Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη


«Ανωτέρα βία» (Force Majeure, Σουηδία/ Γαλλία/ Νορβηγία, 2014) του Ρούμπεν Οστλουντ, με τους Γιοχάνες Κούνκε, Λίζα Λόβεν Κόνγκσλι
Η ταινία της εβδομάδας (και σίγουρα μία από τις ταινίες της σεζόν) προέρχεται από τη Σουηδία και σκηνοθετήθηκε από τον Ρούμπεν Οστλουντ, όνομα που πρέπει να συγκρατήσουμε (θα ξέρουμε την Πέμπτη αν η «Ανωτέρα βία» θα είναι υποψήφια για το ξενόγλωσσο Οσκαρ). Αλλοτε μελαγχολική, άλλοτε βάναυσα σκληρή και πάντα αστεία με έναν υπόγειο τρόπο, η ταινία θέτει κάτω από το μικροσκόπιο του σκηνοθέτη τη σχέση δύο νέων ανθρώπων μέσα στον γάμο, του Τόμας (Γιοχάνες Κούνκε) και της Εμπα (Λίζα Λόβεν Κόνγκσλι).
Μαζί με τα δύο ανήλικα παιδιά του το ζευγάρι περνά τις διακοπές του σε ένα θέρετρο του σκι. Ορμώμενος λοιπόν από ένα απλό περιστατικό, την ενστικτώδη κίνηση αυτοπροστασίας του Τόμας μπροστά σε έναν φυσικό κίνδυνο (με αποτέλεσμα να μη δώσει σημασία στην προστασία των παιδιών του), ο σκηνοθέτης έφτιαξε μια συγκλονιστική ανατομία χαρακτήρων που ξεφεύγει από το ζευγάρι και μελετά αποκτώντας την εικόνα ενός ευρύτερου σχολίου τις σχέσεις των δύο φύλων στη σύγχρονη κοινωνία, ταπεινώνοντας σχεδόν σαδιστικά το λεγόμενο «ισχυρό» φύλο.
Δεν θα ήταν υπερβολή αν έλεγα ότι ο Ρούμπεν Οστλουντ είναι ένας επάξιος διάδοχος του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, παρότι το χιούμορ δεν υπήρξε ποτέ ισχυρό όπλο του τελευταίου, σε αντίθεση με την ταινία που βλέπουμε σήμερα και η οποία ανήκει στις σπουδαίες της χρονιάς, μια πραγματικά γερή γροθιά στο στομάχι του θεατή, την οποία αξίζει να δεχθούμε!
Βαθμολογία: 4
Αιθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΙΓΛΗ – ΑΤΤΑΛΟΣ – ΔΑΝΑΟΣ – ΕΛΛΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
«Blackhat» (HΠΑ, 2015) του Μάικλ Μαν, με τους Κρις Χέμσγουορθ, Βαϊόλα Ντέιβις, Λίχομ Γουάνγκ, Γουέι Τανγκ.
Στην τελευταία δημιουργία του Μάικλ Μαν Αμερική και Κίνα συνεργάζονται για την εξάρθρωση ενός δικτύου ηλεκτρονικού εγκλήματος που δεν απειλεί μόνο τις δύο υπερδυνάμεις αλλά και όλον τον υπόλοιπο κόσμο. Μόνο που το αστέρι που θα φέρει εις πέρας τη δουλειά είναι ένας σούπερ «χακεράς», ένας blackhat hacker, όπως ονομάζεται το «είδος» του, και μάλιστα κατάδικος σε φυλακή υψίστης ασφαλείας.
Η απελευθέρωσή του σε περίπτωση που η αποστολή πετύχει είναι το δέλεαρ και έτσι ξεκινά μια δαιδαλώδης και ενίοτε σχιζοφρενική περιπέτεια, την οποία ο Μαν κινηματογραφεί με το ίδιο, χαρακτηριστικό στυλ που τον έχει οδηγήσει στην κορυφή των σύγχρονων αμερικανών auteurs με ταινίες όπως η «Ενταση» και το «Insider». Οι neon φωτισμοί που χαϊδεύουν αισθησιακά το σκοτάδι, το αστικό τοπίο εξωτικών τοποθεσιών όπως η Τζακάρτα, η Κουάλα Λουμπούρ και το Χονγκ Κονγκ, που νιώθεις ότι έχουν ρόλο όπως οι ηθοποιοί, η κάμερα που κινείται με χαλαρότητα για να προσδώσει ρεαλισμό στις σκηνές πυροβολισμών, η ατμοσφαιρική, «μπιτάτη» μουσική των Χάρι Γκρέγκσον Γουίλιαμς, Ατικους Ρος και Λέοπολντ Ρος καταλήγουν σε ένα δεμένο σύνολο.
