Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη


«Ελεύθερος σκοπευτής» («American sniper», ΗΠΑ, 2014) του Κλιντ Ιστγουντ, με τους Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ
Παράδοξο αλλά αληθινό. Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του μέγιστου Κλιντ Ιστγουντ στον κινηματογράφο έμελλε να έρθει στα 84 του (!) και να είναι ο «Ελεύθερος σκοπευτής», αυτή η αρκετά μονότονη, πατριωτική «βιογραφική περιπέτεια» που έχει κάνει θραύση στην Αμερική (έχει ξεπεράσει τα 305 εκατ. δολάρια σε εισπράξεις και είναι υποψήφια για έξι Οσκαρ, ανάμεσα στα οποία καλύτερης ταινίας και Α’ ανδρικού ρόλου για τον Μπράντλεϊ Κούπερ). Πρόκειται για την ιστορία του Κρίστοφερ Σκοτ Κάιλ (1974-2013), ελεύθερου σκοπευτή του αμερικανικού στρατού στους πολέμους του Ιράκ και του Αφγανιστάν, ο οποίος λίγο προτού πεθάνει στη χώρα του εξέδωσε τα απομνημονεύματά του από τον στρατό σε ένα βιβλίο που έγινε μπεστ σέλερ.
Το φλέγον ζήτημα με τον Κάιλ και ο λόγος της δημοτικότητάς του είναι ότι έχει καταταχθεί στην πρώτη θέση των ελεύθερων σκοπευτών στη στρατιωτική ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών αφού κατά τη διάρκεια των υπηρεσιών του ως Navy Seal του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού στους δύο πολέμους είχε παραπάνω από 150 επιτυχημένες αποστολές. Οι αποστολές αυτές βέβαια μεταφράζονται σε παραπάνω από 150 ανθρώπινες σορούς και οι σοροί σίγουρα δεν λείπουν από την ταινία του Ιστγουντ, παρότι την ώρα που κινηματογραφεί αχόρταγα έναν θηριώδη Μπράντλεϊ Κούπερ με το δάχτυλο διαρκώς στη σκανδάλη προσπαθεί να συνδέσει τις πολεμικές εμπειρίες του Κάιλ με την οικογενειακή ζωή του, η οποία όσο ο καιρός περνά τόσο κατρακυλά με δραματικό τρόπο.
Μόνο που ο Κάιλ, παρά τα κάποια διλήμματά του ανάλογα με την αποστολή (πρέπει ή όχι να πυροβολήσω;), δεν είναι ένας άνθρωπος τον οποίο λυπάσαι αλλά που φοβάσαι. Από κάποια στιγμή και μετά νιώθεις ότι εθίζεται στον πόλεμο, ότι δεν θέλει να ξεμπερδεύει μια ώρα αρχύτερα για να επιστρέψει στην πατρίδα του. Ο Ιστγουντ κυρίως καταγράφει αποφεύγοντας να πάρει θέση. Και όμως ο «Ελεύθερος σκοπευτής» (σε αντίθεση π.χ. με το «Hurt locker» της Κάθριν Μπίγκελοου ή το «Redacted» του Μπράιαν Ντε Πάλμα, ταινίες που ασχολήθηκαν με τους πολέμους σε Ιράκ και Αφγανιστάν) είναι κατά τέτοιον τρόπο φτιαγμένος ώστε να ξυπνήσει τα πατριωτικά ιδεώδη των Αμερικανών.
