Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
«Jimmy’s Hall» (Αγγλία/ Ιρλανδία/ Γαλλία, 2014) του Κεν Λόουτς, με τους Μπάρι Γουόρντ, Τζιμ Νόρτον
Ο Τζίμι του τίτλου «Jimmy’s Hall» της τελευταίας ταινίας του Κεν Λόουτς είναι ο Τζέιμς Γκράλτον (Μπάρι Γουόρντ), ένας δυναμικός ιρλανδός κομμουνιστής στη δεκαετία του 1930, ο οποίος έχοντας επιστρέψει στην πατρίδα του έπειτα από δεκάχρονη παραμονή στην Αμερική, αποφασίζει να δώσει και πάλι ζωή σε ένα εγκαταλελειμμένο πολιτιστικό κέντρο.
Ομως η ενάρετη προσπάθειά του θα τον φέρει αντιμέτωπο με τον συντηρητισμό που μαστίζει την περιοχή, φορέας του οποίου είναι ο τοπικός ιερέας (Τζιμ Νόρτον), συνεργάτης των τοπικών φασιστών. Ουσιαστικό θέμα της ταινίας είναι βεβαίως η αντίσταση προς την οπισθοδρόμηση και τη μούχλα, η αναγκαία ανάσα για το καινούργιο το οποίο δυστυχώς πολλοί δεν θέλουν αφού ταράσσει την επίπλαστη ασφάλειά τους.
Με τον γνωστό, ευθύβολο τρόπο του, με μια ιστορία που δεν αφήνει τίποτε σε εκκρεμότητα αλλά και με τη βοήθεια του υπόγειου χιούμορ που ανέκαθεν τον χαρακτήριζε (στην πραγματικότητα, ας πούμε, ο «σκληροπυρηνικός» παπάς γουστάρει τη μοντέρνα μουσική), ο Λόουτς διαβάζει σε μια ιστορία του παρελθόντος το σήμερα και για μια ακόμη φορά μας σκλαβώνει με την καλλιτεχνική όσο και την ιδεολογική συνέπειά του.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΙΓΛΗ –ΔΑΝΑΟΣ –ΕΛΛΗ –ΚΗΦΙΣΙΑ –ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
«Από έρωτα» (Ελλάδα, 2014) του Θοδωρή Αθερίδη, με τον ίδιο και τους Σμαράγδα Καρύδη, Παναγιώτα Βλαντή, Γιάννο Περλέγκα
Οπως η πρώτη ταινία του, το «Μια μέλισσα τον Αύγουστο», έτσι και η δεύτερη κινηματογραφική σκηνοθεσία του Θοδωρή Αθερίδη είναι μια έντιμη μεταφορά δικού του θεατρικού έργου. Πυρήνας της η δυσκολία του να απαλλαγεί κανείς από την ιδέα του αληθινού έρωτα. Εν προκειμένω, μια γυναίκα, η Καρύδη, στοιχειώνει τον άνθρωπο που αγάπησε περισσότερο από κάθε άλλον, τον Αθερίδη, ο οποίος είναι επίσης ο άνθρωπος που της χάρισε αγάπη όσο κανείς άλλος.
Το φιλμ μοιάζει με την απόλυτη επιστολή αγάπης ενός άντρα προς την γυναίκα που αγαπά και αναγκαστικά στο νου σου έρχονται οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, ο Αθερίδης και η Καρύδη, αφού είναι γνωστό ότι επί χρόνια είναι σύντροφοι στην ζωή. Αν και αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μειονέκτημα της ταινίας, κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Το «Από έρωτα» είναι πάνω από όλα μια ταινία που ανεξαρτήτως «ρεαλιστικής συγγένειας» προσώπων / ηρώων ζητά την προσήλωσή μας στην καθαρή μυθοπλασία που είναι εύπεπτη, φτιαγμένη με υποδειγματικό επαγγελματισμό και αρκετά τολμηρή γιατί δεν υποκύπτει σε συμβάσεις που συχνά συναντάμε σε ερωτικά δράματα.
