Τα λευκά γαντοφορεμένα χέρια έπιασαν με προσοχή το μικρό κομμάτι μαρμάρου και η μία άκρη του συγκολλήθηκε με αφάνταστη ακρίβεια στην… ουρά του περίφημου σκύλου του Μουσείου Ακρόπολης προσδίδοντας στο εξαίρετο γλυπτό ένα τμήμα του χαμένου μέλους του και ταυτόχρονα την προέκταση του άξονά του.
Σήμερα το μεσημέρι, οι λίγοι δημοσιογράφοι, καλεσμένοι του διευθυντή του μουσείου καθηγητή κ. Δημήτρη Παντερμαλή είχαν τη μοναδική ευκαιρία όχι μόνον να παρακολουθήσουν τα έργα συντήρησης που γίνονται στα γλυπτά αλλά και να περιδιαβούν στους χώρους, χωρίς κανένα άλλο επισκέπτη. Αν όμως το Μουσείο Ακρόπολης είναι κάθε Δευτέρα κλειστό για το κοινό, ένας μεγάλος αριθμός υπαλλήλων κάθε ειδικότητας, αρχαιολόγοι, συντηρητές, καθαριστές εργάζονται αθόρυβα και μεθοδικά ώστε την επαύριο να είναι όλα πάλι στην εντέλεια.
«Τη Δευτέρα συντηρούμε, συμπληρώνουμε και ξαναστήνουμε τα έργα και έτσι το μουσείο αλλάζει με τρόπο σιωπηλό», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παντερμαλής. Πίσω από τις κλειστές πόρτες οι βιτρίνες ανοίγουν για να καθαριστούν τα εκθέματα ή να γίνουν τροποποιήσεις, τα γλυπτά επανεξετάζονται, γίνονται προτάσεις περαιτέρω ανάδειξής τους ή συγκόλλησης θραυσμάτων, καλλιτέχνες δουλεύουν πάνω σε εκμαγεία. Ενας ολόκληρος κόσμος σε αθέατη δράση.
Η πρώτη πράξη πάντως σήμερα παίχτηκε στον όροφο των παρθενώνιων γλυπτών όπου μία μετόπη της νότιας πλευράς (με τον αριθμό 20) στήθηκε για πρώτη φορά στη θέση της, αφού πρώτα συγκολλήθηκε από επτά θραύσματα μαρμάρου. Η μετόπη εντάσσεται στο πλαίσιο της Κενταυρομαχίας και απεικονίζει σκηνή με δύο γυναίκες που κρατούν ένα υφασμένο πανί, ενδεχομένως το πέπλο της Αθηνάς. Θα ακολουθήσει μάλιστα σε λίγο καιρό μία ακόμη (η 31η της βόρειας πλευράς), και ύστερα αυτή του λεγόμενου «Ευαγγελισμού» που κατέβηκε πρόσφατα από τον ναό και ήδη βρίσκεται σε διαδικασία συντήρησης. Αργά, αλλά με απόλυτη επιστημονική τεκμηρίωση και με τη χρήση της πλέον προηγμένης τεχνογνωσίας, θραύσματα γλυπτών του Παρθενώνα, που έχουν ταυτισθεί με το μνημείο αλλά παραμένουν στις αποθήκες επιστρέφουν.
Στην αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών υπάρχει εξάλλου εδώ και δύο εβδομάδες μία «νέα» Κόρη. Ψηλή, πάνω από 1,85 μ., αυστηρή, με επίσημο ιερατικό παρουσιαστικό και μεταλλικό διάδημα στο κεφάλι – το οποίο σήμερα λείπει- βρισκόταν ως τώρα τεμαχισμένη στα δύο καθώς έχει χαθεί το μεγαλύτερο μέρος του μέσου του κορμού της. Χάρη σε έναν τρόπο ωστόσο που βρήκαν οι συντηρητές, η Κόρη ξαναστήθηκε ολόκληρη. Στον ίδιο χώρο όμως συγκολλήθηκε και στην υδρορροή του αρχαίου νέου (τέλη 6ου π. Χ.) που αναπαριστά λεοντοκεφαλή, μια μαρμάρινη κεραμίδα.
Περνώντας στις σύγχρονες τεχνολογίες ένα άκρως ενδιαφέρον πρόγραμμα έχει ξεκινήσει από τη ζωφόρο του Παρθενώνα: Πρόκειται για την έγχρωμη, ψηφιακή, τρισδιάστατη σάρωση των λίθων της δυτικής πλευράς του, που θα επεκταθεί και σε αυτούς που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Στη συνέχεια θα καλυφθεί όλο το μνημείο και το αποτέλεσμα θα κυκλοφορήσει στο Διαδίκτυο. Δύο ημέρες απαιτούνται για τη σάρωση κάθε λίθου, που γίνεται καθημερινά ακόμη και μπροστά στο κοινό με τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Ερευνας και Τεχνολογίας, του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Μουσείου Ακρόπολης.
Η εξατομικευμένη ξενάγηση μέσω iphone με βάση πέντε προκατασκευασμένα προφίλ επισκεπτών είναι ο επόμενος στόχος, που θα δει ολοκλήρωση στις αρχές του 2014. Η επεξεργασία έχει ήδη αρχίσει σε συνεργασία με το Μουσείο Διαστημικής Διαστήματος της Τουλούζης, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το γερμανικό Ινστιτούτο Φρανχόφερ και το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ και το αποτέλεσμα, προσφέροντας στους επισκέπτες πληροφόρηση ανάλογη των ενδιαφερόντων τους, θα φέρει το Μουσείο Ακρόπολης στην πρώτη γραμμή των μουσείων του κόσμου
Χριστούγεννα στο Μουσείο Ακρόπολης
Μουσικά, εορταστικά απογεύματα στο Μουσείο Ακρόπολης διοργανώνονται στις 22 και 29 Δεκεμβρίου από ένα κουαρτέτο, το οποίο θα βρίσκεται μέσα στο μουσείο και στις 23 με τη Συμφωνική του δήμου Αθηναίων. Στη γιορτινή διάθεση θα συνεισφέρουν και τα κεράσματα στο κοινό