Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι προετοιμασίες για την 19η Art Athina που θα πραγματοποιηθεί από τις 15 ώς τις 18 Μαΐου στον καθιερωμένο χώρο της, στο Κλειστό Π.Φαλήρου (γήπεδο TaeKwonDo).

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, στη Διεθνή Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης συμμετέχουν 45 γκαλερί (30 ελληνικές και 15 ξένες), καταξιωμένοι ξένοι θεωρητικοί τέχνης, επιμελητές και σημαντικοί προσκεκλημένοι, μεταξύ των οποίων έξι Τούρκοι συλλέκτες, που θα εκθέσουν έργα των συλλογών τους, σε επιμέλεια της ισχυρής κυρίας της σύγχρονης τουρκικής τέχνης, θεωρητικού Μπεράλ Μαντρά.

Στα παραπάνω και γύρω από τον κεντρικό πυρήνα της έκθεσης -που δεν είναι άλλος από την παρουσίαση των αιθουσών τέχνης- πρέπει να συνυπολογιστεί το πρόγραμμα «Platform Project», που εισήγαγε με επιτυχία πέρσι ο θεσμός και συνεχίζει εφέτος, σε επιμέλεια Αρτεμης Ποταμιάνου.

Αφορά την προσπάθεια χαρτογράφησης της εικαστικής δράσης, όπως παράγεται από διάφορες κολεκτίβες και καλλιτεχνικές ομάδες μη εμπορικού χαρακτήρα που αναζητούν από κοινού λύσεις στα εικαστικά ζητήματα, δημιουργώντας τις λεγόμενες πλατφόρμες.

Το προφίλ της 19ης Art Athina, συμπληρώνουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα, το ειδικό αφιέρωμα στη μακροβιότερη ελληνική αίθουσα τέχνης, τον «Ζυγό» και η εκπροσώπηση πολιτιστικών φορέων (μουσεία ιδρύματα, καλλιτεχνικές εκδόσεις).

Τα οικονομικά της διοργάνωσης προέρχονται από το ποσό των 480.000 ευρώ, που είχε διασφαλιστεί για τη διετία 2013-2014, από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ.

Την περασμένη δύσκολη χρονιά και ύστερα από ματαίωση ενός χρόνου, η Art Athina προσέλκυσε 30.000 επισκέπτες, ξεπερνώντας τις προσδοκίες των διοργανωτών, οι οποίοι ευελπιστούν ότι χρόνο με το χρόνο η μεγάλη εικαστική διοργάνωση της χώρας, θα εδραιώνεται στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Μια περιοχή που διαμορφώνει τα δικά της χαρακτηριστικά στη σύγχρονη τέχνη, τόσο σε επίπεδο καλλιτεχνικής έκφρασης όσο και στην αγορά της τέχνης.

Σ’ αυτή την «χύτρα» εικαστικής δράσης και παραγωγής, συμπυκνωμένης στα τετραγωνικά του κλειστού γηπέδου Π. Φαλήρου, και με δεδομένες τις οικονομικές συνθήκες υπάρχουν Έλληνες αγοραστές τέχνης; «Υπάρχουν έργα για όλα τα βαλάντια» απαντά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Αλέξης Κανιάρης, (γιος του εικαστικού Βλάση Κανιάρη), ο οποίος ανέλαβε από πέρσι την διοργάνωση, σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης.

«Σαφώς έχει μειωθεί το αγοραστικό κοινό» συνεχίζει ο Αλ. Κανιάρης «αλλά μια μερίδα φαίνεται ότι έχει την τέχνη περισσότερο από άλλους στο αίμα της. Αγοραστές που ναι μεν έχουν επηρεαστεί από την κρίση συνεχίζουν όμως να αγοράζουν έργα τέχνης, περικόπτοντας άλλου είδους δαπάνες. Μη ξεχνάτε ότι και οι πλούσιοι έχουν περιορίσει τα έξοδα τους σε σκάφη, αυτοκίνητα, κ.λ.π. και επικεντρώνονται σε κάποιες δαπάνες που είναι στα όρια της επένδυσης».

Πάντως οι πωλήσεις δεν είναι αυτοσκοπός της Art Athina, ξεκαθαρίζει ο Αλ. Κανιάρης. Στους στόχους της αθηναϊκής φουάρ είναι «να την επισκεφτεί πολύς κόσμος, να δώσει ερείσματα στο κοινό, να εκπαιδεύσει μια νέα γενιά συλλεκτών» λέει ο ίδιος και φέρνει παράδειγμα τη συζήτηση για «τέχνη και αρχιτεκτονική» που θα αναπτύξουν στην 19η Art Athina, δύο καταξιωμένοι ξένοι ειδικοί: «Προτείνουν έργα τέχνης σε δημόσιους χώρους που συγκεντρώνουν κόσμο, σε ξενοδοχεία κ.λπ, ενώ παράλληλα αναπτύσσουν τον τρόπο με τον οποίο κάποιος μπορεί να εξελιχθεί σε συλλέκτη, ξεκινώντας από τα βασικά και σταδιακά να χτίσει μια συλλογή, χωρίς να μείνει απληροφόρητος και για φορολογικά ζητήματα» αναφέρει.

Κεντρικό θέμα για τους διοργανωτές είναι η αθηναϊκή φουάρ να φέρει σε επαφή τις ελληνικές αίθουσες τέχνης με τις διεθνείς εικαστικές τάσεις αλλά και με τις ξένες εκθέσεις: «Οι ελληνικές γκαλερί πρέπει να δουν κι αυτό το κομμάτι, τη συμμετοχή τους σε μεγάλες ξένες εκθέσεις και δεν αναφέρομαι μόνο στις ακριβές εικαστικές εκθέσεις» τονίζει ο Αλ. Κανιάρης. «Υπάρχουν κι άλλες, περιφερειακές, όπως είναι του Ρότερνταμ ή της Κολωνίας, που έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και θα έπρεπε να τις γνωρίσουμε καλύτερα.Γι αυτό προσκαλέσαμε ειδικούς και καλλιτέχνες από εκεί να τους γνωρίσουμε, να γίνει ένας διάλογος».