Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα δημιούργησε μια νέα κατηγορία καταναλωτών στους Ελληνες, τους νεόπτωχους, οι οποίοι προέρχονται κυρίως από τη μέση/ανώτερη εισοδηματική τάξη, κατοικούν στην Αθήνα και ολοένα και αυξάνονται.

Η εμφάνιση αυτής της νέας τάξης που φυσικά προβαίνει σε λιγότερα έξοδα, αφού η καταναλωτική δύναμή της δεν είναι ικανοποιητική, ανησυχεί τους έμπορους και τους βιομήχανους και δείχνει τη στροφή και την πορεία των Ελλήνων και της κοινωνίας μας.

Οι νεόπτωχοι στην Ελλάδα αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό ποσοστό της ανώτερης / μεσαίας εισοδηματικής τάξης και το γεγονός αυτό αποτελεί ήδη σοβαρό πρόβλημα για το εμπόριο και τη βιομηχανία, όπως επεσήμανε ο Δ. Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος της MRB HELLAS.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στις μεγάλες διαφοροποιήσεις που υφίστανται στην εποχή μας οι αξίες του καταναλωτή και τόνισε ιδιαίτερα ότι οι νεόπτωχοι, ειδικά στην Ελλάδα, είναι μια νέα κατηγορία καταναλωτών τους οποίους οι εταιρείες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν με ευαισθησία αλλά και γνώση των πραγματικών προβλημάτων.

Σύμφωνα με στοιχεία καταναλωτικής έρευνας της MRB Hellas για τους νεόπτωχους, το 74,9% του δείγματος της νέας κατηγορίας καταναλωτών της έρευνας συγκρίνει περισσότερο τις τιμές, το 65,3% ψάχνει περισσότερο τις τιμές, το 54,1% προτιμά περισσότερα εκπτωτικά κουπόνια, το 73,5% αγοράζει λιγότερα ακριβά, το 73% αγοράζει λιγότερα πράγματα, το 70,6% αναβάλλει, το 68,9% αγοράζει λιγότερα συχνά, το 68,5% κρατάει τα πράγματα περισσότερο, το 60,8% αγοράζει μικρότερες συσκευασίες ή ποσότητες, το 61,1% αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και το 60,3% επισκέπτεται περισσότερα εκπτωτικά καταστήματα.

Σημειώνεται ότι το 25,1% του δείγματος της έρευνας συμφωνεί με όλες τις προαναφερόμενες προτάσεις – καταναλωτικές συνήθειες και αντιπροσωπεύει τους νεόπτωχους, ενώ 1 στους 2 νεόπτωχους ανήκει στη μέσο/ανώτερη τάξη.

Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι το 54,3% των νεόπτωχων κατοικούν στην Αθήνα, το 9,4% στη Θεσσαλονίκη και το 36,3% στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Ακόμη ένα ενδιαφέρον στοιχείο από την έρευνα είναι ότι οι νεόπτωχοι νοιώθουν ενοχικά και ότι η κατανάλωση είναι κοινωνικό στίγμα, ενώ έχει πληγωθεί το δικαίωμα τους στο όνειρο, άρα η ικανότητά τους να δράσουν. Επίσης, το 37% του μέσου Ελληνα θα αντιμετωπίσει δυσκολίες στα έξοδα μέσα στους επόμενους 12 μήνες ακόμη και σε τρόφιμα, ενώ περίπου το 50% των νεόπτωχων θα έχει το ίδιο πρόβλημα. Η ίδια έρευνα καταλήγει ότι το 18,2% του μέσου Ελληνα θα κάνει περικοπές στα έξοδα ακόμη και στα τρόφιμα στο επόμενο έτος, ενώ πάνω από 20% των νεόπτωχων θα έχει την ίδια συμπεριφορά.

Δείτε τα γραφήματα που συνοδεύουν την έρευνα στους παρακάτω συνδέσμους :

Τα προφίλ των «νεόπτωχων»

Οι νέες υποομάδες που δημιουργήθηκαν σε συνδυασμό με την κοινωνική τάξη