Ποικίλες εκδηλώσεις στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2014 συνδιοργανώνουν το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και το θεραπευτικό πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ Στροφή (σε συνεργασία με εικαστικούς και μουσικούς καλλιτέχνες και το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού).
Με αφορμή το θέμα του φετινού εορτασμού, «Οι συλλογές των μουσείων μας ενώνουν»,το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το εύρος των συλλογών που έχει στην κατοχή του, ενώ, ως χώρος δημιουργίας και κοινωνικής συνεύρεσης, συνδιαλέγεται με καλλιτέχνες που εμπνέονται από τις συλλογές αυτές.
Παράλληλα, συνεργαζόμενο με πολιτιστικούς και κοινωνικούς φορείς (ΚΕΘΕΑ Στροφή, Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού), το ΙΑ/ΕΤΕ ανακαλύπτει και προτείνει τρόπους σύνδεσης της καλλιτεχνικής έμπνευσης με τον κοινωνικό προβληματισμό.
Σε αυτό το πλαίσιο προγραμματίζονται εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους για το βράδυ του Σαββάτου 10 Μαΐου, από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα, που περιλαμβάνουν εικαστικές εγκαταστάσεις, έκθεση πρωτότυπου υλικού αντλημένου από το Ιστορικό Αρχείο, εκθέσεις κούκλας και εικαστικών αντικειμένων, ξεναγήσεις, προβολή βίντεο και καλλιτεχνικές δράσεις.
Το πρόγραμμα
ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΜΑΪΟΥ 2014
18.00-24.00: Εκθέσεις, εικαστικές εγκαταστάσεις, προβολή βίντεο (σε πολλές αίθουσες, βλ. αναλυτικά παρακάτω).
18.00-21.00: Καλλιτεχνική δράση κατασκευής χαρτιού (αίθριο).
18.00-19.30: Καλλιτεχνική δράση και έκθεση από την εικαστική ομάδα του ΚΕΘΕΑ Στροφή (αίθριο).
18.00-24.00: Καλλιτεχνική δράση με τον Δ. Αμελαδιώτη (αίθριο).
18.00-21.00: Καλλιτεχνική δράση με την Α. Θεοδώρογλου (αίθριο).
19.00-20.00: Ξενάγηση στην έκθεση του ΙΑ/ΕΤΕ «Η Εθνική Τράπεζα μέσα από τα αρχειακά τεκμήρια και τις συλλογές της» (ισόγειο).
19.00-20.00 και 20:00-21:00: Ξεναγήσεις στην έκθεση «Ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Μια διαδρομή, 1822-2002» (ισόγειο).
22.00-23.00: Ξενάγηση στην έκθεση «Τυπογραφικές μηχανές και εργασίες εκτυπώσεων ασφαλείας» (ισόγειο).
19.30-21.00: Συναυλία με την μπάντα της Στροφής του προγράμματος θεραπείας ΚΕΘΕΑ Στροφή (αίθριο).
21.00-21.30: «έξΗ», γυναικείο φωνητικό σύνολο.
ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Μόνιμες εκθέσεις του ΙΑ/ΕΤΕ (ισόγειο)
«Η Εθνική Τράπεζα μέσα από τα αρχειακά τεκμήρια και τις συλλογές της»
«Ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Μια διαδρομή, 1822-2002»
«Τυπογραφικές μηχανές και εργασίες εκτυπώσεων ασφαλείας»
Έκθεση του ΙΑ/ΕΤΕ με αφορμή τη Νύχτα Μουσείων 2014 (3ος όροφος)
«Παρουσιάζοντας τους συλλεκτικούς θησαυρούς της Εθνικής Τράπεζας που απόκεινται στο ΙΑ/ΕΤΕ». Έκθεση αντικειμένων, αρχειακού-φωτογραφικού υλικού και προβολή βίντεο, από τις συλλογές του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας.
