Στα 6,5 δισ. ευρώ έφτασε ο τζίρος του εγχώριου κλάδου των τηλεπικοινωνιών το 2010, οι εταιρίες του οποίου επένδυσαν άνω του ενός δισ. ευρώ την ίδια χρονιά. Αυτό αναφέρεται σε ειδική έκθεση για την Ελληνική αγορά των τηλεπικοινωνιών, που εξέδωσε την Δευτέρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην οποία σημειώνεται ότι τα έσοδα του κλάδου μειώθηκαν κατά 10,2% το 2010 και 6% το 2011.
Αυτό που προκαλεί ενδιαφέρον και δείχνει και την προσήλωση των εταιριών στην Ελληνική αγορά είναι ότι το ποσό των επενδύσεών τους ως ποσοστού επί των εσόδων ανέρχεται σε 16,3%, όταν κατά μέσον όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 12,4%. Δηλαδή, οι εταιρίες της χώρας μας «ρίχνουν» χρήματα για την βελτίωση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών, παρόλη την κρίση.
Από τα 6,5 δισ. ευρώ του τζίρου, 3,2 δισ. ευρώ προήλθαν από την κινητή τηλεφωνία και 3,3 δισ. ευρώ από την σταθερή τηλεφωνία και το διαδίκτυο. «Η Ελλάδα επιβάλει βαριά φορολόγηση στις υπηρεσίες του κλάδου» αναφέρεται, καθώς έχει «ένα από τα υψηλότερα επίπεδα ΦΠΑ στην Ευρώπη (23%).
«Ο ανταγωνισμός στην σταθερή ευρυζωνική αγορά βελτιώνεται» σημειώνεται, καθώς οι επενδύσεις των εναλλακτικών μείωσαν το μερίδιο αγοράς του ΟΤΕ από 49% σε 44% το 2012. Η κινητή ευρυζωνική αγορά παρουσιάζει διείσδυση 36,5% για όλους τους ενεργούς χρήστες, όμως η έκθεση εκτιμά ότι η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού των δικτύων της κινητής θα αλλάξει την κατάσταση.
Εξίσου ισχυρός είναι ο ανταγωνισμός των υπηρεσιών μέσω τοπικού βρόχου, καθώς, όπως αναφέρεται, είναι ενδεικτικό ότι το μερίδιο αγοράς του ΟΤΕ μειώθηκε κατά 5,8%, φτάνοντας το 62,8% τον Δεκέμβριο του 2010. Πάντως, κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο κινούνται οι υπηρεσίες φωνής, με την κινητή να διαθέτει ποσοστό 56,6% και την σταθερή 43,4%.
Η διείσδυση της κινητής συνέχισε την πτώση της, φτάνοντας κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. (127%) σε 110,9% το 2011 από 115% την προηγούμενη χρονιά. Οι εταιρίες του κλάδου έπαθαν μεγάλη ζημιά το 2010 από την κρίση, καθώς το μέσο έσοδο ανά λεπτό και ανά πελάτη μειώθηκε σε 7 ευρωλεπτά (11 στην ΕΕ) και 201 ευρώ, αντίστοιχα.
Σύμφωνα με την έρευνα, η Cosmote είχε το 2011 το τέταρτο υψηλότερο μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη και την τρίτη μεγαλύτερη διαφορά από τον κύριο ανταγωνιστή της.
Στα τέλη του 2011, αναφέρει η έρευνα, η Ελλάδα κινούνταν προς τους στόχους της ψηφιακής ατζέντας για την διασφάλιση ευρυζωνικής σύνδεσης για όλα τα νοικοκυριά έως το 2013, ωστόσο η πρόοδος στα δίκτυα υψηλών και υπερ-υψηλών ταχυτήτων ήταν αμελητέα.
Η διείσδυση της ευρυζωνικότητας συνέχισε να αυξάνεται, φτάνοντας το 2012 στο 21,8%, ποσοστό, που είναι, όμως, χαμηλότερο του μέσου ευρωπαϊκού (27,7%).
Επίσης, η έκθεση επισημαίνει ότι η Ελλάδα απέτυχε να κάνει την μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση την 1η Ιανουαρίου 2012, ως όφειλε, καθώς μόλις 10 από τα 23 κέντρα ψηφιακής μετάδοσης ήταν σε λειτουργία (έως τον Φεβρουάριο).