Καθώς η οικονοµία βρίσκεται στον τέταρτο χρόνο ύφεσης – λόγω της µεγάλης πτώσης των εισοδηµάτων, της κατανάλωσης, αλλά κυρίως της επενδυτικής άπνοιας – η επανεκκίνηση 166 έργων σε όλη την Ελλάδα που θα χρηµατοδοτηθούν µε 10,5 δισ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταµεία (σχεδόν εξ ολοκλήρου) δηµιουργεί ελπίδες ότι από την ερχόµενη άνοιξη κάτι θα αρχίσει να κινείται.
Πρόκειται για 166 «έργα προτεραιότητας» τα οποία εγκρίθηκαν από τον γερµανό επιτηρητή κ. Χορστ Ράιχενµπαχ και υποβλήθηκαν στις Βρυξέλλες, στον αρµόδιο επίτροπο για την περιφερειακή πολιτική κ. Γιοχάνες Χαν. Αµφότεροι, φθάνουν αύριο στην Αθήνα προκειµένου να παρουσιάσουν αυτό που τον περασµένο Ιούλιο ονοµάστηκε «νέο σχέδιο Μάρσαλ» για την Ελλάδα και να συντονίσουν τις κυβερνητικές υπηρεσίες προκειµένου να ξεκινήσουν τα συγκεκριµένα προγράµµατα.
Μέσω των έργων αυτών που αποκαλούνται και «έργασηµαίες» κυβέρνηση και Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποσκοπούν στην επανεκκίνηση της οικονοµίας και στην απορρόφηση µέρους της ανεργίας που παίρνει εφιαλτικές διαστάσεις αφού ήδη ξεπέρασε τις 800.000 ανέργους, καθώς κατά την εκτέλεσή τους θα απασχολήσουν πάνω από 125.000 εργαζοµένους. Η πορεία τους θα παρακολουθείται µήνα µε τον µήνα και η συνολική χρηµατοδότηση από τα κοινοτικά ταµεία θα ανέλθει στο 95% του συνολικού προϋπολογισµού. Τα έργα αφορούν σηµαντικούς και ευαίσθητους κλάδους της οικονοµίας που έχουν πληγεί από έλλειψη χρηµατοδοτικών πόρων και την κατάρρευση του προγράµµατος δηµοσίων επενδύσεων την τελευταία διετία. Ο κατάλογος µε τα 166 έργα προτεραιότητας που παρουσιάζει σήµερα «Το Βήµα» περιλαµβάνει συγκεκριµένες δράσεις:
* Στην ενέργεια, όπως η ολοκλήρωση των σταθµών συµπίεσης αερίου στη Θεσσαλονίκη, η ολοκλήρωση του αγωγού αερίου προς το Αλιβέρι ώστε να λειτουργήσει η νέα µονάδα ηλεκτροπαραγωγής, η αναβάθµιση της Ρεβυθούσας, ενώ θα συνεχισθεί και θα ενισχυθεί µε 396 εκατ. ευρώ το πρόγραµµα «Εξοικονόµηση κατ’ οίκον» µε την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες.
* Για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας χρηµατοδοτούνται πρωτοποριακά προγράµµατα και υποδοµές όπως η κατασκευή κτιρίου για το πρόγραµµα «Τεχνητή Νοηµοσύνη» στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας στην Κρήτη, µέχρι την αστρονοµία.
* Για την ενίσχυση των µικροµεσαίων επιχειρήσεων χρηµατοδοτούνται προγράµµατα βελτίωσης ανταγωνιστικότητας, το γνωστό ΕΤΕΑΝ και το πρόγραµµα Jeremmie.
* Από τα χρήµατα για βελτιώσεις στη δηµόσια διοίκηση ξεχωρίζει το πρόγραµµα για το ψηφιακό σχολείο και η εγκατάσταση του προγράµµατος Elenxis για τους ελέγχους της Εφορίας σε όλη την Ελλάδα (ΔΟΥ και τελωνεία). Επίσης 130 εκατ. ευρώ διατίθενται για την ολοκλήρωση του κτηµατολογίου.
* Στις µεταφορές έχουν επιλεγεί τα έργα που θα χρηµατοδοτηθούν για την ολοκλήρωση οδικών αξόνων στα οποία περιλαµβάνονται η Ολυµπία οδός, η κατασκευή του αυτοκινητόδροµου ΜΟΡΕΑΣ, η ολοκλήρωση του Ε65 και η κατασκευή της Ιονίας οδού προϋπολογισµού 183 εκατ. ευρώ. Επίσης προβλέπεται η ολοκλήρωση του τµήµατος Μαλιακός – Κλειδί στη Στερεά Ελλάδα.
Μικρότερα ποσά δίδονται για την κατασκευή περιφερειακών και τοπικών δρόµων σε νησιά (Σάµος, Κρήτη, Χίος, Μυτιλήνη, Εύβοια, Ρόδος, Σαντορίνη), των κάθετων αξόνων της Εγνατίας κ.ά. έργων όπως η σύνδεση Λάρισας – Τρικάλων.
* Τον εκσυγχρονισµό του αεροδροµίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης και την ηλεκτροκίνηση της διπλής σιδηροδροµικής γραµµής της ΤΡΕΝΟΣΕ σε όλη την Ελλάδα.
* Εµφαση δίδεται σε έργα προστασίας του περιβάλλοντος και βελτίωσης της καθηµερινής ζωής τοπικών κοινωνιών µε έργα ύδρευσης, αποχέτευσης, διαχείρισης απορριµµάτων αλλά και τον εκσυγχρονισµό των αστικών συγκοινωνιών λεωφορείων και επεκτάσεων του µετρό στην Αττική.
Ολα τα έργα αναµένεται να ολοκληρωθούν ως το 2015.