Βαθμολογια

5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
Η μελαγχολική αποθέωση του «δήθεν»
«Η τέλεια ομορφιά» («La grande bellezza», Ιταλία/ Γαλλία, 2013) του Πάολο Σορεντίνο, με τους Τόνι Σερβίλο, Σαμπρίνα Φερίλι, Ιζαμπέλα Φεράρι, Φανί Αρντάν
Στην πρώτη κιόλας σκηνή αυτής της ταινίας η κάμερα περνά μέσα από την κάννη ενός κανονιού και εκτοξεύεται σαν βόμβα. Η έκρηξη στην «Τέλεια ομορφιά» έρχεται νωρίς. Σαν ένας άλλος Φεντερίκο Φελίνι, ο σκηνοθέτης Πάολο Σορεντίνο μάς ανοίγει διάπλατα την πόρτα στο παρδαλό σύμπαν μιας ταινίας που σε ένα πρώτο επίπεδο μοιάζει φτιαγμένη για να υμνήσει την εξωτερική ομορφιά της Αιώνιας Πόλης, της Ρώμης.
Οπως ο δάσκαλός του Φελίνι, έτσι και ο Σορεντίνο συνθέτει με κέφι μια «πινακοθήκη τεράτων». Λαμπερά πάρτι, νάιτ κλαμπ και στριπτιζάδικα, ατελείωτες νυχτερινές συζητήσεις, μπουρδολογία, νάνοι εκδότες και κομπλιμέντα υποκρισίας, ποταμοί κρασιού, βουνά από λιχουδιές και σπαγγέτι με κόκκινη σάλτσα, αισθητικοί που χρεώνουν 700-1.200 ευρώ το λίφτινγκ, χοροί, τραγούδια της Ραφαέλα Καρά, «μάγοι», ταχυδακτυλουργοί αλλά και ανήλικοι εικαστικοί που έχουν γίνει διασημότητες ρίχνοντας μπογιές σε τοίχους ενώ ουρλιάζουν.
Βρισκόμαστε σε ένα τσίρκο εν κινήσει. Η κίνηση είναι διαρκής, όμως το τσίρκο είναι άψυχο, το σόου επί 24ώρου βάσεως κενό. «Ο Προυστ είναι αγαπημένος μου συγγραφέας» ακούμε κάποιον να λέει σε ένα πάρτι. «Μαζί με τον Αμανίτι».
Είναι αλήθεια ότι η λογική της δομής της «Τέλειας ομορφιάς» δεν δείχνει να απέχει και τόσο από εκείνη της «Ντόλτσε Βίτα» που γυρίστηκε πριν από παραπάνω από μισό αιώνα. Και όπως στο αριστούργημα του Φελίνι «ξεναγός» μας ήταν ο Μαρτσέλο (Μαρτσέλο Μαστρογιάνι), ένας νεαρός δημοσιογράφος μέσα στην καρδιά των γεγονότων της νυχτερινής Ρώμης των αρχών της δεκαετίας του 1960, έτσι και εδώ, συνδετικός κρίκος ανάμεσα στον κόσμο της «Τέλειας ομορφιάς» του 2013 και στον θεατή είναι ένας άλλος δημοσιογράφος, πολλά χρόνια μεγαλύτερος του Μαρτσέλο, ο Τζεπ Καμπαρντέλα (Τόνι Σερβίλο). Ο συγγραφέας του ενός και μοναδικού βιβλίου που έγινε μπεστ σέλερ αναδεικνύοντας το ταλέντο του.
