Σε επέκταση των εμπορικών της δραστηριοτήτων, πέραν του μεταφορικού έργου, θα προχωρήσει η «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ) Α.Ε, δηλαδή η νέα συγκοινωνιακή επιχείρηση της Αττικής, που απορρόφησε τα λεωφορεία (ΕΘΕΛ) και τα τρόλει (ΗΛΠΑΠ), προς αναζήτηση πρόσθετων οικονομικών πόρων.
Η επιχείρηση θα μπορεί να δημιουργήσει ΚΤΕΟ και συνεργεία αυτοκινήτων, να ενοικιάζει οχήματα με ή άνευ οδηγού και να εγκαταστήσει συστήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, παρέχοντας υπηρεσίες τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα.
Σύμφωνα με το νέο καταστατικό που ενέκρινε το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας, η ΟΣΥ θα μπορεί, μεταξύ άλλων:
– Να συμμετέχει σε οποιαδήποτε επιχείρηση «με όμοιο ή παρεμφερή σκοπό, οποιουδήποτε εταιρικού τύπου»
– Να «ιδρύει υποκαταστήματα ή πρακτορεία ή γραφεία οπουδήποτε»
– Να «αντιπροσωπεύει οποιαδήποτε επιχείρηση ημεδαπή ή αλλοδαπή με όμοιο ή παρεμφερή σκοπό»
– Να «εκμισθώνει σε τρίτους, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, Δήμους και Οργανισμούς, λεωφορεία με ή χωρίς τον οδηγό τους για την πραγματοποίηση ειδικών δρομολογίων»
– Να «παρέχει υπηρεσίες συντηρήσεων, επισκευών και μηχανολογικών ελέγχων επί παντός είδους οχημάτων των δημοσίων οργανισμών, δήμων και φορέων του δημοσίου, ή και ιδιωτών – φυσικών ή νομικών προσώπω»
– Να ιδρύει «επιχειρήσεις κέντρων τεχνικού ελέγχου οχημάτων (ΚΤΕΟ), επί παντός είδος οχημάτων, φορέων του δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, φυσικών ή νομικών προσώπων»
– Να συνάπτει συμβάσεις εκμίσθωσης ακινήτων
– Να εγκαθιστά φωτοβολταϊκές γεννήτριες ή αιολικά συστήματα για την εξυπηρέτηση των τρόλεϊ ή οποιασδήποτε άλλης εκμετάλλευσης
Κίνδυνος από τα ελλείμματα
Η ΟΣΥ, η οποία δημιουργήθηκε κατ’ εφαρμογήν του πρόσφατου νόμου για τις αστικές συγκοινωνίες, έχει ένα λόγο παραπάνω να επιδιώκει περισσότερα έσοδα, καθώς διαχρονικά τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ παράγουν μεγάλα ελλείμματα, καθώς εκτελούν το μεγαλύτερο κομμάτι του παρεχόμενου μεταφορικού έργου στην Αθήνα.
Βέβαια, όπως εξηγούν πηγές της εταιρίας, το νέο καταστατικό σε ελάχιστα διαφέρει από το παλαιό της ΕΘΕΛ. «Διευρύνουμε τον σκοπό της εταιρίας για να φέρουμε κάποια παραπάνω έσοδα με τρόπο που το κατασταστικό να μην αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξή της» σχολιάζουν.
Η συγκοινωνιακή επιχείρηση εκτελεί δρομολόγια, καθ’ υπόδειξη του ΟΑΣΑ, ο οποίος πριν από έναν μήνα «έκοψε» αρκετά δρομολόγια λεωφορείων είτε αλληλεπικαλυπτόμενα είτε χαμηλής επιβατικής κίνησης.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ο σχεδιασμός του ΟΑΣΑ περιλαμβάνει νέες περικοπές δρομολογίων, καθώς στόχος είναι η σύνδεση των οδικών μέσων με αυτά της σταθερής τροχιάς, κυρίως δε το μετρό.
Και αυτό διότι, σύμφωνα με τον νέο νόμο για τις αστικές συγκοινωνίες, το κράτος θα επιδοτεί μόλις το 40% του λειτουργικού ελλείματος των εταιριών, ενώ για προληπτικούς λόγους τα οικονομικά αποτελέσματα θα ελέγχονται διαρκώς, και, εάν υπάρχει απόκλιση έστω και 10% από το επιχειρησιακό σχέδιο, θα συντάσσεται νέο business plan.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ειδικής γραμματείας ΔΕΚΟ, το σύστημα αστικών συγκοινιών της Αττικής πιάνει τον στόχο των εξόδων, ο οποίος τοποθετείται στα 536 εκατ. ευρώ, καθώς τα έξοδα έφτασταν στο Α’ πεντάμηνο τα 272 εκατ.
Αντίθετα, το ετήσιος στόχος των 381 εκατ. ευρώ – προ επιχορήγησης – δεν πρόκεται να επιτευχθεί, καθώς τα έσοδα του Α’ πενταμήνου είναι μόλις 132 εκατ. ευρώ. Άρα, εάν δεν γίνει κάποιο θαύμα και οι πωλήσεις των εταιριών …τριπλασιαστούν, τότε θα τεθεί σοβαρό οικονομικό πρόβλημα.
Πωλούνται τα παλιά λεωφορεία
Περί τα 300 παλιά και πολύ παλιά λεωφορεία της ΕΘΕΛ (και της ΕΑΣ), τα οποία έχουν τεθεί εκτός κυκλοφορίας, βαίνουν προς πώληση. Μία μεγάλη παρτίδα οχημάτων βρίσκεται στο κεντρικό αμαξοστάσιο του Ρέντη. Εξ αυτών 150 θα πωληθούν – με πιθανότερους αγοραστές του δήμους που ήταν και οι καλοί «πελάτες» του παλαιού τροχαίου υλικού της ΕΘΕΛ – ενώ περί τα 50 προορίζονται για σκραπ. Το ίδιο θα συμβεί και με άλλα 150 πολύ παλιά οχήματα που είναι σταθμευμένα στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στο Θριάσιο, τα οποία θα πάρουν τον δρόμο των διαλυτηρίων.