«Με μεγάλη απογοήτευση διαπίστωσα ότι και η εφημερίδα «Το Βήμα», με όλη τη μακρά ιστορία της, δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τη φτηνή και εύκολη δημοσιογραφία και την παραπληροφόρηση που δεν τη χαρακτήριζαν άλλοτε. Δεν γνωρίζω βέβαια τα κριτήρια με τα οποία επιλέγει η εφημερίδα να «χτυπήσει» συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα και πάντως δεν θα το σχολιάσω εδώ.
Αυτό που με αφορά είναι η άδικη επίθεσή σας στο Μουσείο Μπενάκη, του οποίου η προσφορά δεν αμφισβητήθηκε ποτέ.
Το Μουσείο ιδρύθηκε από τον Αντώνη Μπενάκη. Η πράξη δωρεάς κυρώθηκε από τη Βουλή με νόμο του 1930, επί πρωθυπουργίας Ελευθερίου Βενιζέλου. Στον νόμο αυτόν επιβάλλεται να συμμετέχουν στην άμισθη εξαμελή Διοικητική Επιτροπή του δύο μέλη της οικογένειας, καθώς και ένας εκπρόσωπος της πολιτείας.
Τη μητέρα μου, κόρη του Αντώνη Μπενάκη, Ειρήνη Καλλιγά, διαδέχθηκα στη ΔΕ του Μουσείου το έτος 2000 και το 2005 εκλέχθηκα πρόεδρος. Από την ίδρυσή του ως σήμερα η οικογένεια έχει συμπαρασταθεί και στηρίξει το Μουσείο με πολλούς τρόπους (κληροδοτήματα, δωρεές, εθελοντική προσφορά κτλ.).
Ολοι γνωρίζουν και αναγνωρίζουν το όραμα, την επαγγελματικότητα και τη δημιουργικότητα του Αγγελου Δεληβορριά που με τη στήριξη της Διοικητικής Επιτροπής μετουσίωσε το Μουσείο Μπενάκη σε έναν σύγχρονων και διεθνών προδιαγραφών μουσειακό οργανισμό. Ενδεικτικά αναφέρω την ανάπτυξη των ελληνικών συλλογών στο ανακαινισμένο κτίριο της οδού Κουμπάρη, τη δημιουργία του νέου μουσείου στην Πειραιώς, του Ισλαμικού Μουσείου, την εγκατάσταση των Ιστορικών Αρχείων στο σπίτι της Πηνελόπης Δέλτα στην Κηφισιά, το Φωτογραφικό Αρχείο, τα Αρχιτεκτονικά Αρχεία, την Πινακοθήκη Γκίκα που εγκαινιάζεται σύντομα, καθώς και την ανάπτυξη των επιστημονικών τμημάτων που λειτουργούν στο Μουσείο. Το 1997, έπειτα από πολυετή υπηρεσία στο Μουσείο, ο Αγγελος Δεληβορριάς επέλεξε την Ειρήνη Γερουλάνου ως αναπληρώτρια διευθύντρια.
Η έκθεση που αναφέρεται στο άρθρο σας αποφασίστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού για λόγους προβολής της ελληνικότητας του Βυζαντίου στις ΗΠΑ. Στη δεκαπενταμελή επιστημονική επιτροπή προετοιμασίας μετέχουν διακεκριμένα διευθυντικά στελέχη του ΥΠΠΟ και τρεις εκπρόσωποι του Μουσείου Μπενάκη.
Στο Μουσείο Μπενάκη ανατέθηκε ο συντονισμός των ενεργειών για την πραγματοποίηση της έκθεσης λόγω της μεγάλης του εμπειρίας σε ανάλογες μεγάλες εκθέσεις στο εξωτερικό, όπως η έκθεση «Gold of Greece», που περιόδευσε στις ΗΠΑ, η μεγάλη βυζαντινή έκθεση «Byzantium» στο Λονδίνο και τόσες άλλες. Θέλω εδώ να αναφέρω ειδικά την έκθεση «Ελλάδα και θάλασσα», την οποία είχε επίσης αναθέσει στο Μουσείο Μπενάκη και ειδικά στον Αγγελο Δεληβορριά η Μελίνα Μερκούρη, στον Πειραιά και στο Αμστερνταμ.
Το απαραίτητο για την έκθεση ποσό υπάρχουν βάσιμες ελπίδες, καθώς συνέβη με τις δύο εκθέσεις στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και στην άλλη της Royal Academy στο Λονδίνο, να συγκεντρωθεί από χορηγίες Ελλήνων. Ωστόσο, για να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις, έπρεπε να δοθούν χρηματικές εγγυήσεις τις οποίες ανέλαβε το ΥΠΠΟ. Σημειώνω ότι το Μουσείο Μπενάκη δεν έλαβε και δεν πρόκειται να λάβει ούτε ένα ευρώ από το ποσό αυτό.
Θεωρώ ως εκ τούτου ατυχή την παρουσίασή σας του όλου θέματος και σας παρακαλώ θερμά να επανορθώσετε άμεσα».

Απάντηση της συντάκτριας Μαρίας Θερμού

«Το Βήμα» δεν επιδίδεται σε «φτηνή και εύκολη δημοσιογραφία», ούτε στηρίζεται στην «παραπληροφόρηση». Η κριτική του στα δημόσια πρόσωπα και πολύ περισσότερο σε στελέχη της κυβέρνησης είναι συστηματική και διαρκής και επ’ ουδενί συνιστά «χτύπημα», όπως αναφέρεται στην επιστολή. Η προσφορά του Μουσείου Μπενάκη εξάλλου ουδέποτε αμφισβητήθηκε από αυτή την εφημερίδα και η απόδειξη βρίσκεται στα πολυάριθμα δημοσιεύματα για τις δραστηριότητές του. Οσον αφορά το σχόλιο για τον ρόλο της κυρίας Αιμιλίας Γερουλάνου στη συγκεκριμένη έκθεση, το τυπικά νόμιμο δεν είναι απαραιτήτως και το ορθό.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