Ο Τζεπ ζει εδώ και χρόνια επαναπαυμένος στη φήμη του και στη γλυκιά αδράνεια που τη συνοδεύει. Ο διανοούμενος έχει μετατραπεί σε παλιμπαιδίζοντα κυνικό μεσήλικα παρατηρητή μιας ζωής χωρίς νόημα. Αφησε τον εαυτό του να «κυλήσει», να γίνει θύμα της ματαιοδοξίας, του νεοπλουτισμού και της επιτήδευσης. Και όμως, όλ’ αυτά ενδεχομένως να μην είναι παρά μια μάσκα της ψυχής του Τζεπ. Γιατί μπορεί μεν ο δημοσιογράφος να αρέσκεται να δίνει πάρτι στο διαμέρισμά του με θέα το Κολοσσαίο, αλλά πότε-πότε νοσταλγεί το στιλό και την εποχή της νιότης του, όταν ήταν ένας αληθινός γραφιάς…
Υπάρχει ακόμη ελπίδα; Γι’ αυτό και η ταινία, ενώ δείχνει ανάλαφρη και αλέγκρα, στην πραγματικότητα κρύβει μια πολύ βαθιά αλλά και πολύ συναρπαστική μελαγχολία.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες: ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΣΤΥ – ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
——————————-
Αλήθεια, ποιος νοιάζεται;

«Diana» (Αγγλία/ Γαλλία/ Σουηδία/ Βέλγιο, 2013) του Ολιβερ Χίρσμπιγκελ, με τους Ναόμι Γουότς, Ναβίν Αντριους, Κας Αβνάρ
Στη μόδα των βιογραφιών που κατακλύζουν κάθε χρόνο τέτοια εποχή τις αίθουσες αγχωμένες μπας και «χτυπήσουν» καμιά υποψηφιότητα στα Οσκαρ («Τρούμαν Καπότε», «Σιδηρά κυρία», «Η βασίλισσα»), η «Diana» του γερμανού σκηνοθέτη Ολιβερ Χίρσμπιγκελ επιστρέφει στην εποχή που η Λαίδη Νταϊάνα, η Νταϊάνα Σπένσερ, σε διάσταση τότε με τον πρίγκιπα Κάρολο της Αγγλίας, ερωτεύτηκε παράφορα έναν πακιστανό καρδιοχειρουργό ονόματι Χασνάτ Καν. Ναι, συνέβη κι αυτό για όσους δεν το θυμούνται (και είναι εύλογο να μην το θυμούνται), τρία περίπου χρόνια προτού η Lady D. τα φτιάξει με τον αιγύπτιο μεγιστάνα του πλούτου Ντόντι αλ Φαγέντ, με τον οποίο σκοτώθηκε σε τροχαίο το 1997.
Σύμφωνα με την ταινία του Χίρσμπιγκελ, η Νταϊάνα βρήκε στον Καν τη γαλήνη και τη στοργή που δεν μπορούσε να βρει πουθενά αλλού και το γεγονός ότι εκείνος αδιαφορούσε για τη φήμη της (όταν συναντιούνται για πρώτη φορά δεν την αναγνωρίζει καν) έκανε την εκτίμησή της απέναντι στο πρόσωπό του ακόμη μεγαλύτερη.
Ο σκηνοθέτης της «Πτώσης» καταπιάστηκε λοιπόν με το πιο «ανώδυνο» και το πιο αδιάφορο κεφάλαιο του βίου της Νταϊάνα, μια ερωτική σχέση ελάσσονος σημασίας, πόσω μάλλον από τη στιγμή που αποδίδεται τόσο διεκπεραιωτικά και ανιαρά όσο εδώ. Βλέπουμε το ζευγάρι να ακούει τζαζ, καταλαβαίνουμε ότι η κουζίνα της Νταϊάνα δεν ανήκε στις προτιμήσεις του Καν, ο οποίος είναι και μεγάλος φαν της Λίβερπουλ. Αλλά στ’ αλήθεια τώρα ποιος νοιάζεται;
Ανέμπνευστη, χωρίς σαρκικό πάθος και με τη Ναόμι Γουότς να μην μπορεί να υποστηρίξει την πενία του σεναρίου, η κινηματογραφική «Diana» έχει τη λογική πεπαλαιωμένης τηλεοπτικής σαπουνόπερας και παίρνει φωτιά μόλις προς το τέλος όταν η αδιέξοδη σχέση της Νταϊάνα με τον Καν την οδήγησε στον Ντόντι αλ Φαγέντ (Κας Αβνάρ). Τότε κάτι γίνεται, αν μη τι άλλο με τους παπαράτσι! Αλλά τότε, είναι ήδη πολύ αργά…
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – AΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΑΤΤΑΛΟΣ Ν.ΣΜΥΡΝΗ – KHΦΙΣΙΑ – VILLAGE MALL – VILLAGE PΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – NANA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΤΡΙΑ AΣΤΕΡΙΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS – STER CENTURY – ODEON ΠΛΑTΕIA
——————————–
«Ο άνθρωπος που πούλησε τον κόσμο» («The fifth estate», ΗΠΑ/Βέλγιο, 2013) του Μπιλ Κόντον, με τους Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Ντάνιελ Μπρουλ, Ντέβιντ Θιούλις
«Οι ελεύθεροι άνθρωποι πρέπει να έχουν γνώση» ήταν το σύνθημα του Τζούλιαν Ασάνζ, εμπνευστή του ιστότοπου των μεγάλων, καυτών αποκαλύψεων WikiLeaks και κεντρικού προσώπου της ταινίας του Μπιλ Κόντον. Το WikiLeaks έγινε πραγματικότητα χάρη στο πάθος του Ασάνζ με την αλήθεια. Πάθος σχεδόν εμμονικό. Το laptop με το οποίο ο Ασάνζ ταξίδευε από το ένα μέρος του κόσμου στο άλλο, ήταν το εργαλείο με το οποίο μπορούσε να «εκβιάζει» μεγάλους εκδοτικούς οργανισμούς. Αλλά το πραγματικό όπλο ήταν (και εξακολουθεί να είναι) το ιδιοφυές μυαλό του.