Μόνη ένσταση η συμπληρωματική ιστορία της Παναγιώτας Βλαντή στον ρόλο της εκ Ρωσίας συζύγου του Αθερίδη.
Ενας αμήχανος πειραματισμός του σκηνοθέτη με το «αστυνομικού» τύπου θρίλερ που δεν εναρμονίζεται πάντα με το υπόλοιπο σώμα (και την ουσία) της ταινίας. Σημειωτέον, η Βλαντή δύσκολα πείθει ως αλλοδαπή διότι η ηρωίδα της σου δίνει την αίσθηση ότι κάνει τα λάθη στην ελληνική γλώσσα επίτηδες. Ακριβώς επειδή η ηθοποιός χειρίζεται πολύ καλά την ελληνική γλώσσα, δεν μπορεί να πείσει ότι ως Ρωσίδα κάνει λάθη.
Ενας αμήχανος πειραματισμός του σκηνοθέτη με το «αστυνομικού» τύπου θρίλερ που δεν εναρμονίζεται πάντα με το υπόλοιπο σώμα (και την ουσία) της ταινίας. Σημειωτέον, η Βλαντή δύσκολα πείθει ως αλλοδαπή διότι η ηρωίδα της σου δίνει την αίσθηση ότι κάνει τα λάθη στην ελληνική γλώσσα επίτηδες. Ακριβώς επειδή η ηθοποιός χειρίζεται πολύ καλά την ελληνική γλώσσα, δεν μπορεί να πείσει ότι ως Ρωσίδα κάνει λάθη.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE –ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ –ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ –AΘHNAION CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – NANA –ΤΡΙΑ AΣΤΕΡΙΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΣΙΝΕΑΚ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν.ΣΜΥΡΝΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ – ΦΟΙΒΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΙΝΤΕΑΛ – ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
«Σταθμοί του Σταυρού» («Kreuzweg», Γερμανία, 2014) TOY Ντίτριχ Μπρούγκερμαν, με τους Λούσι Αρον, Φραντσίσκα Βάις
Οι «Σταθμοί του Σταυρού» είναι μια δυσάρεστη αλλά συγχρόνως ενδιαφέρουσα κινηματογραφική εμπειρία: μέσα σε 14 σκηνές-μονοπλάνα που καλύπτουν τα 107 λεπτά διάρκειας της ταινίας, ο γερμανός σκηνοθέτης Ντίτριχ Μπρούγκερμαν με μια αυστηρότητα κοντινή στο ύφος των ταινιών του Μίχαελ Χάνεκε καταγράφει τα στάδια της πορείας προς την αγιοσύνη μιας 14χρονης κοπέλας (Λούσι Αρον) στη σύγχρονη Γερμανία.
Η ανατροφή της κοπέλας έχει γίνει μέσα στο συντηρητικό πλαίσιο μιας οικογένειας χριστιανών φονταμενταλιστών, με μια μάνα αφόρητα καταπιεστική (Φραντσίσκα Βάις) και έναν άβουλο πατέρα. Οι σταθμοί της αντιστοιχούν με εκείνους του Ιησού Χριστού στον Γολγοθά από τη στιγμή της καταδίκης του σε θάνατο ως τη σταύρωση. Πάνω σε αυτό το εύρημα ο Μπρούγκερμαν έκτισε μια στιβαρή ιστορία στην οποία θα πρέπει να επισημανθεί και η πολύ καλή δουλειά των ηθοποιών αφού παίζουν τις μετρημένες σκηνές τους χωρίς τη βοήθεια του μοντάζ.
