«Εφέτος έχει μεγαλύτερο νόημα. Μέσα σε αυτή τη μαυρίλα και τη θλίψη που βιώνει ο κόσμος, κάθε δυνατότητα που του δίνεται να βρεθεί με άλλους ανθρώπους,να έρθει κοντά τους,να ανταλλάξει απόψεις και να ψυχαγωγηθεί χωρίς στεγανά είναι πολύτιμη». Λίγο προτού ξεκινήσουν οι εφετινές δραστηριότητες του Μουσικού Χωριού στον Αγιο Λαυρέντιο Πηλίου ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, μέλος της οργανωτικής ομάδας από κοινού με τον ουτίστα Θύμιο Ατζακά και τον κιθαρίστα Κώστα Μακρυγιαννάκη , δηλώνει ικανοποιημένος. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η διοργάνωση χτυπήθηκε σκληρά από την κρίση, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει την ισχνότερη οικονομική στήριξη από το έτος της πρώτης λειτουργίας της, το 2006.

Τι είναι όμως το Μουσικό Χωριό και σε ποιους απευθύνεται; Ως απάντηση ο 33χρονος διεθνώς καταξιωμένος πιανίστας ανατρέχει μερικά χρόνια πίσω: «Κατ΄ αρχάς και οι τρεις άνθρωποι που αποτελούμε την οργανωτική ομάδα διαθέτουμε οικογενειακά σπίτια στο μέρος αυτό και έτσι έχουμε πολλές κοινές αναφορές από την παιδική μας ακόμηηλικία. Συναντηθήκαμε λοιπόντο 2004 και αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι εκεί:θελήσαμε να μετατρέψουμε αυτόν τον χώρο,όπου το τοπίο ούτως ή άλλως σε μαγεύει,σε μέρος το οποίο δεν θα αναπαρήγε απλώς πολιτισμό, αλλά θα ήταν πραγματική θερμοκοιτίδα ιδεών».

Εδώ και έναν χρόνο ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης κατέχει τη θέση του συντονιστή καλλιτεχνικού προ γραμματισμού του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Πώς βλέπει τον δύσκολο κατά γενική ομολογία χειμώνα που έρχεται από τη σκοπιά του ανθρώπου ο οποίος έχει μια θέση ευθύνης στα πολιτιστικά δρώμενα; «Προσπαθώ να τον αντιμετωπίζω όσο μπορώ, με προσήλωση στον στόχο» λέει. «Η αίσθηση του στόχου είναι πάνω από τους περιορισμούς της εποχής.Αποφάσισα να αποδεχθώ αυτή τη θέση στο Μέγαρο γιατί το είδα ως μια ευκαιρία να διοχετεύσω μεγάλο μέρος της ενέργειάς μου στην Ελλάδα και κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα.Ηθελα να πάρω μέρος στον πόλεμο… Η εποχή που διανύουμε, όσο και αν ακούγεται μπανάλ αυτό που θα πω, αποτελεί παράλληλα και μια μεγάλη ευκαιρία. Ολη αυτή η αναταραχή της βολής του καθενός σε κάνει να αναθεωρείς τα πράγματα και να βλέπειςτελικάτι είναι αυτό που μετράει. Και για μέναείναι μια ευχάριστη έκπληξη αυτό που συμβαίνει:ο κόσμος κοινωνικοποιείται με πρωτόγνωρους τρόπους, είναι κοντά στην κουλτούρα και στον πολιτισμό,διψά για οτιδήποτε του δίνει φτερά.Προσωπικά δεν είμαι καταστροφολόγος. Η κρίσηκάποια στιγμήθα περάσει. Μπορεί να ζήσουμε κάποια χρόνια πολύ ζορισμένοι,αλλά στην πορεία μας έχουμε περάσει και άλλα,χειρότερα».

Πιστεύει ότι υπάρχει ελπίδα για τη γενιά του; Τι λέει, π.χ, για τους συνομηλίκους του ή τους ακόμη νεότερους που ονειρεύονται και επιδιώκουν μια ζωή στο εξωτερικό; «Το να λες “θα πάω να ζήσω έξω” έτσι αβασάνιστα, το βρίσκω τρομερή ευκολία. Επειδή ο ίδιος το έχω κάνει αυτό σε πολύ νεαρή ηλικία,μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι δεν είναι πανάκεια.Από την άλλη πλευρά,το να μη βλέπεις μέλλον στη χώρα σου είναι και αυτό σκληρό,το καταλαβαίνω.Εμείς από την πλευρά μας στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης έχουμε δραστηριοποιηθεί σε αυτόν τον τομέα:προσπαθούμε να δώσουμε δουλειά στο εγχώριο δυναμικό (κατασκευαστές,καλλιτέχνες κ.ά.) και για λόγους απασχόλησης αλλά και για λόγους αναγνώρισης του εγχώριου ταλέντου» .

