Τα yachts “Paris” και “Rio Rita” της οικογένειας Λάτση βρίσκονταν το weekend που μας πέρασε στο λιμάνι των Σπετσών. Κοντά σε άλλα πολυτελή σκάφη Ελλήνων και ξένων επιχειρηματιών. Η μικρή «Νεράιδα» ανάμεσά τους. Το παλιό, ένδοξο σκαρί με το οποίο ξεκίνησε την εντυπωσιακή του πορεία στην ελληνική ναυτιλία ο Γιάννης Λάτσης. Η «Νεράιδα» μοιάζει σαν να φτιάχτηκε από την αρχή με την συμβολή της οικογένειας Λάτση. Καινούργιες σύγχρονες μηχανές, πολυτελείς χώροι, έργα τέχνης. Το πλοιάριο όμως κράτησε το παλιό του glamour. Κάτι από το παρελθόν. Όλο αυτό που σε γυρίζει πίσω σε vintage σκηνικά. Εικόνες black & white. Με ένα αριστοκρατικό touch. Οι Σπέτσες όμως πάντα «κρατούν» κάτι από το glamour του παρελθόντος. Ακόμα και σήμερα. Οι εικόνες αλλάζουν. Γίνονται έντονες, λαμπερές. Οι Σπέτσες του σήμερα. Γεμάτες με υπερσύγχρονα σκάφη επιχειρηματιών, εφοπλιστών και πολύ νεολαία βέβαια. Εικόνες γαλάζιες και λευκές. Εκτυφλωτικές.

Στις Σπέτσες διοργανώνεται σε λίγες μέρες ένα μεγάλο γεγονός, το “Spetses Mini Marathon” (11-13 Οκτωβρίου). Το νησί της Μπουμπουλίνας αναμένεται να γεμίσει και πάλι με προσωπικότητες. Parties, γεύματα, σκάφη σε φθινοπωρινό σκηνικό. Ένας δημοφιλέστατος μαραθώνιος ο οποίος διαρκεί τρεις μέρες. Πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Δημάρχου Σπετσών. Με φορέα πρωτοβουλιών το “Poseidonion Grand Hotel”, χρυσό χορηγό την “ING” και επικεφαλής της διοργάνωσης την “Communication Lab” της Μαρίνας Κουταρέλη, η οποία μόλις λίγες μέρες πριν ανακηρύχθηκε επίτιμος δημότης του νησιού.

Οι αγώνες στο Porto Cervo
Αφήνω το μυαλό μου να ταξιδέψει στην Costa Smeralda. Το Porto Cervo είναι ακόμα πιο όμορφο αυτήν την εποχή. Τα ωραιότερα yachts του πλανήτη, κατασκευασμένα πολλά από αυτά στα περίφημα ναυπηγεία Perini Navi λαμβάνουν μέρος κάθε χρόνο στην Regatta που διοργανώνει η Rolex. Vips από ολόκληρο τον κόσμο συγκεντρώνονται στην κοσμοπολίτικη Σαρδηνία για το «Maxi Yacht Rolex Cup, Porto Cervo». Billionaires, ωραίες γυναίκες, gatherings πολλών αστέρων για ένα από τα μεγαλύτερα αθλητικά και κοινωνικά γεγονότα. Με φόντο τις υπέροχες θάλασσες της Σαρδηνίας. Η Regatta αυτή συγκεντρώνει περισσότερα από 45 yachts . Πολυτελή, εντυπωσιακά. Το private club “Billionaire” του Φλάβιο Μπριατόρε γνωρίζει και πάλι στιγμές δόξας.

Ο Ναυτικός Όμιλος Άνδρου και το old glamour
Πολλά χρόνια πριν όταν η Άνδρος φιλοξενούσε αποκλειστικά και μόνο ισχυρά εφοπλιστικά ονόματα και όχι celebrities οι οποίοι «κάνουν θόρυβο», κουβαλούν μαζί τους φωτογράφους και δημιουργούν ένα διαφορετικό, «banale» σκηνικό . Η Άνδρος, η γενέτειρα των μεγαλύτερων Ελλήνων εφοπλιστών φιλοξενούσε ήδη από την δεκαετία του ’50 ιστιοπλοϊκούς αγώνες. Διοργανωτές οι σημαντικοί πλοιοκτήτες και το yachting club του νησιού.

