Τα προγράμματα άτοκων δόσεων των πιστωτικών καρτών ρίχνουν στη μάχη του ανταγωνισμού οι τράπεζες για την εξυπηρέτηση των συνεπών και πιστών πελατών τους εν όψει ενός δύσκολου χειμώνα. Ο γολγοθάς των καταναλωτών που ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο με την έναρξη εξόφλησης του αυξημένου φόρου εισοδήματος, θα συνεχιστεί με την προμήθεια του πανάκριβου πλέον πετρελαίου θέρμανσης (1,40 ευρώ το λίτρο), την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, των επόμενων δόσεων του έκτακτου τέλους ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, αλλά και άλλων φόρων που το υπουργείο Οικονομικών επιβάλλει σε συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων. Πρόκειται για πληρωμές που πρέπει να γίνουν επιπλέον των υπολοίπων εξόδων που παραδοσιακά πραγματοποιεί ένα μέσο νοικοκυριό αυτή την περίοδο.
Οσοι θέλουν να είναι φορολογικά ενήμεροι και να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους, μπορούν εφόσον διαθέτουν επαρκή όρια να πετύχουν σημαντικές διευκολύνσεις, κάνοντας χρήση των πιστωτικών τους καρτών. Τόσο μέσω των άτοκων δόσεων όσο και μέσω των προγραμμάτων επιβράβευσης που εφαρμόζουν οι τράπεζες, μπορούν να εξασφαλίσουν εκπτώσεις και άνετη αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους. Επιπλέον, λόγω του τρόπου λειτουργίας του «πλαστικού» χρήματος, είναι δυνατή η χρονική μετάθεση μιας πληρωμής έως και 1,5 μήνα αργότερα. Οι συγκεκριμένες παροχές είναι διαθέσιμες σε όσους δεν παρουσιάζουν καθυστερήσεις στην εξόφληση των λογαριασμών τους προς τις τράπεζες, αλλά και σε όσους διαθέτουν ενεργές γραμμές χρηματοδότησης.
Οπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, για να γίνει μία πληρωμή θα πρέπει το όριο της κάρτας να επαρκεί για το σύνολο του ποσού και όχι μόνο για την πρώτη δόση.
Στο πλαίσιο αυτό, οι καταναλωτές προτού προχωρήσουν στη χρέωση της κάρτας τους θα πρέπει να ελέγξουν πόση πίστωση έχουν διαθέσιμη. Εάν χρειάζονται περισσότερα χρήματα, μπορούν να απευθυνθούν στην τράπεζα, υποβάλλοντας ένα αίτημα για αύξηση του πιστωτικού ορίου.
Σε γενικές γραμμές για να γίνει δεκτή η αίτηση του καρτούχου, θα πρέπει να μην έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον τραπεζικό τομέα, ο συνολικός του δανεισμός να μην είναι μεγάλος και το εισόδημά του να επιτρέπει την αποπληρωμή των χρεών του στο μέλλον.
Μετάθεση πληρωμών
Η μετάθεση στο μέλλον μιας πληρωμής επιτυγχάνεται τόσο με τις δόσεις όσο και με την άτοκη περίοδο χάριτος που παρέχεται ούτως ή αλλιώς μέσω των πιστωτικών καρτών. Οι πελάτες των τραπεζών έχουν τη δυνατότητα να πετύχουν τη δική τους… επιμήκυνση στον προϋπολογισμό τους, σπάζοντας τις υποχρεώσεις τους έως και σε 12 δόσεις, χωρίς να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ σε τόκους. Οι προσφορές για πληρωμές οφειλών προς το Δημόσιο, όπως ο φόρος εισοδήματος ή το ΕΤΑΚ, «τρέχουν» από τους προηγούμενους μήνες. Την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε η παροχή της ίδιας υπηρεσίας για την αγορά πετρελαίου θέρμανσης, ενώ το επόμενο διάστημα θα δοθεί η δυνατότητα τμηματικής αποπληρωμής των τελών κυκλοφορίας για τα ΙΧ.
Από την άλλη πλευρά, κέρδος μπορούν να έχουν οι καταναλωτές και με τη χρονική μετάθεση πληρωμής της πρώτης δόσης, που εξασφαλίζεται αυτόματα, λόγω του τρόπου λειτουργίας των πιστωτικών καρτών. Συγκεκριμένα, η αποπληρωμή του ποσού μιας συναλλαγής που γίνεται σήμερα, πραγματοποιείται 15-20 ημέρες μετά την έκδοση του επόμενου λογαριασμού που την περιλαμβάνει.
Δηλαδή από την ημέρα που η κάρτα χρεώνεται μπορεί να μεσολαβήσουν έως και 50 ημέρες έως την ημερομηνία πληρωμής. Αυτό σημαίνει ότι ο κάτοχος μιας κάρτας όχι μόνο μπορεί να σπάσει σε πολλά μέρη την εξόφληση ενός εξόδου του, αλλά να μεταθέσει ακόμη και την καταβολή της πρώτης δόσης έως και 1,5 μήνα αργότερα.
