Για τις αρχές του 2012 μετατίθεται το νέο σύστημα των αποδείξεων καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες από παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, το νέο μέτρο δεν μπορεί να εφαρμοστεί για το τρέχον έτος καθώς τόσο οι εφορίες όσο και οι ίδιοι πολίτες είναι εντελώς απροετοίμαστοι.
Πάντως, εφόσον το μέτρο εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2012 είναι πολύ πιθανόν να προκύψει διπλή φορολογική επιβάρυνση για εκατομμύρια φορολογούμενους.
Επίσης, με το νέο έτος όλοι οι φορολογούμενοι θα κληθούν να συμπληρώσουν ένα ειδικό έντυπο στο οποίο θα καταγράφεται η κινητή και ακίνητη περιουσία τους και θα αποτελεί τη βάση ελέγχου για το «πόθεν έσχες». Στην περίπτωση που κάποιος δεν μπορεί να δικαιολογήσει κάποια από τα περιουσιακά του στοιχεία θα πληρώσει πρόσθετο φόρο.
Αρκετές από τις φοροαπαλλαγές που έως σήμερα οδηγούν σε μείωση του φόρου σε ποσοστό έως και 20% καταργούνται και μεταφέρονται στο «φάκελο» με τις υπόλοιπες αποδείξεις που θα πρέπει να συγκεντρώσει ο φορολογούμενος όχι για να τύχει έκπτωσης φόρου αλλά για να μην φορολογηθεί επιπλέον.
Από την άλλη, όσοι πολίτες δεν καταφέρουν να «καταναλώσουν» τα ποσά που θα επιβάλει το υπουργείο Οικονομικών και να μαζέψουν τις απαραίτητες αποδείξεις, θα κληθούν να πληρώσουν ετήσια «εισφορά» που θα αντιστοιχεί κάθε φορά στο 10% της διαφοράς μεταξύ των ποσών των αποδείξεων που συγκέντρωσε ο φορολογούμενος και αυτές που θα ορίσει η εφορία.
Το μόνο παρήγορο είναι ότι το υπουργείο Οικονομικών θα δέχεται και αποδείξεις οι οποίες έως σήμερα δεν λαμβάνονταν υπόψη όπως για παράδειγμα οι λογαριασμοί ρεύματος, τηλεφώνου, ύδρευσης και αποχέτευσης, κινητής τηλεφωνίας κτλ. Ετσι, θα μπορεί κάποιος να συγκεντρώσει πιο εύκολα υψηλότερα ποσά αποδείξεων.
Ομως, για να συγκεντρώσει κανείς αποδείξεις αξίας ίσης με το 50% του εισοδήματος είναι βέβαιο ότι ακόμη και αν συμπεριλάβει αυτές που σήμερα δεν λαμβάνονται υπόψη θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια.
Την ίδια στιγμή όλοι θα πρέπει να αναγράψουν στη φορολογική τους δήλωση το ποσό των καταθέσεων που έχουν ώστε να μπορούν να δικαιολογήσουν τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ δηλωθέντων εισοδημάτων και πραγματικών δαπανών με αποδείξεις. Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών δεν διευκρινίζει τι θα συμβεί αν κάποιος εμφανίσει λιγότερες αποδείξεις από αυτές που θα ορίζει ο νόμος και την ίδια στιγμή τη διαφορά την καλύπτει με αποταμίευση. Θα φορολογηθεί σε αυτή την περίπτωση για τις λιγότερες αποδείξεις;
Στο ερώτημα αυτό αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών απαντά ότι θα εξεταστεί ο τρόπος που θα φορολογείται η διαφορά των αποδείξεων σε περίπτωση που αποδεδειγμένα τα υπόλοιπα χρήματα έχουν αποταμιευτεί. Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να διασφαλίσει ότι δεν θα προκύψει πρόσθετη φορολογία.