Ορχήστρες με φρούτα και λαχανικά

Αν και το πρόγραμμα της καλλιτεχνικής περιόδου 2011-2012 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης θα ανακοινωθεί επισήμως τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, ο ΓιώργοςΕμμανουήλ Λαζαρίδης δίνει μια πρόγευση: «Σε συμπαραγωγή με τα Δημήτρια θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε σημαντικές ορχήστρες από το εξωτερικό. Παράλληλα, προγραμματίζεται μια μεγάλη παραγωγή όπερας σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, συναυλίες με μουσικούς από χώρες οι οποίες αντιμετωπίζουν προβλήματα μεταξύ τους,αλλά και πολύ σημαντικά εκπαιδευτικά προγράμματα.Παράλληλα, θα έχουμε πιο πειραματικά πράγματα,ορχήστρες με φρούτα και λαχανικά για παράδειγμα,συνεργασίες με πολύ σημαντικούς φορείς του εξωτερικού, εκδηλώσεις που στηρίζουν τους νέους αλλά και τιμούν τους παλαιότερους.Τέλος,σημαντικό θεωρώ τον κύκλο με τίτλο “Μουσική και λόγος” μέσω του οποίου θα παρελάσουν κορυφαίες προσωπικότητες».

26 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ,43 ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ

Στο Μουσικό Χωριό μπορούν να συναντηθούν μουσικοί και γενικότερα καλλιτέχνες από διαφορετικά είδη χωρίς κανένα απολύτως εμπόδιο.Οι οθωμανικοί ήχοι συνδυάζονται με την κλασική και την τζαζ μουσική,τον λαϊκό πολιτισμό,το σιάτσου,αλλά και τις εκδρομές στο βουνό.«Ετσι,μπορεί να συνδυάσει κανείς διακοπές με έντονο το στοιχείο της περιπέτειας με την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση»λέει ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, μέλος της οργανωτικής ομάδας των εκδηλώσεων.

Η εφετινή εκπαιδευτική δράση του Μουσικού Χωριού εκτείνεται σε 11 κατευθύνσεις οι οποίες στεγάζουν 26 μουσικά εργαστήρια/masterclasses ομαδικής δράσης.Συντονιστές των δράσεων είναι 43 μουσικοί/εκπαιδευτικοί καθώς και διάφοροι προσκαλεσμένοι από τους χώρους της μουσικής δημιουργίας,του χορού,του θεάτρου,του λόγου,της ειδικής αγωγής και της καλλιέργειας του σώματος.

Οι περισσότεροι επισκέπτες του Μουσικού Χωριού είναι νέοι: από 16χρονους μαθητές ως ανθρώπους 30-40 ετών-«υπάρχουν όμως και 50άρηδες και 60άρηδες»σημειώνει ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης.«Ερχονται άτομα από τον Καναδά,την Ιαπωνία,την Αυστραλία,τη Γερμανία…Μουσικοί,διανοούμενοι,απλώς περίεργοι αλλά και άνθρωποι που αναζητούν ένα σημείο αναφοράς.Διαμένουν σε ξενοδοχεία της περιοχής με τα οποία συνεργαζόμαστε.Καταλαβαίνει κανείς ότιλόγω του χαμηλού κόστουςοι συνθήκες δεν είναι πολυτελείς,αλλά και αυτό ακόμη είναι ένα στοιχείο κοινωνικοποίησης».

TΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ MΟΥΣΙΚΟΥ XΩΡΙΟΥ
1Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ (18-24/8)
Μουσικοπαιδαγωγικά – παιδικό τραγούδι

* «Μουσικίζοντας: παίζοντας, αυτοσχεδιάζοντας και διδάσκοντας μουσική».Γιάννης Μυράλης

* «Το μικρό σπίτι της Νίνας»Εργαστήριο για παιδιά και μεγάλους…μαζί και χωριστά.

