Την παγκόσμια πρεμιέρα της παρουσία του ενός εκ των δυο σκηνοθετών Τζον Βούρχη και του πρωταγωνιστή της Παντελή Κοντογιάννη έκανε το βράδυ της Τετάρτης 5 Νοεμβρίου στο Ολύμπιον η πολυσυζητημένη ταινία «Πρόμαχος» που ασχολείται με την υπόθεση της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Ο δεύτερος σκηνοθέτης που δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην πρεμιέρα είναι ο Κόρτι Βούρχης, αδελφός του Τζον. Οι δυο τους είναι επίσης σεναριογράφοι και παραγωγοί.
Η ημερομηνία της πρεμιέρας δεν επιλέχθηκε τυχαία διότι η ίδια ημέρα είναι η επέτειος των 20 χρόνων από τον θάνατο της Μελίνας Μερκούρη η οποία ως Υπουργός Πολιτισμού είχε αφιερωθεί ολόψυχα στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. «Ελπίζουμε με την ταινία να μάθετε περισσότερα για την υπόθεση των Μαρμάρων και να βγάλουμε ασπροπρόσωπη την Μελίνα Μερκούρη» είπε ο σκηνοθέτης πριν από την έναρξη της ταινίας.
Εκ πρώτης όψεως η ταινία που αρχίζει και τελειώνει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, αποτελεί μια σοβαρή προσπάθεια κατάθεσης επιχειρημάτων σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει τα Γλυπτά. Η νομική πλευρά άλλωστε είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του έργου, διότι με αυτή την προσέγγιση έγινε η έρευνα για την συγγραφή του σεναρίου. Ο δικηγόρος πρωταγωνιστής της ταινίας (Κοντογιάννης) προσπαθεί να αποδείξει ότι έγινε πλαστογραφία έτσι ώστε να φανεί ότι τα Γλυπτά εκχωρούνται στον Ελγιν, που στην ουσία τα έκλεψε.
Την ίδια ώρα ο «Πρόμαχος» θέλει να αφουγκραστεί την σύγχρονη πραγματικότητα με σκηνές όπου καταγράφεται το χάος στους δρόμους της Αθήνας εξαιτίας του μνημονίου και της οικονομικής κρίσης. Η κινηματογραφική δουλειά σε αυτόν τον τομέα είναι εξαιρετική, οι Βούρχη έχουν καταφέρει να αποτυπώσουν με ζωντανά χρώματα έναν εφιάλτη, σε σημείο μάλιστα που δεν είσαι βέβαιος αν έστησαν τις σκηνές των διαδηλώσεων από την αρχή ή τις γύρισαν κατά την διάρκεια των επεισοδίων.
Βεβαίως κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει το γεγονός ότι το πάθος με το οποίο η ταινία γυρίστηκε, συχνά λειτουργεί εις βάρος της. Σε ορισμένα σημεία έχεις την εντύπωση ότι η προτεραιότητα των δημιουργών δεν ήταν να φτιάξουν μια πραγματικά καλή ταινία αλλά απλώς να φωνάξουν ότι η Ελλάδα έχει δίκιο και ότι οι Βρετανοί είναι οι «κακοί» της ιστορίας (ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου που υποδύεται ο Μάικλ Μπάιρν θυμίζει «κακό» ταινίας Τζέιμς Μποντ).
Ο Παρθενώνας έχει κινηματογραφηθεί κάτω από δεκάδες γωνίες και δεκάδες φωτισμούς δίνοντας στον «Πρόμαχο» μια τουριστική όψη, η ερωτική ιστορία είναι μάλλον διακοσμητική και δεν «κολλά» απολύτως με την ουσία της ταινίας και φράσεις όπως «σ’ αυτές τις πέτρες είναι γραμμένη η λύτρωσή μας», πολύ απλά ακούγονται ψεύτικες.
Σε λίγο καιρό πάντως, την Πέμπτη 27 Νοεμβριου η ταινία θα κάνει την πρεμιέρα της στις ελληνικές αίθουσες και ο καθένας θα μπορέσει να την κρίνει αναλόγως. Η διανομή της θα γίνει από την εταιρία Filmboy.