Φιλοξενούμενες εκθέσεις (ισόγειο)
«Από το μουσείο στο σχολείο: Ταξιδεύοντας με ένα χαρτονόμισμα»
Με αφορμή εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΙΑ/ΕΤΕ, σε συνεργασία με τη χαράκτρια Θεοδώρα Χανδρινού και τη δασκάλα Ντόρα Τσιαγκάνη, το τμήμα Β2 του 121ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών δημιουργεί. Ελάτε να συνταξιδέψουμε με τις ιστορίες των παιδιών, τις εικόνες του Β. Παπατσαρούχα και τη δική σας φαντασία!
Η δημιουργική ομάδα Χρώματα και Λέξεις του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού συναντάει το ΙΑ/ΕΤΕ. Έκθεση ζωγραφικών έργων.
Έκθεση κούκλας και εικαστικών αντικειμένων από τον κουκλοθίασο «Ο Τρελλός του Βασιλιά».
ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ
Βίντεο εικόνων από τα πολυθεάματα της Υπηρεσίας Πολυθεαμάτων και Φωτογραφικών Μέσων της Εθνικής Τράπεζας, για την έκθεση «Παρουσιάζοντας τους συλλεκτικούς θησαυρούς της Εθνικής Τράπεζας που απόκεινται στο ΙΑ/ΕΤΕ» (3ος όροφος).
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Εργαστήρι κατασκευής χαρτιού (αίθριο). Από το Εργαστήρι Συντήρησης του ΙΑ/ΕΤΕ.
«Σχέσεις εμπιστοσύνης» (αίθριο)
Με τον Δημήτρη Αμελαδιώτη, συνεργασία της Ομάδας Εν Φλω. Αυτοσχέδια εικαστική δράση με σπόρους και παλαιά χαρτονομίσματα. Ο εικαστικός, κατόπιν πρόσκλησης της ομάδας Εν Φλω, παράγει επιτόπου αντικείμενα τέχνης από παλαιά χαρτονομίσματα και σπόρους. Τα αυτοσχέδια έργα τα χαρίζει από καρδιάς στο κοινό, με την ελπίδα να δημιουργηθούν σχέσεις εμπιστοσύνης και να επισημανθούν άλλοι τρόποι συνδιαλλαγής και επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων.
«In plants trust»: Βιοποικιλότητα = εμπιστοσύνη στο μέλλον (αίθριο)
Με την Ανό Θεοδώρογλου, συνεργασία της Ομάδας Εν Φλω. Εικαστική δημιουργία τράπουλας και διαδραστικό παιχνίδι με το κοινό. Τα αρχέτυπα εφτά καρτών ταρό συνδέονται με εφτά υπό εξαφάνιση φυτά. Οι τυχεροί συμμετέχοντες θα κερδίζουν ένα χαρακτικό ταρό.
Διαδραστικό εργαστήρι και έκθεση από την εικαστική ομάδα του ΚΕΘΕΑ Στροφή (αίθριο).
ΜΟΥΣΙΚΗ
Συναυλία με την μπάντα της Στροφής. Ελληνικές και ξένες εκτελέσεις με τη δημιουργική διάθεση των παιδιών της θεραπευτικής κοινότητας και του προσωπικού του ΚΕΘΕΑ Στροφή (αίθριο).
Ομάδα «έξΗ». Έξι γυναικείες φωνές ανάμεσα στις συλλογές του ΙΑ/ΕΤΕ. Τραγουδούν οι Μ. Παπαγεωργίου, Ρ. Μιχαλοπούλου, Α. Κρεμπενιού, Κ. Τροχάνη, Ε. Γεωργακοπούλου, Β. Καριώτη (3ος όροφος).
ΕΡΓΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
Έλενα Ακύλα, Pot Logos, 2014 (1ος όροφος)
Κεραμικά αντικείμενα από επισμαλτωμένο πηλό. Η ρηχή μνήμη των συνθημάτων εγγράφεται στη συμπαγή μάζα του πηλού και το κάθετο τοτέμ συναντά τον οριζόντιο άξονα του διαδρόμου.
Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Ήρθα. Είδα. Πίστεψα (Pots and pans of classical Athens, μέρος αρχείου κατασκευαστικών σχεδίων), 2014 (3ος όροφος)
Εγκατάσταση. Το έργο συστήνει ένα αρχείο κατασκευαστικών σχεδίων και άλλου οπτικού υλικού από την προετοιμασία της κατασκευής σκευών απροσδιόριστης εποχής. Ένα ουτοπικό σενάριο ανασκαφής στο μέλλον.
