Το Θέατρο του Νέου Κόσμου διπλασιάζεται. Το φθινόπωρο ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος θα εγκαινιάσει, μαζί με τους συνεργάτες του, μια δεύτερη σκηνή στη Θεσσαλονίκη, διατηρώντας, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα, την πρωτοτυπία ενός θεάτρου με διπλή έδρα. Πρόσφατα βραβευμένος με το έπαθλο «Φώτος Πολίτης», που τον έκανε να νιώσει τρακ, «σαν έφηβοςανάμεσα στους ανθρώπους που με έκαναν να αγαπήσω το θέατρο», ο σκηνοθέτης καταστρώνει τα θεατρικά του σχέδια, μοιρασμένα πλέον μεταξύ κέντρου και Βορρά.
Σύγχρονα έργα, νέοι δημιουργοί και μία έκπληξη: το ντεμπούτο στη σκηνή της Αμαλίας Αρσένη, της 21χρονης κόρης της υπουργού Ανάπτυξης Λούκας Κατσέλη και του Γεράσιμου Αρσένη. Ενδιαμέσως σκηνοθετεί τη «Βρωμιά» με τον Γιάννο Περλέγκα για το Φεστιβάλ Αθηνών, ένα από τα πρώτα έργα με τα οποία εγκαινίασε το 1997 τα ερείπια τότε του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, δίνοντας και τα διαπιστευτήριά του για ένα θέατρο με κοινωνικό και κυρίως πολιτικό στίγμα.
«Το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι» λέει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος καθώς η συζήτηση ξεκινά με τα τρέχοντα καθημερινά. «Οσο κι αν είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι στην κρίση,ορισμένοι είναι πιο υπεύθυνοι.Δεν θεωρώ ότι κάθε έλληνας πολίτης θέλει να λαδώσει για να κάνει τη δουλειά του. Απλώς το σύστημα λειτουργεί έτσι. Και παρ΄ ότι κοροϊδεύουμε τον Μπερλουσκόνι, στην Ιταλία ο εν ενεργεία πρωθυπουργός δικάζεται.Αλλά ούτε “τα φάγαμε μαζί”.Και είμαι σίγουρος ότι στη ζυγαριά- όχι μόνο των κιλών- θα αποδειχθεί ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι ούτε στη συνδιαλλαγή ούτε στη διαπλοκή ούτε στη μίζα». Γι΄ αυτό και επιλέγει να παίρνει ενεργή θέση στα πράγματα: «Στο μεταναστευτικό δεν υπάρχει κρατική πολιτική. Και εμένα με αφορά ο σεβασμός στον άνθρωπο, είτε είναι ντόπιος είτε μετανάστης. Αλλωστε η ιστορία της ανθρωπότητας βασίζεται στις μετακινήσεις πληθυσμών,όπως τα αποδημητικά πουλιά». Στηλιτεύει άλλωστε την υποκρισία «να χρησιμοποιεί κάθε υπουργός, κάθε πολίτης μετανάστες για να καθαρίζουν τα σπίτια μας και όταν δεν μας βολεύει να τους διώχνουμε. Ζούμε μέσα σ΄ ένα μεγάλο ψέμα».
Ο σκηνοθέτης βιώνει και την… κρατική εμπειρία καθώς το Θέατρο του Νέου Κόσμου ανήκει στα επιχορηγούμενα. «Εγινε η διαβούλευση, προσπεράστηκε η εφετινή χρονιά χωρίς να ειπωθεί επισήμως ότι καταργήθηκε και το μόνο που ειπώθηκε είναι ότι από του χρόνου τα πράγματα θα είναι πιο συστηματικά.Ακόμη όμως ούτε επιτροπή υπάρχει ούτε αιτήσεις μας έχουν ζητήσει να καταθέσουμε.Και ούτε το χρέος από τη σεζόν 2009-2010 μας έχει δοθεί.Είναι όλα μετέωρα». Φανατικός οπαδός ενός θεάτρου που ανοίγει τις πόρτες του στους νέους, που παρέχει δωρεάν θεατρικές παραστάσεις για παιδιά σε νοσοκομεία ή ιδρύματα- με ή χωρίς κρατική στήριξη, ενίοτε δε με ιδιωτική χορηγία-, στηρίζει τις συμπαραγωγές με ομάδες από όλη την Ελλάδα, ενώ πραγματοποιεί περιοδείες χειμώνακαλοκαίρι δίνοντας συστηματικά το παρών στη Θεσσαλονίκη. Και αν πρόσφατα με τις παραστάσεις στο Βadminton η «Κατσαρίδα» φάνηκε να κλείνει τον κύκλο της, το έργο του Βασίλη Μαυρογεωργίου και του Κώστα Γάκη θα περιοδεύσει εκ νέου αυτό το καλοκαίρι φέρνοντας ζεστό χρήμα στο ταμείο του θεάτρου.