Γουλανδρήδες, Κουμάνταροι, Φαφαλοί, Βεργωτήδες, ισχυρά εφοπλιστικά ονόματα όχι μόνο από την Άνδρο αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα και βέβαια μέλη της παροικίας μας του Λονδίνο συγκεντρώνονταν στο όμορφο νησί των Κυκλάδων. Ιστιοπλοϊκά σκάφη έφθαναν εκεί μέρες πριν. Οι ιδιοκτήτες των σκαφών διοργάνωναν parties στον ναυτικό όμιλο. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες της εποχής δείχνουν τους εφοπλιστές να απολαμβάνουν το γεύμα τους στις βεράντες με θέα στην θάλασσα. Οι άνδρες ντυμένοι με λευκά παντελόνια και μπλε μπλουζάκια. Οι γυναίκες με φαρδιά, floral φορέματα που συνόδευαν με λευκά πέδιλα ή cigarette παντελόνια με μαρινιέρες και σανδάλια.
Κάποιες έδεναν μικρά μαντήλια στα μαλλιά τους σε μια «προσπάθεια» να μιμηθούν το style Jackie O’. Λίγο πριν το τέλος της δεκαετίας του ‘60, η Χριστίνα Ωνάση έκανε την εμφάνισή της στην Άνδρο. Πρέπει να ήταν γύρω στα 17-18. Εκεί ήταν τότε τα σκάφη του νεαρού βασιλιά Κωνσταντίνου, όπως επίσης και του νεαρού μεγαλοεφοπλιστή Πέτρου Γουλανδρή.

Η κόρη του Αριστοτέλη Ωνάση εκείνη την εποχή ήταν ένα χαριτωμένο κορίτσι, χωρίς περιττά κιλά. Φορούσε στενά παντελόνια, πουκάμισα και μαντήλια στα μαλλιά σε χρώμα ροζ. Οι φήμες γίνονταν όλο και πιο έντονες για φλερτ της χρυσής κληρονόμου και του Πέτρου Γουλανδρή. Κάποιος από τον Όμιλο τους φωτογράφισε στο σκάφος του Γουλανδρή. Αργότερα όταν επέστρεψαν στην Αθήνα κάποιος άλλος φωτογράφος τους «πέτυχε» στις καμπάνες των «Αστεριών» της Γλυφάδας.

Άδοξο τέλος
Τελικά Χριστίνα και Πέτρος δεν φαίνεται να προχώρησαν περισσότερο. Κανείς ποτέ δεν κατάλαβε τι έγινε ακριβώς. Ήταν η αυστηρή, αυταρχική μητέρα του Πέτρου; Η Μαρία Λαιμού-Γουλανδρή η οποία δεν συμπαθούσε την Χριστίνα; Ήταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης εκείνος ο οποίος είχε διαφορετικά σχέδια για τον σύντροφο της κόρης του;
Λίγους μήνες μετά από την περίφημη φωτό στα «Αστέρια» η Χριστίνα Ω παντρεύτηκε τον Αμερικανό κτηματομεσίτη Τζόζεφ Μπόλκερ. Ο μπαμπάς Άρης έφθασε στα όρια… του εγκεφαλικού. Η κόρη του ήταν μόλις 19 ετών. Ο Μπόλκερ 58!

Οι παρέες είχαν συγκεντρωθεί για ένα μεγάλο party με live ορχήστρα στις βεράντες του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Άνδρου. Ο γάμος της νεαρής Χριστίνας με τον πλούσιο Αμερικανό ήταν στο επίκεντρο των συζητήσεων. Η ορχήστρα έπαιζε το δημοφιλές τραγούδι του Σινάτρα “My way”. Τελικά η κόρη του Αριστοτέλη Ωνάση είχε τον δικό της, «μοναδικό» τρόπο να φτιάχνει πράγματα και καταστάσεις…

Η έκθεση της Σοφίας Παπακώστα στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Με μία νεαρή, ιδιαίτερα ταλαντούχα καλλιτέχνιδα ξεκινάει την φετινή σεζόν η γκαλερί Ζουμπουλάκη (19 Σεπτεμβρίου έως 5 Οκτωβρίου) της πλατείας Κολωνακίου. Τίτλος της έκθεσης “Between the lines”. Η καινούργια δουλειά της νεαρής, low profile εικαστικού έχει ήδη συγκεντρώσει κολακευτικά σχόλια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η ενότητα σχεδίων που θα παρουσιαστεί την ερχόμενη Πέμπτη, σχέδια με μελάνι σε χαρτί, αφορά, όπως γράφει η ίδια η Σοφία Παπακώστα, «τον ‘εγκλεισμό’ και τα ‘όρια’, προσωπικά ή κοινωνικά, ή τους φόβους και τις φοβίες που θέτουν όρια στους ανθρώπους και στις μεταξύ τους σχέσεις. Τα όρια αυτά μπορούν να δρουν είτε ως σύνδεσμοι μεταξύ των ανθρώπων, είτε να τους απωθούν».

Η ανθρώπινη εικόνα στα έργα της εξελίσσεται, και από εγκλωβισμένη, σχεδόν εξαϋλώνεται. «Δεν είναι σαφές αν η μορφή αποτελεί η ίδια το κουβάρι που βλέπουμε ή αν μονάχα περιβάλλεται από αυτό. Ακολούθως, το κυρίαρχο ερώτημα που τίθεται είναι αν έτσι καμωμένη ασφυκτιά ή προστατεύεται». Οι αρχικοί όγκοι διαλύονται και έγκειται στην οπτική του κάθε θεατή να διερευνήσει κατά πόσο η μορφή απελευθερώνεται ή αφανίζεται.