Η ταινία μάς τα θυμίζει όλα αυτά, χωρίς ωστόσο να μετατρέπεται σε κολακευτικό πορτρέτο του Ασάνζ. Κάθε άλλο. Ανάμεσα στα ταξίδια και τις σχέσεις του Ασάνζ με ον κόσμο, το πρόσωπο που αποκαλύπτει ο φακός του Κόντον είναι ενός φιλόδοξου, αδίστακτου νάρκισσου με προβληματική παιδική ηλικία και μια μανία στο να μην αφήνει κανένα μυστικό να μένει κρυμμένο, ίσως επειδή ο ίδιος κρατούσε τόσο καλά φυλαγμένα τα δικά του μυστικά. Η όλη στάση του έχει κάτι το (οριακά) αρρωστημένο και η διαστροφή στο βλέμμα του ηθοποιού Μπένεντικτ Κάμπερμπατς που υποδύεται τον Ασάνζ βγάζει καλά αυτή την αίσθηση.
Ακούμε ότι ο Ασάνζ πιστεύει ότι μια ιδέα μπορεί να αλλάξει τον κόσμο αρκεί να τη στηρίξουν αρκετοί, όμως βλέπουμε και πόσο ικανός ήταν στο να «αδειάζει» τους συνεργάτες με τους οποίους δεν συμφωνούσε, όπως έκανε με το δεξί του χέρι, τον Ντάνιελ Μπεργκ (Ντάνιελ Μπρουλ), στο βιβλίο του οποίο στηρίζεται το σενάριο της ταινίας. Σε γενικές γραμμές ο «Ανθρωπος που πούλησε τον κόσμο» παρακολουθείται με ενδιαφέρον, αν και το υστερικό γύρισμα (σε συνάρτηση με την εσωστρέφεια του Ασάνζ), πολύ συχνά ένιωσα να με αγχώνει.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ODEON ΟΠΕΡΑ – ΔΑΝΑΟΣ – ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ -ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY ΣΥΓΓΡΟΥ – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
——————————–
«Ραγισμένα όνειρα» («Broken circle breakdown», Βέλγιο/ Ολλανδία, 2013) του Φέλιξ Φον Γκρόνινγκερ, με τους Γιόχαν Χέλντενμπεργκ και Βέρλε Μπάτενς
Μια ταινία που έχει συγκεντρώσει πολλές υποψηφιότητες στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου και που θα ήταν η τέλεια περίπτωση για υποψηφιότητα στα ξενόγλωσσα Οσκαρ. Ένα ζευγάρι Βέλγων (Βέρλε Μπάτενς, Γιόχαν Χέλντενμπεργκ) που ζει ελεύθερα στο βελγικό ύπαιθρο, προσπαθεί να αντιμετωπίσει ψύχραιμα το γεγονός ότι η κόρη του πάσχει από καρκίνο και όλα δείχνουν ότι θα πεθάνει. Θέμα σκληρό και πολυπαρουσιασμένο με διαφορετικούς τρόπους στο παρελθόν, το οποίο ο Φέλιξ Βαν Γκρόνεγκεν «ποτίζει» με αρκετό χιούμορ, δημιουργώντας (παρά την τραγωδία) μια αίσθηση χαλαρότητας και ένα κλίμα αισιοδοξίας. Ακόμα και το γεγονός ότι το ζευγάρι είναι τραγουδιστές της αμερικανικής country music στο… Βέλγιο, έχει από μόνο του ενδιαφέρον. Μαγνητική η παρουσία της Μπάτενς στο ρόλο ενός κοριτσιού γεμάτο τατουάζ, σεξ απίλ και μυστήριο.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΙΝΤΕΑΛ – CINERAMA – ΙΛΙΟΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝ
———————————–
Για την ταινία «The hunger games: Πείνα» που παίζεται από την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου, διαβάστε εδώ: https://www.tovima.gr/culture/article/?aid=542643
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE MALL – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ –ΝΑΝΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙA – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