Λιγότερο από 78 εκατ. ευρώ (από 278 εκατ. ευρώ το 2010), θα είναι τελικά το έλλειμμα των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής για το 2011, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία που εξασφάλισε «Το Βήμα της Κυριακής», τα οποία δείχνουν πτώση των ελλειμμάτων κατά 72% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Μάλιστα, εάν τα υπουργεία ήταν εν τάξει στις υποχρεώσεις τους προς τις δημόσιες μεταφορές, τότε το έλλειμμα θα ήταν μόλις 16 εκατ. ευρώ, ποσό που κρίνεται αμελητέο σε σχέση με το συγκοινωνιακό έργο που παράγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας.
Οι εταιρείες του ΟΑΣΑ, παρόλες τις περιπέτειες του τελευταίου χρόνου με τις απεργίες, την αύξηση των εισιτηρίων, την μείωση των δρομολογίων, το κίνημα «δεν πληρώνω» και την ραγδαία μείωση της κινητικότητας των πολιτών, κατάφεραν να ανακτήσουν τον πήχη των εσόδων τους και να επιτύχουν μεγάλη μείωση των δαπανών τους, που οφείλεται, πρωτίστως, στις μισθολογικές θυσίες των εργαζομένων.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Οικονομικών, στα οικονομικά στοιχεία του 2011 παρουσιάζεται διαρκής αυξητική τάση στα έσοδα, ενώ παράλληλα περιορίζεται το κόστος των εταιριών. Οπως αναφέρουν, η ετήσια αύξηση των εσόδων προσεγγίζει το 11% σε σύγκριση με το 2010, παρόλο το 2011 καταγράφηκαν σημαντικές απεργιακές κινητοποιήσεις.
Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι καταγράφεται βελτίωση σε υπερθετικό βαθμό των εξόδων και των δαπανών λειτουργίας των μεταφορικών ΔΕΚΟ, καθώς η μεσοσταθμική μείωση του κόστους λειτουργίας έφτασε το 22% σε σχέση με το 2010.
Ετσι, όπως εξηγούν, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η αύξηση των εσόδων σε συνδυασμό με τη σημαντική μείωση στα έξοδα λειτουργίας οδήγησε σε συρρίκνωση του ελλείμματος, η οποία έφτασε το 2011 το 72%, σε σύγκριση με το 2010.
Και, μάλιστα, όπως λένε, όλα αυτά έγιναν σε συνθήκες χρηματοπιστωτικής ασφυξίας, καθώς η κρατική επιδότηση ή ο τραπεζικός δανεισμός μειώθηκε κατά 60% σε σχέση με το 2010 και κατά 70% σε σύγκριση με το 2009.
Οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι, ενώ κατά τα έτη 2009 και 2010, η υστέρηση των εσόδων έναντι των δαπανών λειτουργίας προσέγγιζε τα 337 και 278 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, το 2011 έφτασε μόλις τα 77 εκατομμύρια ευρώ.
Επίσης, όπως υπογραμμίζουν, στα οικονομικά αποτελέσματα του 2011 δεν έχουν συμπεριληφθεί οι οφειλές των υπουργείων Παιδείας, Εργασίας, Υγείας, Προστασίας του Πολίτης και Εθνικής Αμυνας, οι οποίες έφτασαν το 2011 τα 61,6 εκατ. ευρώ και, εάν είχαν καταβληθεί στον ΟΑΣΑ, το έλλειμμα λειτουργίας δεν θα υπερέβαινε τα 16 εκατ. ευρώ. «Έτσι, θα ήταν μειωμένο κατά σχεδόν 260 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το 2010 και κατά 450 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2009» υποστηρίζουν. Μάλιστα, επισημαίνουν ότι, «εάν το 2011 υπήρχε κρατική επιδότηση αντίστοιχη με αυτήν του 2010, τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας θα παρουσίαζαν πρωτογενές πλεόνασμα λειτουργίας».
Επίσης, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών χαρακτηρίζουν αξιόλογο το γεγονός ότι ο ΟΑΣΑ (δηλαδή η μητρική εταιρία των αστικών συγκοινωνιών) είναι πλέον για πρώτη φορά στην ιστορία της από την ίδρυσή της το 1977 πλεονασματική στην λειτουργία της και θα συνεχίσει έτσι και το 2012 και θεωρούν ότι από το 2013 δεν θα χρειάζεται καμία κρατική επιδότηση.
Οπως επισημαίνουν, το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών πήγε εξ ίσου καλά και το Α’ τρίμηνο του 2012, αφού ο ΟΑΣΑ είχε κέρδος ενός εκατ. ευρώ, η ΣΤΑΣΥ δεν δημιούργησε ζημίες, ενώ η ΟΣΥ παρουσίασε ζημίες 8 εκατ. ευρώ, αντί 23 εκατ. ευρώ πέρυσι. Οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι, εάν οι επιδόσεις των εταιριών συνεχιστούν με τους ίδιους ή και καλύτερους ρυθμούς , τότε είναι πιθανό να αποφευχθεί η αύξηση των εισιτηρίων που προβλέπει το νέο μνημόνιο, έπειτα, φυσικά, από διαπραγμάτευση με τους δανειστές.
Δείτε τους συγκριτικούς πίνακες
Δείτε τους συγκριτικούς πίνακες