Το «Blackhat» είναι ένα πολιτικό techno θρίλερ φτιαγμένο με μαστοριά, χωρίς όμως να ανήκει στις ταινίες για τις οποίες θα θυμόμαστε τον σκηνοθέτη της, ίσως επειδή προσωπικά ένιωσα ότι δίνει μεγαλύτερη σημασία στην τεχνολογία απ’ ό,τι στους ανθρώπους τους οποίους επεξεργάζεται επιδερμικά.
Βαθμολογία: 3
Αιθουσες
ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ – ΝΑΝΑ – ΤΡΙΑΝΟΝ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ- VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS
«Η αρπαγή 3» («Taken 3», Γαλλία, 2015) του Ολιβιέ Μεγατόν, με τους Λίαμ Νίσον, Φόρεστ Γουίτακερ, Αμάντα Πιτ.
Για τρίτη φορά στην καριέρα του ο Λίαμ Νίσον θα προκαλέσει σαματά ως Μπράιαν Μιλς, όπως είναι το όνομα του ήρωα που υποδύθηκε για πρώτη φορά το 2008 στην «Αρπαγή». Εξπέρ στις πολεμικές τέχνες, στο πιστολίδι, στην οδήγηση, με μια λέξη… παντού, ο Μιλς, ενώ πρόκειται να γίνει και παππούς, έρχεται αυτή τη φορά αντιμέτωπος με τον θάνατο της πρώην γυναίκας του (Αμάντα Πιτ), για τον οποίο ευθύνονται γκάνγκστερ προηγούμενων ταινιών (Ρώσοι φυσικά, πάντα οι «κακοί» Ρώσοι). Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο ίδιος ο Μιλς «λούζεται» την κατηγορία για τον φόνο, επομένως θα πρέπει να στοχεύσει σε διπλό ταμπλό: α) να ξεφύγει από τον ικανό αστυνομικό που τον καταδιώκει (ο Φόρεστ Γουίτακερ σε έναν προβλέψιμο ρόλο «καλού μπάτσου») και β) να εστιάσει στα πρόσωπα που ο ίδιος κυνηγά για να πάρει την εκδίκησή του.
Εν ολίγοις, μια διαφορετική εκδοχή του «Φυγάδα», εφόσον ο Μιλς δεν είναι ερασιτέχνης (όπως ήταν ο Χάρισον Φορντ) αλλά επαγγελματίας και μάλιστα μετρ όλων των γκάτζετ σε σημείο που θα τον ζήλευε ακόμη και ο Τζέιμς Μποντ! Κλασική ποπ κορν περιπέτεια που ενδεχομένως θα ήταν πολύ καλύτερη αν οι υπερβολές του τύπου «οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα της εθνικής οδού με 200 χιλιόμετρα την ώρα» ήταν κάπως μειωμένες.
Βαθμολογία: 2 1/2
Αιθουσες
ΑΘΗΝΑ: AEΛΛΩ – NANA – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΦΟΙΒΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ZEA ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ- VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS – STER
«Πάρ’ το απ’ την αρχή» («Begin again», ΗΠΑ, 2013) του Τζον Κάρνεϊ , με τους Μαρκ Ράφαλο, Κίρα Νάιτλι, Μος Ντεφ, Κάθριν Κίνερ.