Όσον αφορά το πλήθος των φοροαπαλλαγών που σήμερα υφίστανται και λειτουργούν όχι μόνο προς όφελος των φορολογουμένων αλλά και της πολιτείας καθώς γι΄ αυτές ζητούνται αποδείξεις, στο υπουργείο Οικονομικών έχουν καταλήξει ότι αρκετές από τις φοροαπαλλαγές θα λαμβάνονται υπόψη για το «χτίσιμο» του συνολικού ποσού των αποδείξεων και όχι για έκπτωση φόρου. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος για παράδειγμα που νοικιάζει σήμερα Α΄κατοικία και μπορεί να εξασφαλίσει έκπτωση φόρου έως 160 ή 240 ευρώ κατά περίπτωση, με τις αλλαγές που δρομολογούνται αυτή η έκπτωση θα καταργηθεί. Υπάρχει όμως η σκέψη ορισμένες εκπτώσεις – φοροαπαλλαγές να εξακολουθήσουν να υφίστανται αν τα δηλωθέντα εισοδήματα είναι κάτω από ένα όριο π.χ. 20.000 ευρώ για άγαμο και 40.000 ευρώ για έγγαμο.
Οσον αφορά το ποσοστό βάσει του οποίου θα υπολογίζουν οι φορολογούμενοι το ύψος των αποδείξεων που πρέπει να συγκεντρώσουν, στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζει αυτό να είναι κλιμακωτό ανάλογα τα δηλωθέντα εισοδήματα και την οικογενειακή κατάσταση. Ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών κ. Ηλ. Πλασκοβίτης επιβεβαίωση σήμερα ότι το ποσοστό που ισχύει σήμερα και ανέρχεται σε 25% θα αυξηθεί χωρίς να προσδιορίσει όμως το ανώτατο ποσοστό.
Ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος στη σημερινή του δήλωση αναφέρει ότι «η ρύθμιση του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος θα είναι πολύ απλή: το σύνολο του εισοδήματος που καταναλώνεται πρέπει να τεκμηριώνεται με παραστατικά που θα καταχωρίζονται ηλεκτρονικά με ευθύνη του εκδότη ή του αποδέκτη τους. Αυτό δεν θα αφορά μόνον τις κατηγορίες δαπανών που λαμβάνονται τώρα υπ’ όψιν για τις αποδείξεις, αλλά το σύνολο των οικογενειακών δαπανών (ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο, ενοίκιο, δίδακτρα, κινητή τηλεφωνία, οικιακές υπηρεσίες, νομικές και ιατρικές υπηρεσίες, ταξίδια κοκ). Το εισόδημα που τυχόν αποταμιεύεται πρέπει επίσης να δηλώνεται (καταθέσεις, τίτλοι, ακίνητα κοκ). Αυτός ο απλός κανόνας, σε συνδυασμό με τη γενικευμένη χρήση του ηλεκτρονικού χρήματος, θα αποκαταστήσει την πιο άγρια αδικία που υπάρχει στη χώρα μας σε βάρος μισθωτών και συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα»
.
H ανακοίνωση του Ευ. Βενιζέλου
Εάν η Ελλάδα θέλει να φύγει από την αδιέξοδη δημοσιονομική κατάσταση και να λειτουργήσει ως πραγματικό κράτος δικαίου, διαφάνειας και ισονομίας, πρέπει όλοι οι Έλληνες να συμφωνήσουμε γύρω από μερικές δυσάρεστες αλήθειες:
Το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα ή καταναλώνεται ή αποταμιεύεται. Από τις έρευνες οικογενειακών προϋπολογισμών προκύπτουν οι αναγκαίες ενδείξεις για τα ποσοστά κατανάλωσης και αποταμίευσης, ανάλογα με το εισοδηματικό επίπεδο.
Η ρύθμιση του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος θα είναι πολύ απλή: το σύνολο του εισοδήματος που καταναλώνεται πρέπει να τεκμηριώνεται με παραστατικά που θα καταχωρίζονται ηλεκτρονικά με ευθύνη του εκδότη ή του αποδέκτη τους.
Αυτό δεν θα αφορά μόνον τις κατηγορίες δαπανών που λαμβάνονται τώρα υπ’ όψιν για τις αποδείξεις, αλλά το σύνολο των οικογενειακών δαπανών (ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο, ενοίκιο, δίδακτρα, κινητή τηλεφωνία, οικιακές υπηρεσίες, νομικές και ιατρικές υπηρεσίες, ταξίδια κοκ).
Το εισόδημα που τυχόν αποταμιεύεται πρέπει επίσης να δηλώνεται (καταθέσεις, τίτλοι, ακίνητα κοκ).
Αν δεν παρέμβουμε δραστικά στις πρακτικές και τις νοοτροπίες της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, όλα όσα αγωνιζόμαστε να κάνουμε για την αποκατάσταση της δημοσιονομικής ανεξαρτησίας της χώρας θα είναι μάταια.