«Ολα αυτά τα χρόνια ονειρευόμουν μια δεύτερη στέγη» λέει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ανακοινώνοντας την ίδρυσή της στη Θεσσαλονίκη. Με τη συνεργασία του Γιάννη Ζαφειρίου το σινεμά Φαργκάνη θα μετατραπεί στο Θέατρο του Νέου Κόσμου… νούμερο 2. Το θέατρο, περίπου 200-230 θέσεων, που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και κοντά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, θα ξεκινήσει να λειτουργεί τον προσεχή Νοέμβριο. «Κάποιες παραστάσεις μας θα κάνουν πρεμιέρα εκεί,κάποιες άλλες θα πηγαίνουν μετά την Αθήνα. Από την αρχή όμως θέλω να δοθεί το στίγμα του θεάτρου μας.Στη συνέχεια θέλω να βρεθούν τρόποι σύνδεσης με την πόλη,το Πανεπιστήμιο,αλλά και να παρουσιάζουν τη δουλειά τους άστεγες ομάδες. Εχω κάνει φαντάρος στη Θεσσαλονίκη και από τότε την αγαπάω πολύ».
Στην Αθήνα η επόμενη σεζόν του Θεάτρου του Νέου Κόσμου θα ξεκινήσει με δύο επαναλήψεις: «Τα ορφανά» (Κεντρική Σκηνή)
και «Μια τεράστια έκρηξη» (Κάτω Χώρος).Τον Ιανουάριο θα δοθεί η αθηναϊκή πρεμιέρα του «Στάλερχοφ» του Κρετς,σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.Ακόμη,οΒασίλης Μαυρογεωργίου γράφει νέο έργο για παιδιά το οποίο θα περιοδεύσει σε νοσοκομεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης.Το υπόλοιπο ρεπερτόριο περιλαμβάνει τον «Συγγραφέα» του Τιμ Κράουτς με τονΜάκη Παπαδημητρίου και τονΓιάννο Περλέγκα,σε συν-σκηνοθεσία Θεοδωρόπουλου- Παντελή Δεντάκη,και τον «Μαξιλαρένιο» τουΜάρτιν Μακ Ντόνα,σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου.Την άνοιξη του 2012 θα πραγματοποιηθεί το δεύτερο φεστιβάλ Device.
Ως προς τις συμπαραγωγές το πρόγραμμα έχει ως εξής: με τον προσωρινό τίτλο «Τα σημάδια του Κάιν»,η ομάδα που ανέβασε τα «Επτά εβραιόπουλα» θα παρουσιάσει μια παράσταση με θέμα τη βία και το κακό διά μέσου των αιώνων.Επίσης: «Θείος Βάνιας» του Τσέχοφ από τουςΕκτορα ΛυγίζοκαιΔημήτρη Καραντζάμαζί με την ομάδα Grasshopper, ενώ οΕνκε Φεζολάριθα παρουσιάσει μια νέα δουλειά του.Οσο για το καλοκαίρι του 2012 ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος συζητεί να σκηνοθετήσει τις «Εκκλησιάζουσες» τουΑριστοφάνηκαθώς η ιδέα να ανεβάσει εφέτος τους «Αχαρνής» δεν προχώρησε,κυρίως επειδή ο ίδιος ένιωθε ανέτοιμος για τη συγκεκριμένη κωμωδία.Στη Θεσσαλονίκη θα δοθεί την 1η Νοεμβρίου η πρεμιέρα του «Στάλερχοφ» του Κρετς,ενώ θα ακολουθήσουν παραστάσεις με τα έργα «Μια τεράστια έκρηξη» (Δεκέμβριος 2011) και «Τα ορφανά» (Ιανουάριος 2012).Επίσης ο Βασίλης Μαυρογεωργίου θα διασκευάσει «Τα λιοντάρια» του για εφήβους.
Η Αμαλία Αρσένη (φωτογραφία)
σπουδάζει θέατρο και κινηματογράφο στο Smith College της Μασαχουσέτης (διανύει το τρίτο έτος),ενώ έχει κάνει σπουδές κλασικού θεάτρου και στη London Αcademy of Μusic.Εγγονή του σκηνοθέτηΠέλου Κατσέληκαι της ηθοποιούΑλέκας Κατσέλη,η 21χρονη ηθοποιός ακολουθεί την οικογενειακή παράδοση- ακόμη και η μητέρα της Λούκα Κατσέλη,προτού στραφεί στα οικονομικά,θέατρο σπούδασε.Πάντως για να παίξει (μετά από ακρόαση) στο Θέατρο του Νέου Κόσμου θα διακόψει τις σπουδές της με τη σύμφωνη γνώμη του πανεπιστημίου της και θα επιστρέψει για να τις ολοκληρώσει το φθινόπωρο του 2012.
Γραμμένο το 1971, το «Στάλερχοφ» του Κρετς,που θα ανεβεί τον Ιανουάριο στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, εκτυλίσσεται σε μια φάρμα της Βαυαρίας.Κεντρική μορφή είναι ένα 14χρονο κορίτσι με νοητική στέρηση που αποτελεί βάρος για τους γονείς του.Ανάμεσα σε εκείνη και σε έναν εποχικό ηλικιωμένο εργάτη του πατέρα της αναπτύσσεται μια ιδιότυπη ερωτική σχέση που κινείται από την τρυφερότητα ως την κακοποίηση.Ολα αυτά θα έρθουν στο φως όταν η μικρή θα είναι ήδη έγκυος.Στον ρόλο του πατέρα ο Κώστας Τριανταφυλλόπουλος και του εργάτη ο Μάνος Βακούσης.Η διανομή δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