Κοσμάς Νικολάου, 24.6.1998: σχολική εκδρομή σε εργοστάσιο γυαλιού και Optasia, 2014 (ημιώροφος)
Βίντεο και γλυπτό. Το οπτικοακουστικό υλικό που παρουσιάζεται στο έργο έχει μαγνητοσκοπηθεί κατά τη διάρκεια σχολικής εκδρομής στη Γαλλία. Για λίγα δευτερόλεπτα παρουσιάζεται εμβόλιμα στο βίντεο μία σκηνή με τρία γυάλινα δοχεία. Στο γλυπτό Optasia ανακατασκευάζεται το περιβάλλον που συναντάμε στη σκηνή των λίγων δευτερολέπτων.
Κώστας Ρουσσάκης, A conditioner is something that improves the quality of another material, 2014 (πλατύσκαλο μεταξύ 1ου και 2ου ορόφου)
Εγκατάσταση. Ποια είναι αυτά που δεν κρύβονται; Ο έρωτας και ο βήχας; Ο έρωτας και το χρήμα; Ο βήχας και το χρήμα; Αντικείμενα-μαρτυρίες από τη ζωή του λόρδου Φλις (Fleece), ανθρώπου φυματικού, ζάπλουτου και βαθιά ερωτευμένου.
Μαρίνα Σιούτη, Σεμεδάκια, στο πλέξιμο, 2014 (πλατύσκαλο μεταξύ 2ου και 3ου ορόφου)
Σειρά από χαρακτικές μήτρες-στένσιλ, κατασκευασμένες από πλαστικοποιημένο καμβά, από τον οποίο έχουν αφαιρεθεί κομμάτια με κοπίδι δημιουργώντας δομές όμοιες με δαντέλας. Τα σεμέν, ως παραποιημένα αντικείμενα λαϊκής τέχνης από το αρχείο της γιαγιάς, παραβάλλονται με τα μοτίβα που κοσμούν τα γυαλικά της εταιρείας ΟΞΥΑΛ (αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ).
Μάγδα Ταμμάμ, «open ended» (…_t_h_e_r_e_… …_i_s_…), 2014 (3ος όροφος)
Καλλιτεχνικό ερευνητικό έργο σε εξέλιξη. Αποτελείται από παραγράφους, αποσπάσματα και λεζάντες, τυπωμένα σε δισέλιδα, καθώς και από τρία πορσελάνινα πλακάκια, μεγέθους 20×20 εκ., αντικείμενα που παρατίθενται ως aide mémoire. Έχει δημιουργηθεί με αφορμή την έκθεση της συλλογής γυάλινων αντικειμένων παραγωγής της Ανώνυμης Ελληνικής Εταιρείας Χημικών Προϊόντων και Λιπασμάτων και των διακοσμητικών αντικειμένων ΟΞΥΑΛ.
Πύρρος Φαλέκας, Σαύρες κάτω από τον ήλιο, 2014 (πλατύσκαλο μεταξύ 2ου και 3ου ορόφου)
Μεταξύ ζωγραφικής και χαρακτικής, γίνεται χρήση μιας ιδιάζουσας τεχνικής ενστάλαξης χρώματος στα κενά που δημιουργούνται από την αφαίρεση υλικού με κοπίδι. Οι επαναλαμβανόμενες δομές παραπέμπουν σε ψηφίδες, θόλους ή γυάλινες πιατέλες της ΟΞΥΑΛ, καθώς ακουμπούν σε πλαστικό τραπεζομάντιλο και φαίνονται μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, που, αφού έπαιξε ώρες στον καλοκαιρινό ήλιο, έχει μόλις καθίσει στο τραπέζι.
Μέγαρο Διομήδη, 3ης Σεπτεμβρίου 146, Αθήνα
Ώρες λειτουργίας αίθουσας ερευνητών 9.00-14.00
Ώρες επίσκεψης των εκθέσεων
Δευτέρα-Τρίτη 10.00-13.00
Τετάρτη-Πέμπτη 17.00-20.00
Είσοδος ελεύθερη