Εντελώς τυχαία ένας μουσικός παραγωγός της Νέας Υόρκης σε επαγγελματική, υπαρξιακή και οικογενειακή κρίση (Μαρκ Ράφαλο) θα «πέσει» πάνω σε μια βρετανίδα στιχουργό και ενίοτε τραγουδίστρια (Κίρα Νάιτλι) στην οποία θα ανακαλύψει ένα μεγάλο νέο ταλέντο. Οι δυο τους θα αλληλοβοηθηθούν ηχογραφώντας το άλμπουμ της σε ανοιχτούς χώρους της Νέας Υόρκης και έτσι θα δουν τη ζωή τους να καλυτερεύει. Σύγχρονο παραμυθάκι σε μουσικό φόντο, με πολύ όμορφα εξωτερικά γυρίσματα στην πανέμορφη Νέα Υόρκη, καλή μουσική και μια ιστορία που χωρίς να είναι τίποτε το σπουδαίο μπορεί να σε βάλει στο σύμπαν της. Βρήκα έξυπνο το γεγονός ότι αποφεύγονται τα ερωτικού τύπου σαλιαρίσματα και τα κλισέ που θα οδηγούσαν τους δύο ήρωες στο κρεβάτι. Αν κάπου σκάλωσα ήταν στην εικόνα της Νάιτλι ως τραγουδίστριας γιατί όσο όμορφη και αν είναι το τραγούδι δεν «το ‘χει».
Βαθμολογία: 2
Αιθουσες
ΑΘΗΝΑ: EMBASSY ODEON – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – VILLAGE MALL – VILLAGA PΕΝΤΗ –
VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ- VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS
«Οι γαμπροί της Ευτυχίας» (Ελλάδα, 2015) του Στράτου Μαρκίδη, με τους Χρύσα Ρώπα, Κώστα Αποστολάκη κ.ά.
Για φαντάσου! Βρέθηκε ταινία χειρότερη από το «Λάρισα εμπιστευτικόν» του Στράτου Μαρκίδη. Και τη γύρισε ο ίδιος ο Στράτος Μαρκίδης. Μόνο απέραντη θλίψη μα και ντροπή μπορεί να προκαλέσει αυτή η αποκαρδιωτικά κακόγουστη, πρόχειρη, φτιαγμένη στο πόδι εκσυγχρονισμένη «εκδοχή» της κλασικής κωμωδίας των Νίκου Τσιφόρου – Πολύβιου Βασιλειάδη (παραγωγής 1962 και σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καψάσκη). Ηθοποιοί όπως η Χρύσα Ρώπα και ο Κώστας Αποστολάκης ιδρώνουν για το ανέφικτο: να μιμηθούν τους αμίμητους Γεωργία Βασιλειάδου και Βασίλη Αυλωνίτη. Αυτή η νέα «ταινία», το απόλυτο ξεκατίνιασμα, η απόλυτη επαναφορά στις βιντεοκασέτες της δεκαετίας του ’80, δεν σεβάστηκε ούτε τη μνήμη, ούτε και το πνεύμα δυο κορυφαίων εκπροσώπων της ελληνικής σάτιρας. Χίλιες φορές να έβγαζαν ξανά την παλιά σε επανέκδοση παρά να την ξανακάνουν!
Βαθμολογία: 0
Αίθουσες:
ΑΘΗΝΑ: ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΝΑΝΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΑΕΛΛΩ –ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ –ΟΣΚΑΡ –ΦΟΙΒΟΣ –ΌΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER IΛION
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MACEDONIA
«Belle» (Αγγλία, 2013) της Αμα Ασάντε, με τους Γκούγκου Μπάθα Ρόου, Τομ Γουίλκινσον, Εμιλι Γουάτσον, Μάθιου Γκουντ
Με ανεκπλήρωτη υπόσχεση μοιάζει αυτή η ταινία εποχής που ενδεχομένως θα ήταν λιγότερο πληκτική στα χέρια του Τζέιμς Αϊβορι, την εποχή που ακόμη γύριζε καλές ταινίες. Με φόντο την Αγγλία της αριστοκρατίας του 18ου αιώνα παρακολουθεί τα δρώμενα γύρω από τη ζωή μιας μιγάδας (Γκούγκου Μπάθα Ρόου) η οποία δεν σου προκαλεί απολύτως κανένα ενδιαφέρον. Ωραία κοστούμια, ωραία φωτογραφία, καθόλου ψυχή.
Βαθμολογία: 1
Αιθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΤΡΙΑΝΟΝ
Προβάλλεται τέλος και το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου «Agora από τη δημοκρατία στις αγορές» που αφορά την ελληνική κρίση των τελευταίων τεσσάρων χρόνων. Τόσο άλλωστε χρειάστηκε για να γυριστεί και η επίπονη δημοσιογραφική δουλειά φαίνεται. Στις αίθουσες STUDIO και ΑΛΚΥΟΝΙΣ της Αθήνας και στο ΟΛΥΜΠΙΟΝ της Θεσσαλονίκης.
Βαθμολογία: _