«
Στην Γαλλία με μίσησαν περισσότερο από παιδόφιλο!» μου είχε πει ο σκηνοθέτης
Ρομάν Γαβράς όταν πέρσι το καλοκαίρι είχαμε μιλήσει για πρώτη φορά με αφορμή την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, «Θα έρθει η μέρα και για μας».
Το μίσος όμως στο οποίο αναφερόταν ο γιος του σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά και της Μισέλ Γαβράς, δεν το είχε προκαλέσει η (ούτως ή άλλως προκλητική) ταινία του αλλά τα ακόμη πιο προκλητικά βίντεο κλιπ και οι βίαιες μικρού μήκους ταινίες του που είχαν προηγηθεί.
Στο video clip «Stress» των «Justice», το 2007, ο φακός του Γαβρά ακολουθούσε τις «δραστηριότητες» πραγματικών συμμοριών δρόμου ώστε να απεικονίσει την τρομοκρατία και τρομερή βαναυσότητα που επικρατεί στους δρόμους του Παρισιού.
Τρία χρόνια αργότερα ο Γαβράς προκάλεσε ξανά με ένα άλλο video clip, για το τραγούδι «Born Free» της M.I.A. Eκεί παρακολουθούμε τις γαλλικές αστυνομικές δυνάμεις να κάνουν κατάχρηση εξουσίας που φτάνει στα όρια της απελπισίας.
Παρόμοιες αντιδράσεις φαίνεται να προκαλεί το καινούργιο βίντεο κλιπ του Ρομάν Γαβράς για το τραγούδι «No church in the wild» των Jay-Z & Kanye West. Παραπάνω από 2.000.000 κτυπήματα στο You Tube για την παρακολούθηση ενός ανατριχιαστικού πενταλέπτου: δεκάδες κάμερες στους δρόμους τρυπώνουν ανάμεσα σε αγριεμένους διαδηλωτές και αστυνομικές δυνάμεις.
Στην πρώτη σκηνή του clip ένας μασκοφόρος μαύρος ανάβει τον αναπτήρα του και πυροδοτεί μια βόμβα Μολότοφ την οποία πετά στις αστυνομικές δυνάμεις. Τεσσερσήμισι λεπτά αργότερα ένας άνθρωπος τρέχει φλεγόμενος στους δρόμους και ένας ελέφαντας σηκώνει ψηλά τα πίσω πόδια του. Εχουν προηγηθεί εφιαλτικές εικόνες εξεγέρσεων, συγκρούσεων διαδηλωτών με την αστυνομία, συλλήψεων, αναποδογυρισμένων αυτοκινήτων αναποδογυρίζουν και καίγονται, οργισμένα είδωλα, εγκαταλελειμμένα σπίτια. Στο μεγαλύτερο μέρος το video clip είναι γυρισμένο σε αργή κίνηση.
Τα media έχουν ασχοληθεί με τον Γαβρά «περισσότερο απ’ όσο έχουν ασχοληθεί με τον Ντομινίκ Στροσκάν» μας είχε πει ο ίδιος ο σκηνοθέτης που γεννήθηκε στις 4 Ιουλίου του 1981 και από το τηλέφωνο δεν ακούγεται καθόλου οργισμένος.
Οσο ο Γαβράς δεν μιλούσε για να δώσει εξηγήσεις, τόσο πιο προκλητική έβρισκαν την στάση του. Για τον ίδιο τον Γαβρά, τόσο τα βίντεο όσο και η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, δεν επιδιώκουν να δώσουν ξεκάθαρες απαντήσεις, δεν ορίζουν τι είναι καλό και τι κακό. «Είναι παράξενο αλλά σε πολλές περιπτώσεις ο κόσμος τρελαίνεται όταν δεν του λες τι να σκεφτεί» πιστεύει ο Γαβράς.
Και για ποιόν λόγο δεν δίνει εξηγήσεις; «Όταν είσαι καλλιτέχνης_ είτε σκηνοθέτης, είτε συγγραφέας, είτε ζωγράφος_ μιλάς με την δουλειά σου» λέει ο ίδιος. «Αν αρχίσει να εξηγείς τους λόγους που σε έκαναν να λειτουργήσεις έτσι ή αλλιώς, τότε μπορείς να προκαλέσεις σύγχυση και να κάνεις τα πράγματα χειρότερα.»