Ο κλάδος των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας –η περίφημη «νέα οικονομία», όπως έλεγαν προτού σκάσει η «φούσκα» του Ιnternet –δεν μετράει πολλά χρόνια στον κόσμο των επιχειρήσεων και ως εκ τούτου κάποια λάθη ευλόγως του συγχωρούνται. Αλλά η γκάφα στην οποία υπέπεσε την περασμένη Πέμπτη η Google (έστω και άθελά της) ήταν ασυγχώρητη. Και πολύ δαπανηρή άλλωστε. Διότι η φαεινή ιδέα που είχαν οι επιτελείς της δημοφιλέστερης μηχανής αναζήτησης να ανακοινώσουν τα (χάλια) οικονομικά αποτελέσματα τρίτου τριμήνου εν ώρα συναλλαγών στη Wall Street, στοίχισε περί τα 22 δισ. δολάρια στην εταιρεία.
Συγκεκριμένα, μεσούσης της συνεδρίασης της Πέμπτης η Google ανακοίνωσε ότι το τρίτο τρίμηνο η κερδοφορία της σημείωσε κάθετη πτώση κατά 20% συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι και περιορίστηκε στα 2,18 δισ. δολάρια ή στα 6,53 δολάρια ανά μετοχή. Ο τζίρος της εταιρείας βέβαια εκτινάχθηκε κατά 45% υψηλότερα στα 14,1 δισ. δολάρια το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, χάρη στην ενσωμάτωση στην Google της νέας μονάδας περιφερειακού εξοπλισμού (hardware) που εξαγόρασε. Αλλά οι επενδυτές στάθηκαν στο σοκ της κάθετης κάμψης της κερδοφορίας του δημοφιλούς «ψαχτηριού».
Το σοκ –που, σημειωτέον, συνέβη περίπου τρεισήμισι ώρες προτού κλείσει η αγορά –πυροδότησε ένα άγριο ξεπούλημα της μετοχής της Google και των άλλων μετοχών εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, καθώς και άλλων επιχειρηματικών κλάδων. Επειτα από τέσσερις συναπτές ανοδικές συνεδριάσεις ο Dow Jones, ο S&P 500 και ο Nasdaq έπεσαν στο «κόκκινο». Οι δύο πρώτοι δείκτες ανέκαμψαν αισθητά και έκλεισαν με οριακές έως μικρές απώλειες (0,06% ο πρώτος και 0,24% ο δεύτερος). Ο Nasdaq επίσης ανέκαμψε από τα χαμηλότερα της ημέρας και έκλεισε με απώλειες 1,01%.
Η μετοχή της Google ωστόσο καταβαραθρώθηκε μέσα σε ελάχιστα λεπτά και όταν έφθασε να χάνει 11% ανεστάλη η διαπραγμάτευσή της στην αγορά. Τα τελευταία 40 λεπτά της συνεδρίασης η διαπραγμάτευση της μετοχής αποκαταστάθηκε. Εν τέλει η μετοχή έκλεισε με απώλειες 8% στα 695 δολάρια. Η κάθε μετοχή έχασε δηλαδή 60,49 δολάρια και η κεφαλαιοποίηση της Google συρρικνώθηκε περίπου κατά 22 δισ. δολάρια. Σημειωτέον ότι από την αρχή του 2012 ως το κλείσιμο της Τετάρτης η μετοχή της Google είχε ενισχυθεί κατά 17%.
Οπως αποκαλύφθηκε, υπεύθυνη για την πρόωρη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Google ήταν η εταιρεία χρηματοοικονομικών ερευνών R.R. Donneley & Sons. Αγνωστο είναι ακόμη αν θα της ζητηθούν ευθύνες από τους μετόχους της Google. Πέρα από την γκάφα πάντως η Google και οι μέτοχοί της θα πλήρωναν ούτως ή άλλως (αν και όχι τόσο ακριβά) τα αρνητικά αποτελέσματα τριμήνου της εταιρείας. Διότι η Google ανακοίνωσε για την περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2012 κέρδη 9,03 δολαρίων ανά μετοχή, ενώ οι αναλυτές ανέμεναν κέρδη 10,65 δολαρίων ανά μετοχή.
Επιπλέον –και ίσως αυτή να είναι ακόμη χειρότερη είδηση για τους μετόχους και την αγορά εν γένει –η Google ανακοίνωσε ότι τα έσοδα που κατέβαλαν στην εταιρεία οι διαφημιστές για κάθε «κλικ» των πελατών υποχώρησε κατά 15% το συγκεκριμένο τρίμηνο σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι. Η πρώτη εκτίμηση για την εξέλιξη αυτή, που δημοσίευσε το πρακτορείο Bloomberg, ήταν ότι «τα αποτελέσματα της Google δείχνουν ότι τα διαφημιστικά εργαλεία της χάνουν την ελκυστικότητα και την αξία τους για τους διαφημιστές».
Οπως αναφέρουν οι ειδικοί περί τις νέες τεχνολογίες αναλυτές, το πρόβλημα για την Google έχει να κάνει με τον διαδικτυακό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει από τις ταμπλέτες και τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartphones). Διότι η εταιρεία δεν έχει καταφέρει ακόμη να μεταφέρει στις κινητές συσκευές τη διαφημιστική επιτυχία που έχει κατακτήσει στις συσκευές επιφάνειας εργασίας (desktop). Οπως εκτιμά ο αναλυτής Χέρμαν Λιουνγκ του Susquehanna International Group, το κόστος μιας διαφήμισης σε smartphone είναι κατά 40% μικρότερο από το κόστος της ίδιας διαφήμισης σε έναν παραδοσιακό ηλεκτρονικό υπολογιστή και περίπου 25% χαμηλότερο από το κόστος της διαφήμισης σε ταμπλέτα.
