«Σε μια κλωστή κρέμεται» η εξέλιξη της τουριστικής κίνησης στη χώρα από τις παραδοσιακές αγορές τη φετινή περίοδο, καθώς η κακή εικόνα της Ελλάδας έχει πλήξει την ελκυστικότητα του προορισμού. Η μείωση στις προκρατήσεις κυμαίνεται στο 30% από τη Γερμανία και στο 10% από τη Μεγάλη Βρετανία, ποσοστά που αντιστοιχούν σε ένα εκατ. λιγότερους επισκέπτες.
Το κλίμα στη Γερμανία είναι ιδιαίτερα αρνητικό για την Ελλάδα και δεν αποτυπώνεται μόνο στον τουρισμό, τόνισε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Π. Γερουλάνος σε συνάντησή του με δημοσιογράφους, εξηγώντας ότι αφορά στη χώρα γενικότερα.
Για την ανάγκη αποκατάστασης της κακής εικόνας έγιναν συζητήσεις με τον πρωθυπουργό κ. Λ. Παπαδήμο και τον υπουργό Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλο για τη διάθεση σχετικών κονδυλίων, καθώς την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να επιλεγούν εταιρίες Δημοσίων Σχέσεων που θα αναλάβουν να αποκαταστήσουν τη ζημιά από την αρνητική δημοσιότητα τόσο στη Γερμανία όσο και στη Μεγάλη Βρετανία. Παράλληλα έχουν κινητοποιηθεί και οι Tour Operators που βρίσκονται σε αυτές τις δύο χώρες, μια και θα ακολουθήσει πρόγραμμα συνδιαφήμισης για τη διατήρηση των πτήσεων, αν και ο κ. Γερουλάνος εκτίμησε ότι από τον περασμένο Νοέμβριο έχουν υπάρξει ακυρώσεις.
Τα μηνύματα είναι ανησυχητικά από τις χώρες αξιολόγησης ΑΑΑ, όπως Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ολλανδία και Φινλανδία, σημείωσε ο υπουργός, ενώ συμπλήρωσε ότι οποιαδήποτε βίαια επεισόδια θα επιδεινώσουν το πρόβλημα.
«Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη αλλά όχι μη αναστρέψιμη» δήλωσε, εναποθέτοντας ελπίδες στις κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής», ενώ παραδέχθηκε ότι υπάρχουν πιέσεις για την περαιτέρω μείωση των τιμών στα οργανωμένα πακέτα που θα λειτουργήσουν ως δέλεαρ. Την ίδια ώρα εκτίμησε ότι οι ξενοδόχοι της χώρας θα βγουν με πολύ ελκυστικά πακέτα για την τόνωση της ζήτησης.
Από την άλλη θετικές είναι οι προσδοκίες για τις νέες αγορές (Ρωσία, Ουκρανία, Ισραήλ, Κίνα κ.α.) στις οποίες όπως υπογράμμισε θα δοθεί έμφαση με την απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης θεωρήσεων. Στο θέμα αυτό επισήμανε τις προσπάθειες που γίνονται σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (ΠΟΤ), το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού (WTTC) και την Επιτροπή Τουρισμού του World Economic Forum (WEF) για να τεθεί το ζήτημα της απλοποίησης των θεωρήσεων εισόδου στη σύνοδο των G20 στο Μεξικό.
Αναφερόμενος στις νομοθετικές ρυθμίσεις που εκκρεμούν για την απλοποίηση των διαδικασιών στην αδειοδότηση των τουριστικών καταλυμάτων και τη λειτουργία των τουριστικών λιμένων, τα οποία περιλαμβάνονταν με τον τουρισμό υπαίθρου σε «νομοσχέδιο-τρίπτυχο» του υπουργείου, ο κ. Γερουλάνος δήλωσε ότι θα ενταχθούν σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, όπως και η ρύθμιση για τη σύσταση της Κοινής Εταιρίας Μάρκετινγκ με σύμπραξη του Ιδιωτικού με τον Δημόσιο τομέα, εφόσον έχει ολοκληρωθεί η νομική επεξεργασία των λεπτομερειών.
Τα ιδιαίτερα ανησυχητικά μηνύματα από τη γερμανική τουριστική αγορά επιβεβαιώνονται και στα συμπεράσματα από την κοινή συμμετοχή της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής (ΕΞΑΑ) και της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ) στην έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο.
Παρά τη μείωση που καταγράφει στην ελληνική αγορά ωστόσο, ο εξερχόμενος γερμανικός τουρισμός θα κινηθεί αυξητικά το 2012 κατά περίπου 2% με 3%. Ειδικότερα τον Ιανουάριο οι πωλήσεις των γερμανικών τουριστικών γραφείων αυξήθηκαν κατά 6%, αλλά τον Φεβρουάριο μειώθηκαν αντίστοιχα, ενώ συνολικά οι κρατήσεις από τον περασμένο Νοέμβριο είναι αυξημένες κατά 11%. Τέλος αύξηση κατά 10% εμφανίζουν οι κρατήσεις που γίνονται ηλεκτρονικά.
Εν τω μεταξύ την ανάγκη συντονισμού και ενίσχυσης της επικοινωνίας της Ελλάδας προς το εξωτερικό, με επικεφαλής τον πρωθυπουργό και τη συμμετοχή όλων των φορέων που εκπροσωπούν την Ελλάδα στο εξωτερικό, επισημαίνει με επιστολή του προς τον κ. Παπαδήμο, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΞΕΕ).
Η κρίση εμπιστοσύνης που περιβάλλει την Ελλάδα ιδιαίτερα στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί με τα συνήθη εργαλεία προβολής του ελληνικού τουρισμού, σημειώνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ.
Γ. Τσακίρης, προτείνοντας τη χάραξη της
«κατάλληλης στρατηγικής επικοινωνίας», με
«ενέργειες, οι οποίες να είναι χαμηλού κόστους και συγχρόνως να αποδειχθούν ιδιαίτερα αποτελεσματικές».Παράλληλα με πρωτοβουλία του ΞΕΕ πραγματοποιείται στις 2 Μαΐου στην Αθήνα το ετήσιο workshop του κορυφαίου τουριστικού ειδησεογραφικού οργανισμού της Ευρώπης FVW στο οποίο θα συμμετέχουν οι επικεφαλείς των Γερμανών Tour Operators.
Οι δυο φορείς θα διοργανώσουν από κοινού το workshop στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία, με στόχο να συζητήσουν στρατηγικές άμεσης ενίσχυσης της τουριστικής ζήτησης από τη Γερμανία συνολικά για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, αλλά και για τις εξειδικευμένες τουριστικές αγορές.