Στρωμένος με «αγκάθια» είναι ο δρόμος για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης κρατώντας σε αγωνία εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά που θα διαπιστώσουν σε μερικές εβδομάδες ότι το συγκεκριμένο καύσιμο θα πωλείται κατά 40 λεπτά ακριβότερα σε σύγκριση με πέρυσι στο 1,40 ευρώ το λίτρο.
Στο υπουργείο Οικονομικών αν και πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη η δεύτερη κατά σειρά σύσκεψη υπό τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Γ. Μαυραγάνη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των τριών κομμάτων της κυβέρνησης, δεν έχουν καταλήξει ακόμη ούτε στο ύψος του βασικού επιδόματος θέρμανσης αλλά ούτε και στον αριθμό των πολιτών που θα το λάβουν. Στο μόνο που φαίνεται να ξεκαθαρίζει το τοπίο είναι στο κονδύλι που θα χρειαστεί για να καλύψει τη συγκεκριμένη δαπάνη και το οποίο εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 150 εκ. ευρώ.
Όπως αναφέρει αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών στο «Βήμα» «
τα σενάρια που επεξεργάζεται η κυβέρνηση είναι πολλά και διαφορετικά όσον αφορά στο ύψος του χορηγούμενου ποσού, στον αριθμό των δικαιούχων, στον τρόπο και στο χρόνο χορήγησής του».Σε ό,τι αφορά τα τέσσερα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, η αρχική απόφαση δεν αλλάζει, δηλαδή να υπάρχει εισοδηματικό κριτήριο, οικογενειακής κατάστασης, περιουσιακό και γεωγραφικό. Το θέμα όμως είναι ότι ακόμη δεν έχουν καταλήξει στο υπουργείο Οικονομικών στα ακριβή όρια μέσα στα οποία θα διαμορφωθούν τα παραπάνω κριτήρια.
Ένα από τα θέματα που έχει τεθεί στο τραπέζι των συσκέψεων είναι αν το επίδομα θα χορηγείται με βάση μία ελάχιστη κατανάλωση ή όχι. Για παράδειγμα, αν δεν υπάρχει πρόβλεψη τότε θα μπορεί κάποιος που καταναλώνει 500 λίτρα το χρόνο να λάβει το ίδιο επίδομα με κάποιον άλλον που καταναλώνει 2.500 λίτρα το χρόνο. Αυτό το θέμα θα συζητηθεί στην τελική σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Δευτέρα με τη συμμετοχή του βουλευτή Ημαθίας της Νέας Δημοκρατίας Ημαθίας κ.
Απ. Βεσυρόπουλου, του πρώην βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ και υπεύθυνου για φορολογικά θέματα κ.
Ανδ. Μακρυπίδη και του μέλους της εκτελεστικής επιτροπής της ΔΗΜΑΡ κ. Σάκη Παπαθανασίου.
Επίσης, ένα άλλο θέμα που βρίσκεται υπό συζήτηση είναι τι θα συμβεί με όσους δικαιούνται επίδομα και ζουν σε πολυκατοικία. Πως θα διαχωρίζεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης μεταξύ των νοικοκυριών και ποιος θα αναλάβει τη διαδικασία αυτή; Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας ή η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων;
Ακόμη, δεν έχει ξεκαθαριστεί αν θα δίνεται σε όλους ή θα εξαιρούνται κάποιες κατηγορίες φορολογουμένων, όπως για παράδειγμα οι ελεύθεροι επαγγελματίες οι οποίοι σύμφωνα και με τα στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα το Βήμα της Κυριακής 6 στους 10 δηλώνουν προκλητικά χαμηλά εισοδήματα. Μία από τις προτάσεις είναι να δοθεί μόνο σε συνταξιούχους και ή άλλη και επικρατέστερη πρόταση να δοθεί σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες.