Εύα Ιεροπούλου,Μαρία Θωίδου,Φανή Μόραλη

Σύγχρονη και αυτοσχεδιαζόμενη μουσική

* Εργαστήριo σύνθεσης με τον Βeat Furrer και το dissonΑrt Εnsemble.Οργάνωση- επιμέλεια: Λενιώ Λιάτσου

* Εργαστήριο για τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και την «αυθόρμητη σύνθεση» στα μουσικά σύνολα.Chris Dahlgren (ΗΠΑ/ Βερολίνο),Αντώνης Ανισέγκος (Ελλάδα/ Βερολίνο)

* Μasterclass σαξοφώνου: «Τhe G string of Ρythagoras».Ηayden Chisholm (Νέα Ζηλανδία/ Βαρκελώνη)

* Ρυθμολογία,ρυθμική αγωγή και ensemble κρουστών οργάνων.Κώστας Αναστασιάδης

Χορός,μουσική,θέατρο, performing arts

* «Fighting Μonkey»- Εργαστήριο για τον χορό.Λίντα Καπετανέα, Jozef Frucek (Σλοβακία)

* «Ο Μικρός Ερωτικός»- Εργαστήριο δραματοποίησης- μουσικοθεατρικής πράξης * Μάρθα Φριντζήλα,Βασίλης Μαντζούκης

Μουσική τεχνολογία και παραγωγή

* Οι υπολογιστές και τα πολυμέσα στην παραγωγή και σύνθεση.

Spyweirdos,Γιάννης Μουρτζόπουλος

Μουσική δωματίου

* Ερμηνεία και εκτέλεση στη μουσική δωματίου.Σίμος Παπάνας (βιολί),Χαρά Σειρά (βιόλα)

Ανθρώπινη φωνή

* Εργαστήριο ελεύθερου φωνητικού αυτοσχεδιασμού.Σαβίνα Γιαννάτου

Μουσική διεύθυνση

* Εργαστήριο διεύθυνσης οργανικών και φωνητικών συνόλων.Βλαδίμηρος Συμεωνίδης

Το σώμα του μουσικού

* Τεχνικές «χάθα» και «σουάρα» γιόγκα.Γιώργος Φωτιάδης

* Η συμβολή της παράδοσης στο παρόν-Βασικές τεχνικές shiatsu και do-in.Αλέξανδρος Πουλέκας

2Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ (26/8-1/9)
Παλαιά μουσική

* Μasterclass για τη βιόλα ντα γκάμπα: αφιέρωμα στο αγγλικό σολιστικό και viols consort ρεπερτόριο. Νima ben David (Γαλλία)

* Αφιέρωμα στον Μεσαίωνα και στην Αναγέννηση για ενόργανα/φωνητικά σύνολα.Δημήτρης Κούντουρας (ιστορικά φλάουτα,Αυστρία),Ανδρέας Λινός (βιέλα,βιόλα ντα γκάμπα,Γαλλία)

* «Μουσική για νυκτά έγχορδα στην Αναγέννηση».Θοδωρής Κίτσος

Λαϊκός πολιτισμός: Ελλάδα και Βαλκάνια

* Η τέχνη της νησιώτικης ζυγιάς: «Ζυγιές του Ανατολικού Αιγαίου και σαντουρόβιολα».Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί),Χρήστος Ζώτος (λαούτο),Μάνος Αχαλινωτόπουλος (κλαρίνο),Σόλων Λέκκας (τραγούδι),Ανδρέας Κατσιγιάννης (σαντούρι)

* Οι αυτοσχεδιαστικές φόρμες στην ελληνική δημοτική μουσική: σκάροι,ταξίμια,μοιρολόγια και «ζουρνατζίδικα». Μάνος Αχαλινωτόπουλος (κλαρίνο),Χρήστος Ζώτος (λαούτο)

* Μικρασιατικό τραγούδι,«πολίτικη ζυγιά» και ταξίμι.Χρήστος Τσιαμούλης (θεωρία,οργανική συνοδεία),Κατερίνα Παπαδοπούλου (τραγούδι),Σωκράτης Σινόπουλος (οργανική συνοδεία,ταξίμι)

* Ρεμπέτικο της πρώιμης και προπολεμικής περιόδου και προσφυγικό λαϊκό τραγούδι.Δημήτρης Μυστακίδης, Θεοδώρα Αθανασίου

* Η τέχνη του ακορντεόν στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.Δήμος Βουγιούκας (ακορντεόν),Romica Serban (τσίμπαλο, Ρουμανία), Reno Ρipoi (βιολί,Ρουμανία)

Αστικές μουσικές παραδόσεις της Ανατολικής Μεσογείου

* Οθωμανική οργανική μουσική. Yayli Tanbur, Ευγένιος Βούλγαρης

* Ούτι,συριακό μακάμ και ταξίμ.Ηaig Yazdjian (Συρία / Ελλάδα)

* Ελληνικό ρεπερτόριο για νέους.Χάρης Λαμπράκης

Ανθρώπινη φωνή

* Τhe Ηappy Ηour Choir: μια ορχήστρα από φωνές.Μάρθα Μαυροειδή

Περισσότερες πληροφορίες στο www.music-village.gr.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