Εκπτώσεις με τα προγράμματα επιβράβευσης
Τρεις διαφορετικές πολιτικές από τις τράπεζες – Πώς να κερδίσετε πραγματικά ευρώ, πληρώνοντας με κάρτα

Οι εποχικές προσφορές στην καταναλωτική πίστη μέσω των δανείων αποτελούν παρελθόν. Η εποχή που οι τράπεζες λάνσαραν κάθε χρόνο προνομιακά προϊόντα, τα γνωστά εορτοδάνεια ή διακοποδάνεια, έχει περάσει. Πλέον, επιβραβεύουν τους πελάτες τους μέσω των πιστωτικών καρτών, μεταβάλλοντας κατά τη διάρκεια της χρονιάς το είδος της ανταπόδοσης. Με αυτόν τον τρόπο όσοι έχουν επαρκή πιστωτικά όρια μπορούν να πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους με χαμηλότερο κόστος.
Για παράδειγμα, τον Σεπτέμβριο τα προγράμματα επιβράβευσης επικεντρώνονται στις αγορές σχολικών ειδών, ενώ από τον Οκτώβριο αρχίζουν να παρουσιάζονται προσφορές για αγορά πετρελαίου θέρμανσης. Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα και το Πάσχα εμφανίζονται προνόμια για φθηνότερες αγορές κυρίως σε σουπερμάρκετ, ενώ το καλοκαίρι υπάρχει εμπλουτισμός των προϊόντων με ταξιδιωτικά πακέτα. Οι παροχές αυτές είναι διαθέσιμες μέσω των προγραμμάτων επιβράβευσης, τα οποία διακρίνονται ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας τους σε τρεις κατηγορίες:
1. Πρόγραμμα συλλογής ευρώ. Στα προγράμματα επιβράβευσης αυτής της κατηγορίας ο κάτοχος της κάρτας συλλέγει ευρώ για τις αγορές που πραγματοποιεί εντός ενός συγκεκριμένου δικτύου επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, ένα ποσοστό επί της αξίας των συναλλαγών που συνήθως κυμαίνεται από 1% ως 10%, αλλά σε ειδικές περιπτώσεις μπορεί να φθάσει σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα, πιστώνεται στον λογαριασμό του. Τα ευρώ που συγκεντρώνει μπορεί να τα δαπανήσει για επόμενες αγορές σε συνεργαζόμενες με την τράπεζα επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να έχει συγκεντρώσει 150 ευρώ μέσω της πληρωμής των εξόδων βενζίνης, τα οποία μπορεί σήμερα να δαπανήσει για την αγορά σχολικών ειδών. Ο μεγάλος αριθμός των επιχειρήσεων που συμμετέχουν σε αυτά τα προγράμματα επιτρέπει στους πελάτες να βρουν το προϊόν ή την υπηρεσία που πραγματικά τους ενδιαφέρει.
2. Πρόγραμμα συγκέντρωσης πόντων. Με παρόμοια λογική λειτουργούν και τα προγράμματα μέσω των οποίων ο κάτοχος της κάρτας συγκεντρώνει πόντους αντί ευρώ. Οι συναλλαγές στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις χαρίζουν περισσότερους πόντους σε σχέση με τις πληρωμές που γίνονται εκτός του δικτύου που έχει δημιουργήσει η τράπεζα. Στη συνέχεια ο πελάτης μπορεί να εξαργυρώσει τους πόντους που έχει μαζέψει για την πληρωμή προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρουν οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα επιβράβευσης. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί είτε να κερδίσει μια έκπτωση ή να μην πληρώσει απολύτως τίποτε.
3. Επιστροφή μετρητών. Στα προγράμματα επιστροφής μετρητών δεν υπάρχουν περιορισμοί ως προς το σε ποια επιχείρηση θα γίνει μια αγορά. Στην προκειμένη περίπτωση ο κάτοχος της κάρτας βλέπει τον λογαριασμό του κάθε μήνα μειωμένο κατά το ποσοστό που του έχει ορίσει η τράπεζα, το οποίο κατά περιόδους σε ορισμένα προγράμματα έχει φθάσει ακόμη και το 7%. Ο κάτοχος της κάρτας ενδεχομένως να περιορίζεται στον κλάδο στον οποίο θα κάνει τις αγορές του για να κερδίσει την έκπτωση. Π.χ. μπορεί η προσφορά να ισχύει μόνο για αγορές σε σουπερμάρκετ, ανεξάρτητα όμως από το ποιο είναι αυτό. Εξάλλου οι τράπεζες ορίζουν ένα μηνιαίο ή ετήσιο πλαφόν ως προς το όφελος που μπορεί να έχει ο καταναλωτής, π.χ. 60 ευρώ τον μήνα ή 500 ευρώ τον χρόνο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