Η Yahoo αποκτά ηγεσία από τον αντίπαλο
Δεύτερο μεγαλοστέλεχος της Google μεταπήδησε στην ανταγωνιστική εταιρεία του Διαδικτύου
Το έργο αυτό το έχουμε ξαναδεί στον κόσμο των επιχειρήσεων: μάνατζερ φεύγει από μια εταιρεία για να πάει σε μια ανταγωνίστρια και μετά από λίγο χρονικό διάστημα παίρνει μαζί του και τα καλύτερα στελέχη της πρώτης. Ακόμη και στον χώρο του ποδοσφαίρου συναντά κανείς αυτή την τακτική, να φεύγει δηλαδή ο προπονητής για μια άλλη ομάδα και να παίρνει μαζί του ένα-δύο βασικούς παίκτες της παλιάς του ομάδας. Οταν πρόκειται όμως για περιπτώσεις «αιωνίων αντιπάλων», Παναθηναϊκού-Ολυμπιακού ας πούμε, πολλές φορές υπάρχει ρήτρα για τα στελέχη να μη μεταγραφούν στον «αιώνιο» πριν από την παρέλευση κάποιου χρονικού διαστήματος.
Δεύτερο μεγαλοστέλεχος της Google μεταπήδησε στην ανταγωνιστική εταιρεία του Διαδικτύου
Το έργο αυτό το έχουμε ξαναδεί στον κόσμο των επιχειρήσεων: μάνατζερ φεύγει από μια εταιρεία για να πάει σε μια ανταγωνίστρια και μετά από λίγο χρονικό διάστημα παίρνει μαζί του και τα καλύτερα στελέχη της πρώτης. Ακόμη και στον χώρο του ποδοσφαίρου συναντά κανείς αυτή την τακτική, να φεύγει δηλαδή ο προπονητής για μια άλλη ομάδα και να παίρνει μαζί του ένα-δύο βασικούς παίκτες της παλιάς του ομάδας. Οταν πρόκειται όμως για περιπτώσεις «αιωνίων αντιπάλων», Παναθηναϊκού-Ολυμπιακού ας πούμε, πολλές φορές υπάρχει ρήτρα για τα στελέχη να μη μεταγραφούν στον «αιώνιο» πριν από την παρέλευση κάποιου χρονικού διαστήματος.
Παρόμοια ρήτρα βεβαίως δεν υπήρχε στην περίπτωση της Μαρίσα Μέιερ. Η πρώην μάνατζερ της Google (αντιπρόεδρος του τμήματος Χαρτών και Υπηρεσιών της κορυφαίας μηχανής αναζήτησης στο Διαδίκτυο) μεταπήδησε στη Yahoo (στη θέση της διευθύνουσας συμβούλου) τον περασμένο Ιούλιο. Στο διάστημα που μεσολάβησε γέννησε ένα αγοράκι.
Και μόλις παρήλθε ένα δεκαπενθήμερο (γέννησε στις 30 Σεπτεμβρίου) στρώθηκε στη δουλειά φέρνοντας στη νέα της εταιρεία έναν πρώην συνεργάτη της στην Google, τον Ενρίκε Ντεκάστρο.
Αν με την πρόσληψη της Μέιερ η Yahoo πιστώνεται τη «μεταγραφή της χρονιάς», με την αποχώρηση του Ντεκάστρο η Google χρεώνεται την «απώλεια της χρονιάς». Ο Ντεκάστρο δεν πήγε βεβαίως για το «ονόρε» στη Yahoo για να αναλάβει το αξίωμα του υπευθύνου πωλήσεων και λειτουργιών της επιχείρησης. Τον χρύσωσε η φινλανδικής καταγωγής προϊσταμένη του, καθώς θα λάβει ετήσιο μισθό 600.000 δολάρια συν stock options 36 εκατ. ευρώ. Στο συμβόλαιο που υπέγραψε προβλέπεται επίσης ετήσιο μπόνους που, ανάλογα με τις επιδόσεις της επιχείρησης, μπορεί να φθάσει στο 90% του ετήσιου μισθού του (των 600.000 δολαρίων δηλαδή).
Επίσης, ο Ντεκάστρο φθάνοντας στην επιχείρηση θα λάβει μπόνους 1 εκατ. δολαρίων σε μετρητά –για τα οδοιπορικά του ας πούμε, ή για το καλωσόρισες.
Οι ειδικοί θεωρούν ότι συνολικά το ετήσιο «πακέτο» του Ντεκάστρο μπορεί να φθάσει τα 58 εκατ. δολάρια, ενώ το «πακέτο» της Μαρίσα Μέιερ μπορεί να φθάσει τα 70 εκατ. δολάρια –σημειωτέον ότι ο βασικός μισθός της ηλικίας 37 ετών επικεφαλής της επιχείρησης είναι 1 εκατ. δολάρια.
Αποστολή του Ντεκάστρο –όπως άλλωστε και της Μέιερ –δεν είναι να φέρουν τη νέα τους επιχείρηση εκεί που βρίσκεται σήμερα η παλαιά, δηλαδή στην κορυφή. Δεν θα «χτυπήσουν» την Google στον τομέα της αναζήτησης στο Διαδίκτυο, όπου μοιάζει αχτύπητη. Οπως εξαρχής έχει σημειώσει η Μέιερ, θα προσπαθήσουν να ενισχύσουν τα πιο ανταγωνιστικά προϊόντα της Yahoo. Δηλαδή την οικονομική και αθλητική πληροφόρηση που προσφέρει, και επίσης τον τομέα των ηλεκτρονικών μηνυμάτων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