Ένα ακόμη αγκάθι για την τελική απόφαση είναι ο τρόπος με τον οποίο θα δοθεί το συγκεκριμένο επίδομα. Μία πρόταση είναι να γίνεται συμψηφισμός του φόρου εισοδήματος με το επίδομα. Αυτό, όμως, σημαίνει ότι θα πρέπει ο ιδιοκτήτης ή ο ενοικιαστής του ακινήτου να περιμένει αρκετούς μήνες μετά την αγορά του πετρελαίου θέρμανσης.
Μία άλλη πρόταση είναι να δίνεται το επίδομα με την μορφή κουπονιών στους φορολογούμενους που δηλώνουν στο σύστημα TAXIS τα στοιχεία του τιμολογίου αγοράς του πετρελαίου. Υπάρχει και η πρόταση να δοθεί με τραπεζική επιταγή απευθείας στους δικαιούχους που θα προκύψουν με βάση τα διάφορα κριτήρια από το σύστημα TAXIS.
Σε ό,τι αφορά στον αριθμό των δικαιούχων και το ύψος του επιδόματος, όπως αναφέρει ο ίδιος παράγοντας, μεγαλύτερο επίδομα θα δοθεί αν τελικά αποφασιστεί ότι δικαιούχοι σε αριθμό θα είναι 500.000 και μικρότερο αν οι δικαιούχοι είναι π.χ. 2.000.000. Επίσης, σημαντικό ρόλο για το ύψος του επιδόματος που θα δοθεί σε δικαιούχους περιοχών που βρίσκονται στη βόρεια Ελλάδα ή σε ορεινές περιοχές θα παίξει η διαμόρφωση του βασικού επιδόματος που θα χορηγηθεί σε δικαιούχους της Αττικής. Για παράδειγμα, αν η τελική απόφαση ορίσει επίδομα στην Αττική 200 ευρώ τότε στη Βόρεια Ελλάδα το επίδομα θα είναι 400 ευρώ και στην Κρήτη 100 ευρώ. Αν όμως αποφασιστεί να δοθεί επίδομα στους δικαιούχους της Αττικής 300 ευρώ (αντιστοιχεί στο ΕΦΚ κατανάλωσης περίπου 950 λίτρων πετρελαίου) τότε το ανώτατο επίδομα θα διαμορφωθεί σε 600 ευρώ και το χαμηλό σε 150 ευρώ.
Πάντως, στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχει πρόταση οι δικαιούχοι να λάβουν ως επίδομα το σύνολο του ΕΦΚ του πετρελαίου όπως αυτό προκύπτει από τα τιμολόγια. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει άμεση συνάρτηση με την κατανάλωση.
Σε ό,τι αφορά τα εισοδηματικά κριτήρια, οι προτάσεις που έχουν διατυπωθεί είναι πολλές από τις αρμόδιες υπηρεσίες αλλά το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι θα κυμανθούν αρκετά κάτω από τα μέσα εισοδήματα που δηλώνουν διάφορες κατηγορίες πολιτών.
Μία από τις προτάσεις είναι ο άγαμος χωρίς παιδιά να έχει όριο ετήσιου εισοδήματος τα 9.000 ευρώ, και κάποιος που έχει τρία παιδιά το ετήσιο όριο εισοδήματος να είναι 20.000 ευρώ. Όλα αυτά όμως είναι ακόμη προς συζήτηση.
Σε ό,τι αφορά τις γεωγραφικές ζώνες είναι αποφασισμένο η χώρα να χωριστεί σε τέσσερις γεωγραφικές ζώνες. Στην 1η ζώνη θα είναι οι νομοί Γρεβενών, Κοζάνης, Φλώρινας, Καστοριάς κτλ., στη 2η ζώνη θα είναι οι νομοί Αρκαδία, Ιωαννίνων, Πέλλας, Εβρου, Ροδόπης κτλ,, στην 3η ζώνη θα είναι η Αττική, η Κέρκυρα, η Λευκάδα, η Θεσπρωτία και στην 4η ζώνη θα είναι η Κρήτη, οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, η Μεσσηνία, η Λακωνία κτλ.