Το ακόμη πιο περίεργο είναι ότι δεν πρόκειται για ηρωικό ούτε όμως και για αντιηρωικό φιλμ. Και σίγουρα δεν έχει εμπορικές προδιαγραφές αφού οι ρυθμοί του είναι αργοί (ομολογώ ότι σε ορισμένες στιγμές ένιωσα πλήξη) και η διάρκειά του στα 132 λεπτά πολύ μεγαλύτερη απ’ όσο θα έλεγες ότι χρειαζόταν. Πόσες φορές αλήθεια μπορείς να αντέξεις στη θέα ενός στρατιώτη να πυροβολεί ως ελεύθερος σκοπευτής ανθρώπους που δεν περιμένουν να πυροβοληθούν αν δεν σου αρέσει και σένα;
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS MAΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – ΑΕΛΛΩ – NANA – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΒΑΝΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ Ν.ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν.ΣΜΥΡΝΗ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΕΛΛΗ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER CENTURY – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ΟΛΥΜΠΙΟΝ
——————————-
«Το διαζύγιο: Η δίκη της Viviane Amsalem» («Gett», Ισραήλ, 2014) των Ρονίτ και Σλόμι Ελκαμπέτζ, με τους Ρονίτ Ελκαμπέτζ, Σιμόν Αμπλαριάν, Μενασέ Νόι
Οσοι νομίζουν ότι στην Ελλάδα έχουμε «ανδροκρατούμενη» κοινωνία θα εκπλαγούν με αυτά που συμβαίνουν στο Ισραήλ βλέποντας την ταινία της Ρονίτ και του Σλόμι Ελκαμπέτζ (η Ρονίτ είναι επίσης η πρωταγωνίστρια). Παρότι όλη η ταινία είναι κυριολεκτικά «χωμένη» μέσα σε ένα άχαρο δωμάτιο (με λίγες σκηνές στον διάδρομο έξω από αυτό), η ιστορία, βοηθούμενη από άριστες ερμηνείες, σε κρατά σφηνωμένο στο κάθισμά σου: το δωμάτιο είναι η αίθουσα δικαστηρίου όπου τρεις ραβίνοι έχουν κληθεί να αποφασίσουν για το αν μπορεί να εκδοθεί το διαζύγιο που ζητεί μια γυναίκα (Ρ. Ελκαμπέτζ). Μόνο που στο Ισραήλ, όπου δεν αναγνωρίζεται ο πολιτικός γάμος, το διαζύγιο είναι αδύνατον να εκδοθεί αν ο σύζυγος δεν συμφωνήσει.
Και στην περίπτωση της ταινίας ο σύζυγος (Σιμόν Αμπκαριάν) είναι ανένδοτος. Περνούν οι μέρες, περνούν οι εβδομάδες, περνούν οι μήνες, περνούν τα χρόνια, αλλά ο σύζυγος εκεί, ανένδοτος. Και το δικαστήριο δεν μπορεί να κάνει απολύτως τίποτε. Μια κατάσταση παραφροσύνης την οποία οι Ελκαμπέτζ χειρίζονται δεξιοτεχνικά, χωρίς ποτέ να μας φέρουν στο σημείο να βαρεθούμε. Βοηθά δε, όσο παράξενο και αν ακούγεται, το χιούμορ. Διόλου τυχαία που αυτή η ταινία εκπροσώπησε πέρσι το Ισραήλ στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του 67ου Φεστιβάλ Καννών, ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας και η πρόταση του Ισραήλ για το ξενόγλωσσο Οσκαρ.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΑΒΟΡΑ – ΑΙΓΛΗ – ΔΑΝΑΟΣ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ –ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΒΑΚΟΥΡΑ
——————————-
Προβάλλεται επίσης η τρισδιάστατη ταινία κινουμένων σχεδίων «Μπομπ ο Σφουγγαράκης έξω απ’ τα νερά του» των Πομ Τίμπιτ – Μάικλ Μίτσελ, μία ακόμη περιπέτεια του Τετραγωνοπαντελονή, του πιο διάσημου θαλάσσιου ασπόνδυλου, που αυτή τη φορά βγαίνει στη στεριά…
Βαθμολογία: _
ΑΘΗΝΑ: ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΒΑΡΚΙΖΑ – CINERAMA – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ – ΑΤΤΑΛΟΣ, Ν.ΣΜΥΡΝΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΟΝΕΙΡΟ, ΡΕΝΤΗ – ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ – ΣΙΝΕΑΚ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΦΟΙΒΟΣ, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ -ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER CENTURY – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