδικά στις νησιωτικές περιοχές που δεν είναι ευκόλως προσβάσιμες, η ανάπτυξη της περιφέρειας, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και φυσικά η βελτίωση υπηρεσιών μεταφοράς όπου αναπτυχθούν υδατοδρόμια.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιτρέπεται η δημιουργία υδατοδρομίου από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, εφόσον τηρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Επιχειρείται η θεσμοθέτηση μίας σαφούς και χρονικά οριοθετημένης διαδικασίας αδειοδότησης. Συγκεκριμένα, ορίζεται μία Διεύθυνση του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ως κύρια αρμόδια να παραλάβει την αίτηση και τον τεχνικό φάκελο του ενδιαφερόμενου και να λάβει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τις απαραίτητες εγκρίσεις από συναρμόδιους φορείς και υπηρεσίες.
Δήλωση Μηταράκη
Σε δήλωση του ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Νότης Μηταράκης, μετά την κατάθεση στην Βουλή του Νομοσχέδιου επισημαίνει ότι «η προτεραιότητα μας, σύμφωνα με τις οδηγίες του Πρωθυπουργού, είναι η καταπολέμηση της ανεργίας, δηλαδή η προσέλκυση επενδύσεων. Με τον επενδυτικό και αναπτυξιακό νομοσχέδιο, που καταθέσαμε σήμερα στη Βουλή, λαμβάνουμε συγκεκριμένα μέτρα υπέρ της επιχειρηματικότητας».
Και σημειώνει ότι «ως προς τις στρατηγικές επενδύσεις μειώνουμε την γραφειοκρατία και απλουστεύουμε διαδικασίες αδειοδότησης και υλοποίησης. Η δημιουργία της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων που αναλαμβάνει την ευθύνη των αδειοδοτήσεων, η θεσμοθέτηση των ΕΣΧΑΣΕ για την ρύθμιση πολεοδομικών και χωροταξικών θεμάτων και η διευκόλυνση παροχής αδειών παραμονής σε επενδυτές είναι σημαντικά βήματα για την τόνωση των επενδύσεων».
Για τις ιδιωτικές επενδύσεις, «ο αναπτυξιακός νόμος στοχεύει στην άμεση αύξηση της ρευστότητας, στην επιτάχυνση των διαδικασιών και στην περαιτέρω θωράκιση της διαφάνειας. Συγκεκριμένα το Νομοσχέδιο περιλαμβάνει την παροχή προκαταβολών έως το 100% της επιχορήγησης, την ενίσχυση των επιχορηγήσεων, το δικαίωμα του επενδυτή να ελέγχεται η επένδυση του από πιστοποιημένους εξωτερικούς φορείς και η δημιουργία Αυτοτελούς Τμήματος Επιθεώρησης.Επίσης, βάζουμε τις βάσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση του Αττικού Παράκτιου Μετώπου από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο με την ίδρυση Εταιρείας Ειδικό Σκοπού.
Τέλος, δίνουμε μια μόνιμη λύση για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων που θα δημιουργήσει πολλαπλά οφέλη για τον Ελληνικό τουρισμό, τη νησιωτική Ελλάδα και εν γένει για την ελληνική οικονομία.
Με τις προωθούμενες ρυθμίσεις κάνουμε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση. Ένα σημαντικό βήμα για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών απέναντι στη χώρα μας. Αυτή η προσπάθεια άλλωστε είναι μονόδρομος για την αντιμετώπιση της ανεργίας που πλήττει εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας, για την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας και την δημιουργία ενός σύγχρονου ανταγωνιστικού και παραγωγικού μοντέλου
».
Ενστάσεις από τον υπεύθυνο τομέα ανάπτυξης της κοινοβουλευτικής ομάδας ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Γ. Σταθάκη
Χθες κατατέθηκε το Νομοσχέδιου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με τίτλο «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις».
Το νέο νομοσχέδιο επιδιώκει:
α) να μειώσει την κλίμακα βάση της οποίας εντάσσεται μια επιχείρηση στο νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων,
β) την ενοποίηση της διαχείρισης των επενδύσεων στο υπουργείο σε μια υπηρεσία,
γ) την αποσπασματική και μεροληπτική αναθεώρηση του υφιστάμενου πλαισίου περί ιδιωτικών επενδύσεων, χωρίς την προηγούμενη αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των μέχρι τώρα εφαρμοζόμενων πολιτικών και
δ) την υπαγωγή της δημόσιας περιουσίας στο παράκτιο αττικό τόξο σε Α.Ε., η οποία θα αναλάβει την πιθανή εκποίηση της.
Βασική αρχή του νόμου αποτελεί η πίστη στην αναγκαιότητα περιορισμού των ελεγκτικών θεσμών της πολιτείας προς όφελος των μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων, παρακάμπτοντας τις ανάγκες του συνόλου του ιδιωτικού τομέα της χώρας.
Όπως και ο νόμος περί fast track, έτσι και ο προτεινόμενος νόμος στοχοποιεί ως μοναδικό εμπόδιο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας τη γραφειοκρατία του δημοσίου. Εντούτοις, η απουσία επενδύσεων οφείλονται στις μνημονιακές πολιτικές της ύφεσης που έχουν συρρικνώσει την ελληνική οικονομία και καταστρέφουν θέσεις εργασίας και κάθε δυνατότητα παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ θεωρεί ότι η αναβάθμιση του περιβάλλοντος λειτουργίας των επιχειρήσεων προϋποθέτει τη δημιουργία ενός καθολικού θεσμικού πλαισίου γύρω από τις ιδιωτικές επενδύσεις, τον εξορθολογισμό, και όχι την παράκαμψη, των ελεγκτικών μηχανισμών του δημοσίου και την δημιουργία κριτηρίων που θα συναρτούν την στήριξη του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα με την δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας και την προστασία του περιβάλλοντος, καθώς και την ακύρωση της μνημονιακής πολιτικής της λιτότητας.