{{{ moto }}}

Πώς ορίζεται η ευρωπαϊκή ταυτότητα; Τι είναι το όριο και τι ορίζει τελικά; Προσπαθώντας να βρει απάντηση στα ερωτήματά του ο φωτογράφος Παύλος Φυσάκης ξεκίνησε το 2006 να ιχνηλατεί τα τέσσερα γεωγραφικά άκρα της Ευρώπης: Γαύδος – νοτιότερο σημείο (Ελλάδα), Finnmark – βορειότερο σημείο (Νορβηγία), Ουράλια – ανατολικότερο σημείο (Ρωσία) και Sintra – δυτικότερο σημείο (Πορτογαλία). Το ταξίδι διήρκεσε δύο χρόνια και εκτός της γεωγραφικής περιελάμβανε και αισθητική αναζήτηση.

Το αποτέλεσμα αυτής της αναζήτησης παρουσιάζει η έκθεση «Land Ends. Παύλος Φυσάκης» που εγκαινιάζεται την Τρίτη 13 Δεκεμβρίου στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο οδού Πειραιώς) και θα διαρκέσει ως τις 29 Ιανουαρίου 2012.

Μέσα από αυτή την έκθεση δεν ταξιδεύουμε μόνο σε τοπία αλλόκοτα και ορίζοντες μακρινούς αλλά συναντάμε τους «ανθρώπους των άκρων» μέσα στην καθημερινότητά τους: τους «παράξενους» ρώσους επιστήμονες και καλλιτέχνες που εγκατέλειψαν τη χώρα τους για να εγκατασταθούν στη Γαύδο, τον Ράφικ που ζει στο Κουρμάνοβο, δίπλα σε ένα από τα πιο ραδιενεργά μέρη του πλανήτη, τον Ντίμα, σύγχρονο εργάτη σε πρώην γκουλάγκ της Βορκούτα, τον Ρούνε, ψαρά στη Βόρεια Θάλασσα, και τη Μαρία-Ζοάο, από τη Σίντρα, που μας εξηγεί ότι sodade σημαίνει «το αίσθημα της μοναξιάς που γεννιέται καθώς κοιτάζεις τον απέραντο ωκεανό ευχόμενος κάποιος να σε επισκεφτεί».

H έκθεση, που περιλαμβάνει 24 φωτογραφίες, είναι συμπαραγωγή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, της Νορβηγικής Πρεσβείας και του Νορβηγικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Οπως σημειώνει στο βιβλίο η ιστορικός τέχνης Laura Serani: «Η δουλειά του Παύλου Φυσάκη αντανακλά έναν καινούργιο τρόπο τεκμηρίωσης και έρευνας και εγγράφεται σε μια νέου είδους φωτοειδησεογραφία, η οποία απομακρύνεται από την επικαιρότητα για να στρέψει το ενδιαφέρον της περισσότερο στην αφήγηση του καθημερινού. Παντρεύοντας μαρτυρία και αφήγηση με μια προσωπική οπτική που εκφέρεται μέσω του χρώματος ο Φυσάκης συμμετέχει στην εκ νέου ανακάλυψη της ταξιδιωτικής φωτογραφίας και της φωτογραφίας τοπίου, μακριά από τα κλισέ της καρτ-ποστάλ ή του μεγάλου κλασικού ρεπορτάζ».

Οι ποιητικές, σιωπηλές και συχνά σουρεαλιστικές φωτογραφίες του Φυσάκη αποτελούν σειρά που βραβεύτηκε το 2008 από 24 επιμελητές από όλον τον κόσμο στη PhotoBiennale της Θεσσαλονίκης. Tο 2010 η ομώνυμη δίγλωσση έκδοση «Land Ends. Pavlos Fysakis» βραβεύτηκε ως το καλύτερο ελληνικό φωτογραφικό λεύκωμα.

Μέρος της σειράς έχει παρουσιαστεί στο Διεθνές Φεστιβάλ της Αρλ (καλοκαίρι 2008) και στον Μήνα Φωτογραφίας του Παρισιού (Οκτώβριος 2008). Το 2010 η σειρά παρουσιάστηκε στη PhotoBiennale που διοργάνωσε το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στην Γκαλερί B (Μύλος) και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο. Το 2011 συμμετείχε στο φεστιβάλ «Circulation(s)» στο Παρίσι. Εργα της σειράς βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και σε ιδιωτικές συλλογές.