Βαθμολογία: 2 ½
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΓΑΛΑΞΙΑΣ –GAZARTE
«Η νύχτα πριν πέσει το Παρίσι» («Diplomatie», Γαλλία/ Γερμανία, 2014) του Φόλκερ Σλέντορφ, με τους Νιλς Αρεστραπ, Αντρέ Ντισολιέ
Δύο πολύ καλοί ηθοποιοί, ο Γαλλοδανός Νιλς Αρεστραπ και ο Γάλλος Αντρέ Ντισολιέ, είναι η ψυχή και το σώμα της τελευταίας δημιουργίας του έμπειρου γερμανού κινηματογραφιστή Φόλκερ Σλέντορφ (Το ταμπούρλο). Πρόκειται για μια μυθοπλαστική εκδοχή των διαπραγματεύσεων που μεσολάβησαν ανάμεσα στον γερμανό διοικητή τού υπό κατοχή Παρισιού στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ενός γάλλου διπλωμάτη που προσπάθησε να τον πείσει να μην ανατινάξει την πόλη όπως όρισαν οι διαταγές του Αδόλφου Χίτλερ σε περίπτωση υποχώρησης των Γερμανών.
Τα επιχειρήματα που ο διπλωμάτης (ευπρόσδεκτα χαλαρός ο Ντισολιέ) παρουσιάζει για τη σωτηρία της πόλης του είναι βεβαίως τα αυτονόητα αλλά το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, εδώ, προκαλεί ο διοικητής Φον Χόλντιτζ (Αρεστρουπ). Ο έμπειρος στρατιωτικός που ως τότε έδειχνε τυφλή υποταγή στις εντολές του Φύρερ (είχε συμμετάσχει στη σφαγή των Εβραίων στο Ανατολικό Μέτωπο) βρέθηκε σε τεράστιο δίλημμα μπροστά στην εκτέλεση της συγκεκριμένης διαταγής που δεν είχε καμία απολύτως λογική εξυπηρετώντας απλώς τη μανία εκδίκησης του Χίτλερ.
Βαθμολογία: 2 ½
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: EMBASSY ODEON – ΑΕΛΛΩ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ – CINERAMA ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ – ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΒΑΚΟΥΡΑ
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΕΣ
>>Αδυνατώ να καταλάβω πώς oι αδελφοί Φαρέλι κατάφεραν να κάνουν τον «Ηλίθιο και πανηλίθιο δίο» («Dump and dumper to», ΗΠΑ, 2014) τόσο, μα τόσο χειρότερο από το ούτως ή άλλως κακό πρώτο που γυρίστηκε από τους ίδιους πριν από 20 χρόνια. Αν και δεν μου αρέσει η ηθικολογία, πραγματικά θα ντρεπόμουν αν είχα την οποιαδήποτε σχέση με μια ταινία που είναι ο ορισμός της κακογουστιάς, του φτηνού χιούμορ και της ξεφτίλας στα οποία ξεπέφτουν δύο καλοί κωμικοί, όπως ο Τζιμ Κάρεϊ και ο Τζεφ Ντάνιελς.
Βαθμολογία: 0
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE –ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ –ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ –AΘHNAION CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – ΑΘΗΝΑΙΟΝ –ΝΑΝΑ –ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ –ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ –ΖΕΑ ΠΑΣΑΛΙΜΑΝΙ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
>>Προβάλλονται τέλος τα κινούμενα σχέδια «Κούμπα, μια ζέβρα και μισή» («Khumba», 2013) του Αντονι Σίλβερστον (Αθήνα: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE –STER ΙΛΙΟΝ –ODEON KOSMOPOLIS ΠΑΓΚΡΑΤΙ –ΑΕΛΛΩ –ΟΣΚΑΡ κ.α., Θεσσαλονίκη: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ –ΒΑΚΟΥΡΑ κ.α.) και η νεανική περιπέτεια εποχής «Η επέλαση των Βίκινγκς» («Northmen: A Viking Saga», Ελβετία/ Γερμανία/ Νότιος Αφρική, 2014) του Κλάουντιο Φαχ (Αθήνα.: ΑΕΛΛΩ – NANA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – VILLAGE MALL κ.α., Θεσσαλονίκη: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ)